> Jeg er meget tæt på at købe en Suzuki GSX-R 250.
> Han har sat den til salg for 24.500,- Når jeg ser på de ting der SKAL
laves
> (bagdækskift, bremseskiver foran (MEGET dyre), muligvis toppakning
> (termostaten kan godt vente med at bliver lavet til det blir' rigtig varmt
> igen næste sæson), synes jeg alt taget i betragtning at et startbud fra
min
> side på 21.000,- ville være fair.
Hej Anders
Du får den pæne udgave af denne tale:
Du må ikke købe den første MC du ser. Det er en TYPISK begynder fejl. Man
har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to hjul,
fire cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skivere der har lavet det samme trick. Få en erfaren kammerat til
at hjælpe med at kigge modellen efter.
Du skal kigge på flere. Gerne flere forskellige modeller, så du kender netop
den model du købers fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og lede på
nettet efter oplysninger om præcist denne model.
Det er næsten vinter nu. Den pris du skal til at give er forårspris synes
jeg. Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun
et fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt
sværet at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast".
Prøv et par GSXR 250, så kan du måske mærke det.
Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _jeg_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Undersøger cyklen grundigt, starter cyklen. Snakker lidt
med sælger mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder
gassen i hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager
man hjem laver en lang
![Glad](images/smileys/glad.gif)
liste over fejl og mangler undersøger hvad det
koster og får den i en stand man kan holde ud og så afgive et bud til
sælger. Dette bud er (selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er
vel krejler
![Glad](images/smileys/glad.gif)
). Hvis ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv
nogle andre cykler. Når man har kigget på en del ved man godt hvilke der er
værd at samle på og hvilke der er alt for dyre.
Der er noget i vejen. Det er ikke thermostaten der er gået. Det er en
mekanisk dims der sidder indbygget i kølesystemet og øger kølevandsflowet
når kølevands tempraturen når over en bestemt tempratur, normalt er det 83
grader. Det der er gået i stykker på din GSXR er det tempraturstyrede relæ
der slår kølerblæseren til på det rette tidspunkt. Er det ikke rigtigt? Hvis
det er thermostaten der er i stykker så den er åben hele tiden, så skal det
fixes med det samme, da din GSXR ellers aldrig bliver ordenlig driftsvarm.
Hints
Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
4000rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange omdrejninger.
Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.
Mål spændningen over batteriet ved 8000rpm. Den skal vise max 15V
regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki
![Glad](images/smileys/glad.gif)
Det koster minimum
en tudse at reparere.
Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste værs. Det koster omkring en tudse at reparere.
Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster minimum en tudse at reparere.
Chek hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge dig selv koster det en herregård ved en forhandler.
Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale 100/80 - 130/70. Motoren trækker pænt,
og får som regel god holdbarhed ud af et sæt dæk. Jeg anbefaler følgende
dæk: Sport: Bridgestone BT45, Pirelli Sport Deamon. Touring: Michelin
Macadam 50. Pirelli Sport Deamon koster 700kr for et sæt inkl porto ved
www.reifenversand.com Det er monster billigt!
Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kupperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.
Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.
Lige en ting til. Forlang motoren er kold når du kommer. Suzukien SKAL
startes med choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal din have
det anderledes trænger den til en karburator justering.
Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke. Læs
mere her:
http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)