Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
news:aqin0c$1suc$4@news.cybercity.dk...
>
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:aqhk9d$fab$1@news.loxinfo.co.th...
> >
> > Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
> > news:aqhgh9$rgb$7@news.cybercity.dk...
> > >
> > >
> > > I "gode gamle dage" hvor olierne var såkaldt single-grade.........
> > > Multigrade-olien bør anses ud fra disse fakta:
> > > En SAE 10 W 30 er populært sagt tynd som en
> ...........................
> >
> > Er du nu sikker på at en 10W - 30 ikke bliver tyndere end en 30 olie
> efter
> > opvarmning. Eller det omvendte at en 30ér olie ikke bliver tyndere end
> en
> > 10W - 30 olie ?
>
> Nu er det jo ikke en kemisk dokumenteret artikel med datablade indenfor
> 1/10 grad vel?!
>
Hvis du betagter tegningerne i Haynes manuals (min for BMW bl.a. og BMWs
manual) så ser du illustreret over hvilke temperaturfælter de enkelte
multigradeolie hører til, og der ser du at der hurtigt bliver tale om 5 - 15
grader i top og bundtemperaturer hvis du går fra f.eks. 5W- 40 til 10W - 40
eller til 5W - 50.
Om som for nogle måneder siden fortalt, var jeg jo ude for, for 4 eller 5 år
siden at motoren begyndte at banke efter blot 5 - 7 km på motorvejen ved 120
km/tim. efter at Castrol havde fortalt mig at jeg kunne nøjes med 0W-30
olie, istedet for 10W - 40, til min BMW R60/R100, og havde påfyldt dette. De
nye plejlstangssøler var totalt revne og bukkede, og resultatet blev at jeg
senere måtte få slebet krumtappen, hvorefter hele motoren eksploderede fordi
firmaet der sleb krumtappen ikke havde brugt de rette nitter til
fastsættelse af kontravægtene. Det kostede mig 15.000 kr. Efter dette gik
jeg over til mindst 5W-50 multigrade olie.
> Det er en beskrivelse af forskellen på de glemte singlegrade's og
> multigrade'rnes betegnelse - Og jeg bruger da også udtrykket: "populært
> sagt"!
>
>
> > Hvis tager og sammenligner multigradeolier har vi jo at f.eks. en
> 5W-50
> > ikke kan klare helt den samme temperatur som en 10W-50 og mindre endnu
> > end en 20W-50. Vi aflæser jo disse data ved at gå ind på oliernes 2
> > dimensionale ark og trække en ret linie mellem de 2 opgivne
> viskositeter for en
> > olie.
>
> Ingen multigrade på tankstationens hylde er for "varm" til danske
> forhold :-|
> Dog kan man ved begyndende olieforbrug være heldig at reducere dette ved
> at sigte efter en olie med så høje SAE-W tal som muligt, derved at dén
> er "tykkere" under drift
>
> --
> Armand.
> (der fint erindrer de betragteligt forbedrede koldstartsegenskaber og
> gearkassefunktionen under varmløbs-fasen, da han første gang (omkring
> '82) hældte en syntetisk 10W50'er på sin motorcykel)
>
Vel er der olier der er for tykke til danske forhold. Hvis man f.eks. om
vinteren kører med en 20W - 50 olie må det vel siges at være tåbeligt, for
motoren er jo sværere at starte, og efter start vil den ikke kunne frigive
så mange Hk som hvis man kørte med en tyndere olie. Og hvis man har en
motorcykel til hvilken man får oplyst at man om sommeren kun har brug for en
10W - 40 olie (en motor med god køling) vil det jo også være tåbeligt så at
bruge en 20W - 50 olie og igen mangle Hk; ikke at få olien op på den rette
driftstemperatur.
Gert Thorgersen