On Sat, 2 Nov 2002 00:47:24 +0100, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
this]@hotmail.com> wrote:
Hej Bernhard.
>
>Nu bliver jeg nemlig lidt i tvivl efter have læst Jens Bager Jensens indlæg
>i tråden "Ny observatin ved RD3½
"
>
Bager er inde på det helt rigtige i sit indlæg.
Al fejlsøgning (diagnose) handler om systematik, og det gælder også
arbejdet på en MC.
Hvis ladesystem og batteri ikke kan levere varen til forbrugerne kan
de ikke leve op til kravene.
Så al elektrisk fejlfinding på en MC starter med at checke at
ladesystem og batteri er i orden - Se Bagers indlæg
Da Britten deltog i Battle of The Twins stod de til at vinde og
samtidig lammetæve Ducati, men sejren gik op i røg sammen med det
eneste de ikke selv havde lavet - ladesystemet (Japansk skrammel).
>Batteriet er som sagt meget svagt (leverer en meget svag gnist - men starter
>jo)
>
Ladesystemet på en MC er meget simpelt opbygget, efter min mening for
simpelt.
Generatoren på den overvejende delkan levere en spænding på over 100
volt, som så ensrettes med dioder og reguleres ned med thyristorer.
Det giver en meget "uren" jævnspænding, så derfor benyttes batteriet
som ladekondensator for at udglatte spændingen.
Hvis batteriet er defekt, og dermed enten trækker spændingen ned,
eller har en meget stor indre modstand, kan det være årsag til, at der
enten ikke er tilstrækkelig høj spænding til rådighed, eller også at
spændingen "sejler".
Begge dele vil påvirke funktionen af den elektronik ladesystemet skal
forsyne.
>Selv når maskinen har kørt en 10 km - er det ikke muligt at have både lys og
>blinklys gående, når motor er slukket!
>
Jeg har set cykler med motorproblemer og varierende lysstyrke hvor
fejlene var at tilbageføre til EL fejl.
Løse polsko på akkuen, defekt akku, syg ensretter/regulator, dårlige
stikforbndelser, løse sikringer - listen er lang.
>
>Er gåden virkelig ved at være løst ? - er det bare afsted til ScanX og
>spendere 10 minutter og 300 kr. på nyt batteri ? - vel næppe!
Før du har sikkerhed for at "EL-værket" er 100% i orden er der ikke
megen fornuft i at fortsætte yderligere fejlsøgning.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk