FER <fer@cool.no.junk.for.me.dk> skrev i en
news:ar8kn5$8gd$1@news.cybercity.dk...
>
> "Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> wrote in message
> news:CoQB9.103$tG2.2089@news.get2net.dk...
> >
> > Øhhhh? Og så lige een gang til for tumper: hvorfor skal olien varmes
op,
> > efter den er kølet ned???? Johh - jeg kan da godt forstå, at der er
brug
> > for en oliekøler, men det kniber med forståelsen at den så skal
varmes op
> > igen - er det for at skåne....?
>
> Det er nu nok nærmere en termostat der sørger for at olien enten
bypasses
> eller stoppes på vej op til køleren. Olien skal køles. mne kun efter
behov.
> Dvs overkøler du, så vil det svare til at køre rundt med konstant kold
> motor,
Jup!
Akkurat som for en kølevandstermostat!
Hverken motoren som helhed eller olien i sig selv, skal ikke være
absolut kold, så indtil sagerne er varmet op til driftstemperatur,
bliver afkølingen begrænset af termostaten der spærrer for det frie
flow!'
Din løse olietermostat ligner sandsynligvis et kort tykt rør med fire
slangestutse stikkende ud parvis på hver side!?
Termostaten vil stå helt åben i kold tilstand, hvorved indgående olie
vil kunne strømme ud af hvilken som helst af de tre andre stutse - den
vil i praksis dog vælge der hvor "gærdet er lavest" og derfor fise lige
tværs igennem termostaten og tilbage i motoren (turen igennem slanger og
oliekøler = mer-modstand!), og først når termostaten p.g.a. varme lukker
af for denne mulighed tvinges oliestrømmen igennem stutsen ud til
oliekøleren!
Enhver model originaludrustet med oliekøler burde have så'en en sag
skåret ind på slangerne til oliekøleren: Jeg monterede olietermometer på
min 900'er Ninja og kunne derefter konstantere at olien trods det at
motoren,
jvf. kølevandstermometeret, var varm haltede olien konstant efter og
højfartkørsel på landevej/motorvej bevirkede kun en mer-køling i
størrelse af
mer-opvarmningen af olien, hvorfor dét ikke gjorde noget varmere førend
at hastigheden atter sænkede drastisk - I det af mig oftest oplevede
forløb havde jeg på min arbejdsvej først 10 km blandet kørsel før
motorvejen og derefter 20 km's motorvej, og først da jeg kørte fra
motorvejen for at køre de sidste 10 km på landevej bevægede
olietemperaturen sig over "kold-zonen". Altsammen under typisk
ydersæson-forhold
På flere af de nyere modeller er oliekølingen overtaget af en
varmeveksler (kølevand/olie) hvorved olien dels bliver opvarmet i takt
med kølevandet, og dels, om nødvendigt, sidenhen holdt nede på samme
temperatur, så problemet med underkølet olie ér tilsyneladende indset af
fabrikanterne!
--
Armand.