In article <b841f08a.0211052316.7678bf91@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...
> Efter at have fået afhjulpet det elektriske (tror fejlen var en løs
> forbindelse ned ved pick-upen) skulle jeg selvfølgelige lige ud og
> “test-race” modellen med det resultat at toppakningen røg
> sig en tur (havde minutter forinden undret mig over det relativt
> pludselige dårlige træk der satte ind.
>
At du kan nænne at 'tæve' damen, uden at have kontrolleret om der er
vand på!!! ... eller at have kontrolleret den, iøvrigt!
Man triller ikke sådan een ud af garagen efter flere års stilstand, og
fyrer den vildt af! Er der noget galt et eller andet sted, falder
regningen prompte!
Hvis toppakningen er gået p.gr.a. manglende kølervæske, er der sikkert
også en grund til det dårlige træk f.eks. en 'stempel-klemmer'.
Så nu må du nok også kontrollere stempler! Er du heldig kan du få en
ide om standen, ved at kigge ind igennem udstødningsporten, samt cheke
cylindervæggene, når toppen er afmonteret.
> Jeg har en tid til syn på tirsdag så jeg skulle meget gerne have
> fikset tingene inden.
>
Så har du travlt!
> Cyklen er nu kørt i kælder og jeg regner med at købe de dele jeg skal
> bruge i eftermiddag.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at få et par gode råd, om der er noget udover
> pakningssæt, olie kølervæske, som jeg skal huske.
Du skal minimum have et pakningssæt, og en original toppakning.
Stempelringe og nålelejer ... måske???
>
> Jeg har hørt både godt og skidt om Vesrah’s toppakning ??
>
Jeg har med held kørt med Vesrah; men oftest går det ikke. Den
originale skulle være OK.
> Når fladerne er rene mellem top og cylinder er det så nødvendigt med
> andet end ny toppakning?
Er den kørt tør, og har været overophedet, så kan der være grund til
at afmontere cylinderne, hvis du ikke kan se om stempler og
cylindervægge er OK, på anden vis.
PAS PÅ! ... his du afmonterer cylinderne! Imellem cylinderne er der en
'lomme' der samler vejsnavs! Er det ikke fjernet, kan det dumpe lige
ned i smørekanalerne til de midterste hovedlejer!!! (Taler af egen
erfaring, og det tager tid at fjerne det igen!)
Skal de afmonteres, og der ikke skal nye stempler i, kan du
kontrollere om Cylindere, stempler og stempelringene er på OK mål. Nu
proppen er af flasken, kan du overveje at skifte rullelejerne ved
stempelpinden, og samtidig måle spillerummet på plejlstangssølerne.
Det siger lidt om hvor slidt den er. Det står forklaret i Haynes, alt
sammen.
(jeg kan ikke huske hvor meget den har kørt?)
Alle pakflader skal være rene og helt tørre. Pakningen (Vesrah) mellem
cylinder og blok, mangler en lille udskæring til et vandkammer i
blokken, ind mod kaburatoren. Det kan let klares med en lille saks.
>
> Mine bekymringer går selvfølgelig på om jeg kan få den tæt
>
> Skal køleranordningen ikke have en gang termostatpakningsmasse?
>
Nøøh!? ... toppakningen var tæt nok. Selve sensoren kan evt. pakkes.
> Hvordan sikrer jeg mig at topstykket, ikke har slået sig (har ikke pt.
> adgang til avanceret målegrej) -for risikoen er vel til stede??
>
Afgjort!
![Sur](images/smileys/sur.gif)
... Hvis den er kørt varm.
Prøv en plan flade, som f.eks. en glasplade, et spejl ell. lign.
Kommer der lys imellem fladen og toppen, eller vipper den, er den
skæv, og må planslibes.
> Er der ellers nogle gode fif ifm. denne operation, jeg bør vide?
>
> Endelig kunne jeg godt tænke mig at vide om temp.censoren (som i dag
> sidder knækket i topstykket, og som jeg derfor nu vil benytte
> lejligheden til at bore ud), midlertid kan erstattes af en bolt,
> indtil jeg får en ny hjem?
>
Sagtens, bare du ikke kører den varm igen!!!
> Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvorfor toppakningen røg sig en
> tur:
> Jeg har sjoflet det almindelige vedligehold, idet koncentrationen de
> seneste dag har været rette mod det elektriske. Jeg må ærligt tilstå,
> at jeg ikke på noget tidspunkt har kontrolleret om der var vand (nok)
> på. Endvidere har temp.censoren som sagt været i udu!
>
Den kan bare være blevet 'træt' hvis du har fyret den helt vildt af!?
Normalt kan RD'eren køle hvis bare der er en kop vand tilbage i
systemet ... stort set ..!
Har der kun været lidt vand på, og du har tævet til den, så er den
sikkert blevet alt for varm i toppen, og så har topstykket vredet sig
og er blevet utæt.
Lad nu være med at køre den tør for olie også ... please!!!
>
> Wheeler (ser helst svar fra 2T-kørere
*LOL* ... rigtige mænd ....!
--
Brian/Hekto
LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8