Et tegne-teknisk spørgsmål
Fra : Marianne

Dato : 10-11-02 18:36

Hej

Julegavetiden nærmer sig, og i år VIL jeg ikke være stresset. Min søn og jeg
har talt om, at vi gerne vil male nogle krus til gaver. Han er 5 år, og ikke
ligefrem nogen Picasso endnu: faktisk er han kun lige begyndt at fremstille
andet end krims-krams med farverne på papiret.

For at det skal gå så let som muligt, forestiller jeg mig, at han kunne
tegne nogle tegninger på almindeligt papir. Så ville jeg scanne dem, så de
kunne blive skaleret i en passende størrelse til at kunne være på et krus -
og så kunne de overføres til kruset, hvor de kunne blive tegnet over med
egnet farve.

Overførslen til kruset - hvordan kan man mon gøre det ? Eller er der andre
muligheder ?

mvh
Marianne

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-11-02 18:56

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
klip

> Overførslen til kruset - hvordan kan man mon gøre det ? Eller er der andre
> muligheder ?

God ide - bedsteforældrene bliver lykkelige!
Men - æh: Ud fra den måde du beskriver: er der så ikke en risiko for, at det
bliver dig, der mest laver julegaver og ikke sønnike?
Hvis han lige nu tegner krims-krams: jamen er det så ikke krims-krams, der
skal være på krusene? Og der det vigtigt, at de er ens?

I hobby-forretninger kan du købe maling, der er beregnet til formålet, og
som så bare skal bages i ovnen.
Jeg tror, det vil være for svært for ham med pensler, når han tegner
krimskrams - men hvis du udstyrer ham med en vatpind og en tandstikker (og
ti fingre har han ved hånden), vil han garanteret male de allerflotteste
krus.
Baggrund kan han duppe på med en sammenkrøllet engangsvaskeklud, holdt
sammen med en elastik.
Og så er det EGEN produktion.
Hvis han vil lave kunstværket om, kan det bare tørres af, indtil det er
bagt.

God fornøjelse!
Hilsen Inger

Fra : Marianne

Dato : 10-11-02 23:07

> [...]
> Hvis han lige nu tegner krims-krams: jamen er det så ikke krims-krams, der
> skal være på krusene? Og der det vigtigt, at de er ens?

Jo, selvfølgelig er det det, han tegner, som skal være på krusene. Vi har
prøvet tidligere, men det er ret svært for ham at styre glasfarverne. Han
kan meget bedre li' at tegne på papir, så det var for at smyge udenom de
vanskeligere materialer - det var i så fald alligevel ham, der havde lavet
tegningen.

Men - well - det er da mig, der står for overførslen. Det synes jeg nu ikke
gør noget.

> Hvis han vil lave kunstværket om, kan det bare tørres af, indtil det er
> bagt.

OK. Det er jo en mulighed. Vi prøver nok begge former.

Tak for rådene

Marianne

Fra : Tina

Dato : 10-11-02 19:15

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i news:aqml9k$ph2$1@sunsite.dk
> [...]
> vanskeligere materialer - det var i så fald alligevel ham, der havde lavet

I Panduro har jeg set nogle "tusser" med den dér "porcelænsfarve" til at
tørre i alm. ovn. Måske ville det være nememre at styre?

Jeg har også set nogle andre krus, hvor farven på kruset blot lufttørrede,
og kunne derefter snildt klare alm. opvask, men dog ikke maskine. (Tror det
var en stor Bog & Idé jeg så dem hos). Det var sampak med specialtusserne og
et krus.

God fornøjelse

Tina

Fra : Tina

Dato : 10-11-02 19:27

> [...]
det
> var en stor Bog & Idé jeg så dem hos). Det var sampak med specialtusserne

Jeg fandt dem lige i Bog & Idé kataloget, som kan læses online på
http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=65&GroupID=271# (husk at få det hele af
linket med).

Tina

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-11-02 19:11

Marianne wrote:

> Han er 5 år, og ikke ligefrem nogen Picasso endnu

"endnu" - Sikke ambitioner du har på hans vegne

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Marianne

Dato : 10-11-02 23:11

> "endnu" - Sikke ambitioner du har på hans vegne

He, he - du forstår sikkert! Jeg er totalt maleri-blind, men en
sammenligning i retning af Picasso synes nu mere oplagt end fx Velazquez.
Det var nu BARE ment i overført betydning (:-0)

mvh
Marianne

Fra : Birdy

Dato : 11-11-02 21:34

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message
> [...]
ikke ligefrem nogen Picasso endnu: faktisk er han kun lige begyndt at
fremstille andet end krims-krams med farverne på papiret.<<<<<

Tusser til porcelæn er det aller bedste.
Vi har også lavet krus i børnehaven med alle børn.
De er i alderen fra 3 til 7 år.
Og alle krus blev dekoreret med det som lige optog børnene.
Sidste år var det mariehøns, snegle og vilde dyr.

Hvert barn tegnede som det nu kunne....og det blev nogle festlige og
farverige krus.....for manges vedkommende også indvendigt

Hvis du bruger tusserne til porcelæn fra Panduro...så kan krusene sagtens
tåle opvaskemaskine når først de er "bagt" i ovnen den foreskrevne tid.

Birdy

Fra : Marianne

Dato : 12-11-02 14:05

> [...]
>
> Hvis du bruger tusserne til porcelæn fra Panduro...så kan krusene sagtens
> tåle opvaskemaskine når først de er "bagt" i ovnen den foreskrevne tid.

Tak - jeg går efter tusser!

mvh
Marianne