/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Download af Haynes, Clymers el.l. manual t~
Fra : Claus Rolsted


Dato : 29-10-02 21:45

Hej group,

Er der et sted, jeg kan downloade Haynes, Clymers el.l. guru-bog til Honda CX
500 (eller lign. cykel)?
Jeg vil også gerne høre, hvis nogen kender til en netadresse med den
originale Honda-manual.

På forhånd tak!
--

mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983
DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89
"Ich wünsche Dir immer eine Handbreit griffigen Asphalt unter den Reifen!"







 
 
Lars T. Thomsen (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 30-10-02 13:59

> Er der et sted, jeg kan downloade Haynes, Clymers el.l. guru-bog til Honda
CX
> 500 (eller lign. cykel)?

Hvorfor lede i flere timer på nettet, når du bare kan låne hardwaren!?

Kig ind på http://www.bibliotek.dk og skriv "CX 500" i feltet: "Titel eller
dele af".... WUPTI! - 7 seriøse resultater! - Deriblandt "Bucheli" og
"Haynes"... etc.

Bestil og brug en skanner eller kopimaskine!

> Jeg vil også gerne høre, hvis nogen kender til en netadresse med den
> originale Honda-manual.

Er det ikke bare noget med: Koblingen betjenes med venstre greb og
forbremsen med højre greb...... etc.?

Forlaget "Bucheli" plejer at være gode til at beskrive: hvordan og hvornår
de enkelte ting skal ordnes..... Så du får sandsynligvis ikke brug for den
originale manual.
Slet ikke, hvis den er u-opdrivelig og du tilsyneladende NEMT kan anskaffe
dig en "Haynes" eller "Bucheli"....

> "Ich wünsche Dir immer eine Handbreit griffigen Asphalt unter den Reifen!"

I det sidste tilfælde ("Bucheli), så kan man jo lige få genopfrisket det
tyske sprog!

Hilsen
Lars



Grunnet (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 30-10-02 18:39

Lars T. Thomsen wrote:
>> Er der et sted, jeg kan downloade Haynes, Clymers el.l. guru-bog til
>> Honda CX 500 (eller lign. cykel)?
>> Forlaget "Bucheli" plejer at være gode til at beskrive: hvordan og
> hvornår de enkelte ting skal ordnes..... Så du får sandsynligvis ikke
> brug for den originale manual.
> Slet ikke, hvis den er u-opdrivelig og du tilsyneladende NEMT kan
> anskaffe dig en "Haynes" eller "Bucheli"....
>
>> "Ich wünsche Dir immer eine Handbreit griffigen Asphalt unter den
>> Reifen!"
>
> I det sidste tilfælde ("Bucheli), så kan man jo lige få genopfrisket
> det tyske sprog!
>
> Hilsen
> Lars

Der findes 2 fra Bucheli Verlag -
Band 5041 for Honda CX 500 ab baujahr 1980 (ISBN 3-7168-1609-4) og
Band 5101 (5101/5102) for Honda CX 500/650 E/C og GL 500/650 ab baujahr
1978 (ISBN 3-7168-1791-0)

Band 5041 syntes jeg minder uhyggeligt meget om Haynes - bare på tysk
(måske er begge kopieret fra den officielle Shopmanual)

Jeg har både Haynes og Bucheli reparaturanleitung band 5101 og vil sige de
supplerer hinanden godt. I den tyske er der masser af gode stregtegninger
(split-tegninger) og skarpe fotos, medens Haynes går meget mere i dybden
i teksten, således at reparationer/vedligeholdelse m.v. er meget mere
udførlig beskrevet. Haynes fylder også dobbelt så mange sider og det er
med en mindre skrift.

Har købt min Haynes hos Birgers Billige Bilbøger
http://www.danbbs.dk/~bbb/b.htm - han tager 198 DKK.
Bucheli (Reparaturanleitung) købte jeg hos www.buch24.de - hurtig og
billig - 25,80 EUR incl porto, bestilt en week-end og modtaget med Post
Danmark onsdag formiddag.

Jeg så en kopi af den originale Shop-manual hos en tysk "boghandler" på
Bilmessen i Fredericia forrige week-end - jeg husker ikke prisen, men
husker at den var dyr, hvorfor jeg lod den ligge.

Hilsen Steen

GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)

















faojpb@ringamt.dk (30-10-2002)
Kommentar
Fra : faojpb@ringamt.dk


Dato : 30-10-02 19:30

Kender du denne adresse:
http://www.cx500c.de/

Hilsen
Jens Peter Bovbjerg
Honda CX500C, 82
Suzuki GN250, 94 (stadig til salg)

Grunnet (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 30-10-02 19:52

faojpb@ringamt.dk wrote:
> Kender du denne adresse:
> http://www.cx500c.de/
>

Ja! det er en rigtig god adresse med mange gode artikler, hvis man kan
læse tysk.

Men så skal vi også lige have disse med:
http://www.cx500-online.de
http://www.cx-500.de

og et par danske
http://www.nath.dk/cx500/cx_st.htm
http://www.cxclub.dk/

Hilsen Steen

GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)








Claus Rolsted (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rolsted


Dato : 01-11-02 23:46

Tak for svarene til jer alle. Jeg kigger nærmere på links'ne.

Til Steen Grunnet og Jens Peter:
I mellemtiden vil jeg gerne høre jer, hvilken olie vil I anbefale mig at
fylde på min cykel? (formentlig semi-syntetisk ja, men hvilken viskositet?
10w40 eller 15w40? Noget specielt mærke eller er I af den overbevisning, at
hvilken som helst slagtilbud-olie i Silvan eller Føtex er god nok (når man
ser på kvaliteten af den olie, som var tilgængelig da maskinen blev lavet i
fht. standard-kvaliteten på de "billige" olier i dag)?? )

Endnu en gang, på forhånd mange tak fra mig og Tigerungen!
--

mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og
Vespa ET2 møvert-style
DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89




Grunnet (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 03-11-02 18:19

Claus Rolsted wrote:
> Tak for svarene til jer alle. Jeg kigger nærmere på links'ne.
>
> Til Steen Grunnet og Jens Peter:
> I mellemtiden vil jeg gerne høre jer, hvilken olie vil I anbefale mig
> at fylde på min cykel? (formentlig semi-syntetisk ja, men hvilken
> viskositet? 10w40 eller 15w40? Noget specielt mærke eller er I af den
> overbevisning, at hvilken som helst slagtilbud-olie i Silvan eller
> Føtex er god nok (når man ser på kvaliteten af den olie, som var
> tilgængelig da maskinen blev lavet i fht. standard-kvaliteten på de
> "billige" olier i dag)?? )

Haynes anbefaler en 10W40 af god kvalitet. Jeg bruge selv en 10W40
semisyntetisk motorcykelolie (Silkolene Comp 4 kr. 58.50 pr. l). Ang.
slagtilbud så er meningerne lidt delte her i gruppen, kvaliteten fejler
ingenting, men jeg har selv haft dårlig erfaring med en "for god" olie der
fik koblingen til at glide. Med en for god olie mener jeg en olie med
friktionsnedsættende midler (API SJ eller derover) - godt for en bil men
ikke godt for en MC med kobling i oliebad, hvis koblingen er slidt eller
koblingsfjedrne er ved at være "trætte".
Med de 3 - 4 liter jeg bruger på en sæson incl. olieskift vil jeg gerne
give den smule mere for olien og så vide den er i orden

Hilsen Steen

GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)



Claus Rittig (03-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 03-11-02 19:39

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc55a7d$0$11144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Ang.
> slagtilbud så er meningerne lidt delte her i gruppen, kvaliteten fejler
> ingenting, men jeg har selv haft dårlig erfaring med en "for god" olie der
> fik koblingen til at glide. Med en for god olie mener jeg en olie med
> friktionsnedsættende midler (API SJ eller derover)

Kan det passe at du har fundet en API SJ olie med friktionsnedsættende
additiver? Hvad var det for en? Jeg har nemlig kørt på adskillige SJ
kvalitet bil-olier, og der har ikke været den slags additiver i.
Nu har jeg i nogle år kørt på Agip Formula FF som er en SJ, og den er
glimrende.

