/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Svejsning af stel??
Fra : g-mc


Dato : 15-12-02 21:58

Hej Ng.
Jeg overvejer at ændre en del på mit stel her til vinter men vil lige høre
her i gruppen først.
Hvor meget "svejse arbejde" må man udføre på sit stel??, er der nogle der
kender reglerne?
-eller er det helt umuligt og forbudt lige som alt andet her i DK?
Mch Jeppe TX/XS 650 (der virkelig ku' blive flot med et par ændringer)




 
 
bo-gsx-R (15-12-2002)
Kommentar
Fra : bo-gsx-R


Dato : 15-12-02 22:11


> Hvor meget "svejse arbejde" må man udføre på sit >stel??

hvist nok intet! men det har lige været debatteret
tror jeg, søg efter emnet.

bo-gsxR



lange (16-12-2002)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 16-12-02 12:03

> Hvor meget "svejse arbejde" må man udføre på sit stel??, er der nogle der
> kender reglerne?
> -eller er det helt umuligt og forbudt lige som alt andet her i DK?

Du må svejse lige så meget du vil så længe du kan dokumentere at stellet
ikke svækkes. Det er ikke nok at det ser godt eller 'rigtigt' ud. Der skal
regnes på det og evt skal svejsningerne røngtenfotograferes.

Om du kan komme igennem uden, afhænger af om synsmanden opdagerdet.

Lange



g-mc (16-12-2002)
Kommentar
Fra : g-mc


Dato : 16-12-02 20:26

Oki Det lyder fint!! Det er min kammerat der laver det, han er cetificeret
svejser( hedder det vidst nok) og meget dygtig.. Men er der nogle i Ng der
har erfaring med syn af hjemmesvejsede stel?
Mch Jeppe



Biker Mike (19-12-2002)
Kommentar
Fra : Biker Mike


Dato : 19-12-02 08:10


Jeg har godtnok ingen erfaring med svejsning af stel, men min umiddelbare
opfattelse er at det er meget forbudt og kan i værste fald gøre din MC
værdiløs fordi at den ikke mere kan synes, Med hensyn til dokumentation af
stellets styrke efter indgrebet er det ikke nok at din kammerat er
certificeret svejser, der skal formodentligt en erklæring til fra et
godkendt institut om at stellet ikke er svækket efter ændringerne, eller /
og en udtalese fra fabrikken om at det er ok at lave de ændringer som du
påtænker, og det er nok mere end tvivlsomt om de vil give en sådan.
Hvorfor det er sådan med MC stel skal jeg lade være usagt , da det jo er
helt lovligt at svejse "røven" ud af en bil, men måske har det noget at gøre
med den større belastning som et MC stel er udsat for, og måske også at der
kan forekomme legeringer som der kræves et vist kendskab til for at kunne
udføre en korrekt svejsning.

Jeg ville under alle omstændigheder lige checkke med synshallen først inden
jeg startede svejsemaskinen op, det er jo trods alt dem som har det sidste
ord.

--
Hilsen Michael



g-mc (20-12-2002)
Kommentar
Fra : g-mc


Dato : 20-12-02 19:24

Nu er cyklen heldigvis synet (i år). Det forgik med en uoriginal motor, dvs
en Yamaha XS 650 motor der blev tilpasset med diverse beslag (og en lille
smule svejsning), i mit Yamaha TX 750 stel. Det blev der ikke sagt noget til
ved syn, men måske så synsmanden det ikke, og JEG sagde bestemt ikke noget
.'
Andre erfaringer??

Mvh Jeppe.



