/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Mocal, Olietermostat???
Fra : Hans L. Baldrian


Dato : 17-11-02 18:09

I een af mine kasser fandt jeg en dims - som ved eftersøgning på internettet
viste sig at være en olietermostat. Naturligvis måtte jeg skille den ad og
blev forvirret på et højere plan!

Er der nogen der ved hvordan den virker/ skal tilsluttes/ og hvorfor den
skal sidde på slangerne til oliekøleren?

Den har siddet på en Kawa 900 med en Lockhart oliekøler. Men da Kawaen ikke
er født med oliekøler virker det lidt vildt at den har siddert på sådan en!

mvh

Hans

DMI er uvederhæftige - det kunne være blevet en fed dag at køre i - men så
må man jo skrue på eet eller andet!



 
 
Richard Pade (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 17-11-02 18:25

"Hans L. Baldrian" wrote:
> Den har siddet på en Kawa 900 med en Lockhart oliekøler. Men da Kawaen ikke
> er født med oliekøler virker det lidt vildt at den har siddert på sådan en!

Næ, hvorfor det? En termostat er da en rigtig god idé til at sikre, at
olien
bliver varmet hurtigt op på trods af oliekøleren IMHO.

> DMI er uvederhæftige - det kunne være blevet en fed dag at køre i - men så
> må man jo skrue på eet eller andet!

Hmm, spørg Jes V. hvad han synes.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Hans L. Baldrian (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Hans L. Baldrian


Dato : 17-11-02 18:31


"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3DD7D0FF.CFD68594@mail.dk...
> "Hans L. Baldrian" wrote:
> > Den har siddet på en Kawa 900 med en Lockhart oliekøler. Men da Kawaen
ikke
> > er født med oliekøler virker det lidt vildt at den har siddert på sådan
en!
>
> Næ, hvorfor det? En termostat er da en rigtig god idé til at sikre, at
> olien
> bliver varmet hurtigt op på trods af oliekøleren IMHO.

Øhhhh? Og så lige een gang til for tumper: hvorfor skal olien varmes op,
efter den er kølet ned???? Johh - jeg kan da godt forstå, at der er brug for
en oliekøler, men det kniber med forståelsen at den så skal varmes op igen -
er det for at skåne....?
(jeg er p.t. i lærer!!!! )

> > DMI er uvederhæftige - det kunne være blevet en fed dag at køre i - men

> > må man jo skrue på eet eller andet!
>
> Hmm, spørg Jes V. hvad han synes.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade



FER (17-11-2002)
Kommentar
Fra : FER


Dato : 17-11-02 18:49


"Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> wrote in message
news:CoQB9.103$tG2.2089@news.get2net.dk...
>
> "Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3DD7D0FF.CFD68594@mail.dk...
> > "Hans L. Baldrian" wrote:
> > > Den har siddet på en Kawa 900 med en Lockhart oliekøler. Men da Kawaen
> ikke
> > > er født med oliekøler virker det lidt vildt at den har siddert på
sådan
> en!
> >
> > Næ, hvorfor det? En termostat er da en rigtig god idé til at sikre, at
> > olien
> > bliver varmet hurtigt op på trods af oliekøleren IMHO.
>
> Øhhhh? Og så lige een gang til for tumper: hvorfor skal olien varmes op,
> efter den er kølet ned???? Johh - jeg kan da godt forstå, at der er brug
for
> en oliekøler, men det kniber med forståelsen at den så skal varmes op
igen -
> er det for at skåne....?
> (jeg er p.t. i lærer!!!! )
>

Det er nu nok nærmere en termostat der sørger for at olien enten bypasses
eller stoppes på vej op til køleren. Olien skal køles. mne kun efter behov.
Dvs overkøler du, så vil det svare til at køre rundt med konstant kold
motor, og især her i kolde danmark vil sådan en dims havde værdi, i syd
italien er den nok lidt mere ubrugelig

mvh Tommy Fer



Armand (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-11-02 20:35


FER <fer@cool.no.junk.for.me.dk> skrev i en
news:ar8kn5$8gd$1@news.cybercity.dk...
>
> "Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> wrote in message
> news:CoQB9.103$tG2.2089@news.get2net.dk...
> >
> > Øhhhh? Og så lige een gang til for tumper: hvorfor skal olien varmes
op,
> > efter den er kølet ned???? Johh - jeg kan da godt forstå, at der er
brug
> > for en oliekøler, men det kniber med forståelsen at den så skal
varmes op
> > igen - er det for at skåne....?
>
> Det er nu nok nærmere en termostat der sørger for at olien enten
bypasses
> eller stoppes på vej op til køleren. Olien skal køles. mne kun efter
behov.
> Dvs overkøler du, så vil det svare til at køre rundt med konstant kold
> motor,

Jup!
Akkurat som for en kølevandstermostat!
Hverken motoren som helhed eller olien i sig selv, skal ikke være
absolut kold, så indtil sagerne er varmet op til driftstemperatur,
bliver afkølingen begrænset af termostaten der spærrer for det frie
flow!'

Din løse olietermostat ligner sandsynligvis et kort tykt rør med fire
slangestutse stikkende ud parvis på hver side!?
Termostaten vil stå helt åben i kold tilstand, hvorved indgående olie
vil kunne strømme ud af hvilken som helst af de tre andre stutse - den
vil i praksis dog vælge der hvor "gærdet er lavest" og derfor fise lige
tværs igennem termostaten og tilbage i motoren (turen igennem slanger og
oliekøler = mer-modstand!), og først når termostaten p.g.a. varme lukker
af for denne mulighed tvinges oliestrømmen igennem stutsen ud til
oliekøleren!

Enhver model originaludrustet med oliekøler burde have så'en en sag
skåret ind på slangerne til oliekøleren: Jeg monterede olietermometer på
min 900'er Ninja og kunne derefter konstantere at olien trods det at
motoren,
jvf. kølevandstermometeret, var varm haltede olien konstant efter og
højfartkørsel på landevej/motorvej bevirkede kun en mer-køling i
størrelse af
mer-opvarmningen af olien, hvorfor dét ikke gjorde noget varmere førend
at hastigheden atter sænkede drastisk - I det af mig oftest oplevede
forløb havde jeg på min arbejdsvej først 10 km blandet kørsel før
motorvejen og derefter 20 km's motorvej, og først da jeg kørte fra
motorvejen for at køre de sidste 10 km på landevej bevægede
olietemperaturen sig over "kold-zonen". Altsammen under typisk
ydersæson-forhold

På flere af de nyere modeller er oliekølingen overtaget af en
varmeveksler (kølevand/olie) hvorved olien dels bliver opvarmet i takt
med kølevandet, og dels, om nødvendigt, sidenhen holdt nede på samme
temperatur, så problemet med underkølet olie ér tilsyneladende indset af
fabrikanterne!

--
Armand.





Richard Pade (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Richard Pade


Dato : 17-11-02 20:29

"Hans L. Baldrian" wrote:
> > Næ, hvorfor det? En termostat er da en rigtig god idé til at sikre, at
> > olien bliver varmet hurtigt op på trods af oliekøleren IMHO.
>
> Øhhhh? Og så lige een gang til for tumper: hvorfor skal olien varmes op,
> efter den er kølet ned???? Johh - jeg kan da godt forstå, at der er brug for
> en oliekøler, men det kniber med forståelsen at den så skal varmes op igen -
> er det for at skåne....?
> (jeg er p.t. i lærer!!!! )

Op og ned; nej, der er ikke tale om en elevatorvarmer;:)

Olien virker bedst, når den er *tilpas* varm, men ikke for varm. Den har
et temperaturområde, den helst skal holdes i. Det gælder derfor om, at
få olien varmet op til sin arbejdstemperatur hurtigst muligt, hvorefter
den skal køles så tilpas, at den holder sig inden for sit
(arbejds-)temperaturområde, uanset hvor hårdt motoren arbejder.

Når du starter motoren, er oliekølerens termostat derfor lukket og
forhindrer derved motorolien i at komme ud i køleren. Når motoroliens
temperatur stiger til nær toppen af sit arbejdsområde, åbner
termostaten, så olien kan blive kølet i oliekøleren. Derefter åbner og
lukker termostaten i takt med temperaturudviklingen, så olien kan holde
sin arbejdstemperatur.

Iøvrigt virker køleanlæg på biler og mc'er på samme måde. Termostaten
bygges til at åbne og lukke ved en bestemt temperatur, så den kan
tilpasses køremåde og kølebehov, fx vintertermostater, der åbner senere
for at give hurtigere opvarmning.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Hans L. Baldrian (17-11-2002)
Kommentar
Fra : Hans L. Baldrian


Dato : 17-11-02 20:44


Mange tak - nu forstår jeg meget bedre.....



Mvh

Hans


"Richard Pade" <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3DD7EE0C.3A849C41@mail.dk...
> "Hans L. Baldrian" wrote:
> > > Næ, hvorfor det? En termostat er da en rigtig god idé til at sikre, at
> > > olien bliver varmet hurtigt op på trods af oliekøleren IMHO.
> >
> > Øhhhh? Og så lige een gang til for tumper: hvorfor skal olien varmes op,
> > efter den er kølet ned???? Johh - jeg kan da godt forstå, at der er brug
for
> > en oliekøler, men det kniber med forståelsen at den så skal varmes op
igen -
> > er det for at skåne....?
> > (jeg er p.t. i lærer!!!! )
>
> Op og ned; nej, der er ikke tale om en elevatorvarmer;:)
>
> Olien virker bedst, når den er *tilpas* varm, men ikke for varm. Den har
> et temperaturområde, den helst skal holdes i. Det gælder derfor om, at
> få olien varmet op til sin arbejdstemperatur hurtigst muligt, hvorefter
> den skal køles så tilpas, at den holder sig inden for sit
> (arbejds-)temperaturområde, uanset hvor hårdt motoren arbejder.
>
> Når du starter motoren, er oliekølerens termostat derfor lukket og
> forhindrer derved motorolien i at komme ud i køleren. Når motoroliens
> temperatur stiger til nær toppen af sit arbejdsområde, åbner
> termostaten, så olien kan blive kølet i oliekøleren. Derefter åbner og
> lukker termostaten i takt med temperaturudviklingen, så olien kan holde
> sin arbejdstemperatur.
>
> Iøvrigt virker køleanlæg på biler og mc'er på samme måde. Termostaten
> bygges til at åbne og lukke ved en bestemt temperatur, så den kan
> tilpasses køremåde og kølebehov, fx vintertermostater, der åbner senere
> for at give hurtigere opvarmning.
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
>
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GiBbernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste