/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
VW-Golf diesel som båd-motor?
Fra : Fam. Pedersen


Dato : 28-11-02 20:22

Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk VW diesel,
angiveligt fra Golf.
Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde? Hvad med
gang under krængning?
Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?


mvh
Bent



 
 
Rasmus Hayseed (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Hayseed


Dato : 28-11-02 23:36


"Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk> wrote in message
news:3de66d67$0$186$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk VW
diesel,
> angiveligt fra Golf.
> Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde? Hvad med
> gang under krængning?
> Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
> laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?

Jeg har hørt om, at det i princippet burde være muligt at marinisere langt
de fleste dieselmotorer. En bilmotor har dog den forskel, at den er ikke
konstrueret til de samme type belastninger som en bådmotor - en båd laver
det, der svarer til at køre konstant op ad bakke, mens en bil kan køre på
'frihjul' en del af tiden. Derfor bruger man typisk industrimotorer som
udgangspunkt.

Jeg vil dog vædde på, at reservedelene er billigere!



Lars Schmidt (29-11-2002)
Kommentar
Fra : Lars Schmidt


Dato : 29-11-02 15:31


"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:as65o8$13er$1@news.cybercity.dk...
>
> "Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk> wrote in message
> news:3de66d67$0$186$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk VW
> diesel,
> > angiveligt fra Golf.
> > Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde? Hvad
med
> > gang under krængning?
> > Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
> > laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?
>
> Jeg har hørt om, at det i princippet burde være muligt at marinisere langt
> de fleste dieselmotorer. En bilmotor har dog den forskel, at den er ikke
> konstrueret til de samme type belastninger som en bådmotor - en båd laver
> det, der svarer til at køre konstant op ad bakke, mens en bil kan køre på
> 'frihjul' en del af tiden. Derfor bruger man typisk industrimotorer som
> udgangspunkt.
>
> Jeg vil dog vædde på, at reservedelene er billigere!
>
> Principielt kan man sagtens anvende en bildiesel til bådmotor
den store forskel er kølingen, da man ikke har luft omkring motoren i
båden - derfor altid vandkølet udstødningsmanifold samt oliekøling. Næste
problem er transmisionen som altid bør være et marinegear med reduction +
evt køling
Rigtige marinemotorer er typisk opbygget med svinghjul forest samt sidelemme
til krumtaphus , således man kan trække stempler uden at demontere motoren
En marinisering af bildiesel kan sagtens være lavet fornuftigt men lad en
fagmand vurdere arbejdet
jeg vil nok være skeptisk da en sådan løsning typisk er lavet for at gøre
det billigt, og hvad så med resten af båden? 50 hk til en 31 fod sejlbåd er
også at skyde gråspurve med kanoner, ca 15 - 20
hk er rigeligt.
med venlig hilsen



seiko (27-08-2003)
Kommentar
Fra : seiko


Dato : 27-08-03 14:47

"Lars Schmidt" skrev d. 29-11-02 15:31 dette indlæg :
>
> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse
> news:as65o8$13er$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk> wrote in message
> > news:3de66d67$0$186$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk
VW
> > diesel,
> > > angiveligt fra Golf.
> > > Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde?
Hvad
> med
> > > gang under krængning?
> > > Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved
om der
> > > laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?
> >
> > Jeg har hørt om, at det i princippet burde være muligt at marinisere
langt
> > de fleste dieselmotorer. En bilmotor har dog den forskel, at den er
ikke
> > konstrueret til de samme type belastninger som en bådmotor - en båd
laver
> > det, der svarer til at køre konstant op ad bakke, mens en bil kan
køre på
> > 'frihjul' en del af tiden. Derfor bruger man typisk industrimotorer
som
> > udgangspunkt.

Hej! Det forholder sig faktisk således, at golfmotoren kan være identisk
med den motor, der ligger i en ældre VW-transporter T3. Forskellen er,
at transporterens motor er udstyret med en lidt anderledes dieselpumpe,
der passer til vogntypens behov for at kunne sejtrække/slæbe.
Transportermotorens dieselpumpe er umiddelbar konverterbar med golfens -
altså kan det måske gøre motoren endnu mere velegnet til marinisering!
PS. Jeg søger selv viden om marinisering af VW - 1,6D motorer?
Hilsen Bjørn
> >
> > Jeg vil dog vædde på, at reservedelene er billigere!
> >
> > Principielt kan man sagtens anvende en bildiesel til bådmotor
> den store forskel er kølingen, da man ikke har luft omkring motoren i
> båden - derfor altid vandkølet udstødningsmanifold samt oliekøling.
Næste
> problem er transmisionen som altid bør være et marinegear med
reduction +
> evt køling
> Rigtige marinemotorer er typisk opbygget med svinghjul forest samt
sidelemme
> til krumtaphus , således man kan trække stempler uden at demontere
motoren
> En marinisering af bildiesel kan sagtens være lavet fornuftigt men lad
en
> fagmand vurdere arbejdet
> jeg vil nok være skeptisk da en sådan løsning typisk er lavet for at
gøre
> det billigt, og hvad så med resten af båden? 50 hk til en 31 fod
sejlbåd er
> også at skyde gråspurve med kanoner, ca 15 - 20
> hk er rigeligt.
> med venlig hilsen
>
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Troels Hansen (29-11-2002)
Kommentar
Fra : Troels Hansen


Dato : 29-11-02 06:59

Fam. Pedersen wrote:
> Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk VW diesel,
> angiveligt fra Golf.
> Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde? Hvad med
> gang under krængning?
> Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
> laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?
>
>
> mvh
> Bent
Der har da lige været en stor artikel i et sejlblad (spørg mig ikke
hvilket) om WV's nystartede bådmotor program. De havde også en del WV
motorer på hanseboote i Hamborg, men ved selvfølgelig ikke hvornår din
motor er fra....


Claus Tersgov (29-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 29-11-02 18:05

"Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3de66d67$0$186

> Jeg har set en 31' sejlbåd til salg. Den er udstyret med en 50 hk VW
diesel,
> angiveligt fra Golf.
> Har nogen i gruppen erfa med at anvende bil-dieseler i sejlbåde? Hvad med
> gang under krængning?
> Der er ikke nævnt noget om gear/udveksling, er der nogen der ved om der
> laves mariniserings-tilbehør originalt til VW-motorer?

Jeg ved ikke, om det stadig laves, men Golf motorer har været een af de mest
benyttede motorer til selvbyggerprojekter. F.eks. er der i mange Fantom 42
monteret en Golf diesel, netop pga fordelen ved fællesinkøbet af stumperne.

Jeg ville mene, at du stadig kan få alle stumperne, for der er som sagt
mange af dem..

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************



Claus Tersgov (29-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 29-11-02 21:22

----- Original Message -----
From: "Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk>
To: "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com>
Sent: Friday, November 29, 2002 8:34 PM
Subject: Re: VW-Golf diesel som båd-motor?


>Så det skal vel nærmest forstås sådan at det ikke er et problem? Jeg mener,
motoren er >monteret i båden, så det er et spørgsmål om det er en ulempe ved
båden, eller måske lidt >ligemeget?
>Jeg kan klart se fordelene med reservedels-priserne, men der er vel også
noget drift->sikkerhed med indover?

Hvis motoren ellers er ordentligt vedligeholdt, kan den vel aldrig anses som
en ulempe? Båden er vel også prissat efter en samlet helhed...

Man har sikkert haft en grund til at udstyre den pågældende båd med så stor
en motor, det kunne eksempelvis være kannalsejlads...

Angående driftsikkerhed tror jeg næppe, at man kan påstå, at golf motoren er
tvivlsom, så havde så mange folk næppe valgt den. Om der står det ene eller
det andet på motoren er nok ligegyldigt, det handler naturligvis om, hvordan
arbejdet er udført, hvilke materialer, der er benyttet og slutteligt
vedligeholdt. Det burde du kunne se med det blotte øje ved at gennemgå
motorrummet..


Bemærk, hold venligst debatten her i gruppen...

Claus

--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************



Jakob (12-12-2002)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 12-12-02 01:30

se her
http://www.vw-marine.de/

/Jakob
"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:as8i9s$gup$1@news.cybercity.dk...
| ----- Original Message -----
| From: "Fam. Pedersen" <bentp@post.tele.dk>
| To: "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com>
| Sent: Friday, November 29, 2002 8:34 PM
| Subject: Re: VW-Golf diesel som båd-motor?
|
|
| >Så det skal vel nærmest forstås sådan at det ikke er et problem? Jeg mener,
| motoren er >monteret i båden, så det er et spørgsmål om det er en ulempe ved
| båden, eller måske lidt >ligemeget?
| >Jeg kan klart se fordelene med reservedels-priserne, men der er vel også
| noget drift->sikkerhed med indover?
|
| Hvis motoren ellers er ordentligt vedligeholdt, kan den vel aldrig anses som
| en ulempe? Båden er vel også prissat efter en samlet helhed...
|
| Man har sikkert haft en grund til at udstyre den pågældende båd med så stor
| en motor, det kunne eksempelvis være kannalsejlads...
|
| Angående driftsikkerhed tror jeg næppe, at man kan påstå, at golf motoren er
| tvivlsom, så havde så mange folk næppe valgt den. Om der står det ene eller
| det andet på motoren er nok ligegyldigt, det handler naturligvis om, hvordan
| arbejdet er udført, hvilke materialer, der er benyttet og slutteligt
| vedligeholdt. Det burde du kunne se med det blotte øje ved at gennemgå
| motorrummet..
|
|
| Bemærk, hold venligst debatten her i gruppen...
|
| Claus
|
| --
| ***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
| ********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
| *************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
| ****************** www.rydstroem.com *******************
|
|



Fam. Pedersen (13-12-2002)
Kommentar
Fra : Fam. Pedersen


Dato : 13-12-02 16:06

Javel, men det er nogen helt andre motorer.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste