Jeg har egentlig en række invitationer og punkter klar til diskussion her i
gruppen. Men vi tager dem lige i én kaotisk tråd
Først og fremmest skal vi snart ud og køre i mudder igen. Men nu har jeg for
117 gang busted mit knæ, og det er lykkedes mig at skille alle cykler ad, så
det bliver ikke imorgen. Vejret og grusgraven er ellers perfekt til en
svedig tur på nakken af en mudder ged. Men det må blive senere.
Noget helt andet var gårsdagens store diskussions emne - det opdaterede
speedway reglement. Og hvis ikke jeg var så besindig anlagt, havde jeg nok
brugt de store bogstaver. De f***** spassere har nedlagt 750 sidevogsklassen
for cykler nyere end 1980. Hvilket betyder at den absolut fedeste klasse
stopper (og den vi satte størst pris på). Desuden bliver det ikke længere
muligt at "blande" klasser, da - som det står i meddelelsen - "....
forskellige interessegrupper ikke længere ønsker dette...". Og så bliver man
vred igen. Resultatet af at disse "interessegrupper", som man godt kan gætte
sig til hvem er, har fået gennemført dette, betyder at størstedelen af
klasserne aldrig kommer ud og køre løb mere. Situationen er nemlig dem, at
der skal være fuldt felt (4 eller 6 ekvipager) for at klassen kommer til
start. Og da der er 10 forskellige sidevognsklasser, og dermed relativt få
kører i hver klasse, tja så bliver det praktisk umuligt at få klasserne
oprettet.
Nå, vi kunen jo selvfølgelig bare holde os til 500 sport klassen og satse
100% på at vinde DM titlen (som DMU's hovedbestyrelse formodentlig
udskriver). Men det reglement der er udkommet efterlader os i en situation,
hvor det er praktisk umuligt at bygge en cykel som overholder reglementet.
Problemet er ikke så meget restriktionerne (de er jo ens for alle) men
nærmere formuleringen af restriktionerne. Eks angående dæk : "... bagdækket
skal være af typen "speedway", "trial" eller "track" og må ikke være af
typen "motorcross"......." hvordan i alverden forholder man sig til sådan en
formulering ? hvis nu man tager et vilkårligt DOT godkendt gadedæk af enduro
eller desert typen hvordan placerer man så det ind i nænvte kategorier ?
Desuden nævnes tuning ikke i reglementet, hvilket af formanden er fortolket
som " der er fri tuning" hvorefter han kommer med en opfordring til at
undlade at tune, da dette kan blive et problem i udlandet. Så stå man jo
igen tilbage uden at vide hvad man har at holde sig til.
Nå det må vi snakke vidre om.
Den sidste sag er lidt en udløber af det med at KX500 monseret er blevet
forbudt. Nu skal vi have fundet en pre80' 750 motor til den. Så den med god
hukommelse må gerne komme med fornuftige bud på kraftige, holdbare, ikke alt
for tunge motorer fra den tid. KH750 er min egen favorit.
Og når de så lukker 750 klassen må vi jo se på alternative klasser at
konkurre i, og der er det blevet os oplyst, at der afholdes en EM serie for
1200ccm sidevogne, og synes I det vil være for tosset at jeg tager en tur
til england og køber sådan et chassis, montere en ZX12'er motor i maven af
den, hælde methanol i tanken og så lade Jan koble hjernen fra og sætte sig
ved gashåndtaget af 250hk puttet ned i en 120 kg's ræser på grus uden
bremser ?
Mads Lund
Motortosser er ikke normale