On Tue, 5 Nov 2002 01:01:32 +0100, "Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> wrote:
>hvis man blot øger med 2 tænder på bag-tandhjulet, vil der så ske en
>særlig stor ændring?
Definer stor !
>jeg har beregnet ( med et program som er usikkert ) at toppen
>vil falde med ca. 10 km/t og 1 gear med ca. 5 km/t.
>men det lyder ikke som om at jeg så vil få en særlig forbedret acc.
Det kommer meget an på hvad man er ude efter,du vil ikke få en komplet
anden cykel nej,men i forvejen er det da måske også en smule
overdrevet på en Gixxer750 som vel acc. "hurtigt nok"
.Jeg gearede
min CBR600F2 en tand ned foran og effekten var da helt klart til at
føle,tophastigheden faldt ganske vist ca. 15 km/t men den fulgte til
gengæld pænt en F4'er op til ca. 180-200...Det er sådan ca. niveauet
du vil opnå - ikke det store relativt set,men måske lige det der skal
til i forhold til noget andet.
>jeg har engang læst her i dfm, at det vil slide meget på kæden.
>hvis man minsker diameteren på forreste tandhjul, så det vil jeg
>helst undgå.
Tjah,det er nok en smule overdrevent og afhænger lidt af hvor stort
(hvor mange tænder) det i forvejen er,men det der sker er at man øger
polygoneffekten - Poulært sagt hvor "kantet" trækket bliver og er man
nede omkring 13-14 tænder foran så begynder det at kunne ses i form af
øget slid.Derfor vælger mange at geare den ned på bageste tandhjul i
stedet.Tommelfingerreglen er 1 tand mindre foran svarer til 3 tænder
mere på bagtandhjulet i de gearingsratio's de fleste gadecykler ligger
i som standard.
Du kan selv læse lidt om gearing her :
http://www.renthal.com/resources/guide.htm
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://medlem.jubii.dk/lightrabbit