GERT BO THORGERSEN (21-12-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 21-12-02 03:13


g-mc <g-mc@fjernmigwanadoo.dk> skrev i en
news:3dfceb01$0$71699$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Ng.
> Jeg overvejer at ændre en del på mit stel her til vinter men vil lige høre
> her i gruppen først.
> Hvor meget "svejse arbejde" må man udføre på sit stel??, er der nogle der
> kender reglerne?
> -eller er det helt umuligt og forbudt lige som alt andet her i DK?
> Mch Jeppe TX/XS 650 (der virkelig ku' blive flot med et par ændringer)
>
>
Jeg har for en 4 mdr. siden fortalt om en oplevelse fra midt i 70érne hvor
en bekendt af mig selv svejsede sit stel. Han tog og skar kronrøret af fra
en engelsk motorcykel svjh en Norton og satte den med forgaffel hjul og
bremse på sin Matless efter på den at have skåret kronrøret af. Han havde
selv svejseudstyr og troede at han kunne svejse, men 1 - 3 mdr. senere da
han var i Jylland -vi boede i København - og kørte fredeligt igennem Århus
delte motorcyklen sig i 2 dele. Han var heldig at det ikke skete ude på
motorvejen på Sjælland hvor han havde kørt en 160 km/tim ! Det viste sig at
af de vel samlet 30 cm. lange svejsebaner var der kun 2 punkter på samlet
ca. 1 kvadratcentimeter hvor de 2 dele var forbundne. Den fejl han også
havde gjort var at lave arbejdet på øjemål så han anede jo ikke hvad
efterløbet nu var - kendte ikke til efterløb - eller om for og baghjul lå på
samme linie.

Så du kan se det er ikke altid godt at svejse stellet. Desuden sker der jo
ændringer i materialet ved siden af svejsninger.

Gert Thorgersen



Hans Paulin (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 21-12-02 03:35



GERT BO THORGERSEN wrote:
> 1 - 3 mdr. senere da han var i Jylland -vi boede i
> København - og kørte fredeligt igennem Århus delte motorcyklen sig i
> 2 dele.

....hvordan kom han hjem igen?
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



Jes Vestervang (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-12-02 19:45

Hans Paulin wrote:

> GERT BO THORGERSEN wrote:
>> 1 - 3 mdr. senere da han var i Jylland -vi boede i
>> København - og kørte fredeligt igennem Århus delte motorcyklen sig i
>> 2 dele.
>
> ...hvordan kom han hjem igen?
>
Med lidt hjælp fra gaffatape, piberensere og plastikstrips velsagtens
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Hans Paulin (21-12-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 21-12-02 21:09



Jes Vestervang wrote:
> Med lidt hjælp fra gaffatape, piberensere og plastikstrips velsagtens
>

....wheelie?
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



Jes Vestervang (22-12-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-12-02 12:39

Hans Paulin wrote:

> Jes Vestervang wrote:
>> Med lidt hjælp fra gaffatape, piberensere og plastikstrips velsagtens
>>
>
> ...wheelie?
>
Nåja, det er da det nemmeste
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

g-mc (21-12-2002)
Kommentar
Fra : g-mc


Dato : 21-12-02 21:51


"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:au0je1$lkh$1@news.loxinfo.co.th...
>
>
> Desuden sker der jo
> ændringer i materialet ved siden af svejsninger.
>
> Gert Thorgersen
>
Jeg har snakket med eksperten! . Han forklarede mig en hel masse om
svejsninger. Hvis man Co2 svejser, varmer man sådan set "kun" det op man
svejser, ved elektrode varmer man lidt mere af materialet op, Tic svejsning
varmer endnu mere op, og ved gas og ilt varmer man jo en meget stor del af
emnet op. Det skulle gi en mere ensartet sejhed i materialet, hvorimod feks
Co2 meget nemt kan blive sprødt, da materialet er udsat for en meget
koncentreret hærdning. Han forklarede også en masse om hvorledes
materialet/emnet vred og trak sig ved opvarmningen, og hvad man bestemt ikke
bør svejse (dertil gælder et helt nyt bagstel på et kronhoved
Tak for en sjov historie, der er sikkert en masse andre der har lavet
ulykker!
Mvh Jeppe.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste