Eloksering er en oksidering af selve aluminiumet og ikke et lag der er lagt
på og fylder derfor meget lidt 20my eller lign. Overfladen bliver hård og
porøs, så farven lægges inde i det porøse oksid som til sidst lukkes til,
for ikke at korrodere.
Poul B-H
"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> wrote in message
news:MPG.183a3e345bd64eeb9896b7@news.sunsite.dk...
> In article <aqp414$3vs$1@sunsite.dk>, ronni@kristensen.tdcadsl.dk
> says...
> >
> > Hej
> > Jeg skal have elokseret nogle af mine alu-dele på !Husqvarnaen, først og
> > fremmest hjulene. Jeg har hørt at Mekoprint
www.mekoprint.dk kan gøre
det.
> > Men er der nogen der ved hvad det koster, evt andre steder man kan få
det
> > gjort?
> > --
> > -------
> > Mvh Ronni
> >
> >
www.team-sneglefart.dk
> >
> >
> >
> De fleste større forkromningsanstalter elokserer/hård-anodiserer alu.
> Farveudvalget er dog noget begrænset.
>
> 'Fidusen' er sealingen, efter anodiseringen. Først derefter er
> overfladen tæt og upåvirkelig af bl.a. salt. Dårlig sealing giver derfor
> også dårlig beskyttelse.
>
> Endelig skal du være klar over at anodiseringen er lagt 'uden på'. Den
> fylder derfor noget, og det betyder at gevind ændrer størrelse. Man kan
> ikke bare skære dem op, fordi anodiseringen ar hårdere end gevindtappen!
>
> Man kan ikke reparere anodiseringen, hvis der kommer skader, så måske er
> en lakering egentlig at foretrække?
>
> --
> /Hekto/Brian
> Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
>
http://dfm.divvy.dk/hekto