Mads Lund <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en
news:ZAWL9.7264$vR6.652@news.get2net.dk...
> > Men den gør det kun ved første brug, hvorefter at stemplerne sidder hvor
> > de skal - Akkurat som anfægtet af mig med sætningen:
> "> > > Efter 1. opbremsning trækkes begge stempler givetvis lige
> > > > langt tilbage af #-pakningerne, hvorefter der så absolut må
> > > > være en fast caliber :-|"
>
> Hmm, nu kan vi ikke engang blive enige om hvor vi er uenige
>
> Hvis kaliperen kan tilpasse begge bremseklodser til skivens position, skal
> vi så ikke kalde den "flydende" ?
Strengt taget så vil jeg snarere kalde klodserne(!) for flydende!!
> Og for at vende tilbage til den oprindelige tvist, så postulerede du at
> det hører "2stemplede" kalipre til fldende skiver. Men hvis vi kan komme
> så langt, at funktionaliteten i hhv. en ét stemplet kaliper med flydende
åg,
> og en 2stemplet med fast åg. Så er der da ingen probblemer (eller modsat:
> de samme problemer !) i at bruge en eller to stemplede kalipre sammen med
> flydende bremseskiver.
Jup!
Men den af dig opstillede problematik var fremmed for mig
Nu kan jeg dog endda forestille mig den videreført ved at det ene stempel
hænger betragteligt hvorved det først bevæger sig efter at det andet har
presset endog temmeligt hårdt imod skiven fra den ene side - Sagen gentages
ved hver bremsbetjening, hvorved skiven i praksis vil blive tvunget til sin
ene yderste side :-/
> Jeg tror problematikken stammer fra udviklingsforløbet inden for bremser.
> For de 2 stemplede kalipre blev "opfundet" nærmest samtidig med de semi
> flydende skiver. Og man (du)
![Blink](images/smileys/wink.gif)
derfor antager der er en sammenhæng. Med
> der er masser af eksempler på brug af 2 stemplede kalipre med faste skiver
> (99% af alle bagbremser) og der er principielt ingen ting der forhindre at
> lave forbremser med semiflydende skiver og en stemplede kalipre med
> flydende åg. Man gør det bare ikke så tit, da bremseevnen ofte er så
> begrænset med de en stemplede kalipre, at behovet for semiflydende
> (og dermed dyrere) skiver ikke er tilstede kva den dermed lavere varme
> udvikling. Men man kan godt.
Jup!
Og af samme grund (at begge caliber-konstruktioner presser skævt i en vis
grad) kan det være at helflydende skiver ikke er så populære hhv. at de
semi-flydende er oftest set :-/
Personligt ser jeg den eneste fordel i helflydende, at man kan vrikke med
dem under genmontage af forhjulet (=> skive ind imellem klodserne) under
et pitstop; men dét argument er helt at skyde over målet på gademodeller !!
--
Armand.