Rittig



Grunnet (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 04-11-02 22:22

Claus Rittig wrote:
> "Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3dc55a7d$0$11144$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Ang.
>> slagtilbud så er meningerne lidt delte her i gruppen, kvaliteten
>> fejler ingenting, men jeg har selv haft dårlig erfaring med en "for
>> god" olie der fik koblingen til at glide. Med en for god olie mener
>> jeg en olie med friktionsnedsættende midler (API SJ eller derover)
>
> Kan det passe at du har fundet en API SJ olie med friktionsnedsættende
> additiver? Hvad var det for en? Jeg har nemlig kørt på adskillige SJ
> kvalitet bil-olier, og der har ikke været den slags additiver i.
> Nu har jeg i nogle år kørt på Agip Formula FF som er en SJ, og den er
> glimrende.
>
> Rittig

Jeg har ladet mig fortælle, at de friktionsnedsættende additiver er tilsat
olier med specifikation API SJ eller bedre.

Herudover er der stor forskel på en bil-olie og en MC-olie med hensyn til
de additiver der er tilsat

Se lige hvad Motorex-olieteknik skriver om problemet:

Problemet med brug af bilolie bliver:
* glider i koblingen ved momentet - i starten
* glider senere også ved igangsætning (glaseret overflade)
* klister/slipper ikke når den er kold

Med hensyn til API specifikationer skriver de bl.a:

I 1997 blev API SH og 1999 API SJ kvalitets betegnelserne sat.
Normalt ville man vælge den bedste kvalitet til sin motorcykel, men nu var
kravene fra SAE, at bl.a. mindre friktion i motorens bevægelige dele.

API SH havde nogle krav til friktionen, som API SG motorcykelolier
kunne opfylde, uden at tilsætte FEO (Fuel Economi Oil) additiver(friktions
nedsættende). Dette i kraft af gode base olier og den højere kvalitet
additiver.

Nye olier som blev fremstillet til at opfylde API SH og senere API
SJ, blev tilsat FEO additiver for at nedsætte friktionen til kravene. Men
konstruktionen med en våd-plade-kobling på en motorcykel gør, at koblingen
vil "glide". Samtidig er motorcykel ydelserne blevet meget større.


Læs mere her: http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm

Flere andre oliefirmaer skriver noget tilsvarende, især om at bilolier
ikke er velegnede for MC bl.a. Elf
http://www.elf.dk/sporgsmaal.htm#q5


Hilsen Steen

GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)



Claus Rittig (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-11-02 23:23

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc6e4f9$0$132$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> > Kan det passe at du har fundet en API SJ olie med friktionsnedsættende
> > additiver? Hvad var det for en?

Jeg gentager lige spørgsmålet, for jeg vil altså meget gerne høre svaret!

> > Jeg har nemlig kørt på adskillige SJ
> > kvalitet bil-olier, og der har ikke været den slags additiver i.
> > Nu har jeg i nogle år kørt på Agip Formula FF som er en SJ, og den er
> > glimrende.

Det her gentager jeg også lige. Jeg har kørt på AGIP API SJ olie i de sidste
5 år, og jeg kører race med den olie i mine koblinger. Hvorfor glider mine
koblinger ikke? Jeg har også brugt andre bil-olier, også uden problemer -
hvordan kan det være?

> Jeg har ladet mig fortælle, at de friktionsnedsættende additiver er tilsat
> olier med specifikation API SJ eller bedre.

Ja, det har jeg også, men jeg har også ladet mig fortælle en masse andet,
som ved efterfølgende undersøgelse viste sig at være noget sludder.

> Herudover er der stor forskel på en bil-olie og en MC-olie med hensyn til
> de additiver der er tilsat
>
> Se lige hvad Motorex-olieteknik skriver om problemet:
>
> Problemet med brug af bilolie bliver:
> * glider i koblingen ved momentet - i starten
> * glider senere også ved igangsætning (glaseret overflade)
> * klister/slipper ikke når den er kold

Jah, de skriver meget, men de lever jo også af at sælge olie til
motorcykler.
For at være helt ærlig, så tror jeg ikke på det de skriver. Jeg tror heller
ikke på sælgeren henne om hjørnet der påstår at netop hans produkt er meget
bedre end alle de andres. Jeg vil se en test før jeg hopper på den.

Faktum er at flere "bil-olier" i andre lande anbefales til motorcykler, og
faktum er at API ratingen angiver oliens kvalitet (bl.a. slidstyrke), og der
skal ret vægtige argumenter til før jeg hælder en dårligere og dyrere olie
på min motorcykel, blot fordi nogen siger at de olier jeg plejer at køre
problemfrit på, ikke dur.

"API SH havde nogle krav til friktionen, som API SG motorcykelolier
kunne opfylde, uden at tilsætte FEO (Fuel Economi Oil) additiver(friktions
nedsættende). Dette i kraft af gode base olier og den højere kvalitet
additiver."

Det her citat hæftede jeg mig ved. Det lyder ganske enkelt utroværdigt i
mine ører! Hvis deres SG motorcykelolie opfylder kravene for en SH olie,
hvorfor er den så ikke SH godkendt?
Ville du købe en ikke-E-mærket styrthjelm, blot fordi producenten påstod at
den "er lige så god som de E-mærkede, i kraft af dens gode kvalitet"?

Rittig



Henning (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 05-11-02 02:19

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3dc6f3af$0$265$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...


> Det her gentager jeg også lige. Jeg har kørt på AGIP API SJ olie i de sidste
> 5 år, og jeg kører race med den olie i mine koblinger. Hvorfor glider mine
> koblinger ikke? Jeg har også brugt andre bil-olier, også uden problemer -
> hvordan kan det være?

Hvis jeg nu husker rigtigt, så er det kun de tyndeste (0W-5W-?), der indeholder 'de skadelige stoffer'. Så hvis du kører 10W-40, skulle der ikke være et problem.


(Og så har jeg haft en kobling give op, antageligvis pga af en syntetisk _MC_olie...)


--
Who, what, where: http://move.to/henning


Squish (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 05-11-02 09:28

Claus Rittig wrote:
>
>snip..
>>>Jeg har nemlig kørt på adskillige SJ
>>>kvalitet bil-olier, og der har ikke været den slags additiver i.
>>>Nu har jeg i nogle år kørt på Agip Formula FF som er en SJ, og den er
>>>glimrende.
>>
>snip en masse oliesjask

Hvor køber du den Agip olie henne og hvad koster den? Fås den i 10W-40?

Mvh. Squish


Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 17:30

"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bjLx9.2591$oC3.308502@news010.worldonline.dk...
> Claus Rittig wrote:
> >
> >snip..
> >>>Jeg har nemlig kørt på adskillige SJ
> >>>kvalitet bil-olier, og der har ikke været den slags additiver i.
> >>>Nu har jeg i nogle år kørt på Agip Formula FF som er en SJ, og den er
> >>>glimrende.
> >>
> >snip en masse oliesjask
>
> Hvor køber du den Agip olie henne og hvad koster den? Fås den i 10W-40?

Jeg køber den hos NDI - Nordisk Dæk Import - som iøvrigt er ivrige sponsorer
for motorcykelsport her i landet, og jeg gav lige under 200,- for 4 L sidste
gang. NDI findes vist overalt i landet.
Dette er IKKE reklame, jeg har intet med firmaet at gøre, men jeg har gode
erfaringer med olien og har altid fået god og professionel rådgivning
(Aalborg afdelingen på Gugvej), så jeg tillader mig at anbefale hvad jeg
mener er et godt produkt.
Den Formula FF jeg kører på er en 10W-40.

Rittig



Squish (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 05-11-02 18:04

Claus Rittig wrote:

>>Hvor køber du den Agip olie henne og hvad koster den? Fås den i 10W-40?
>
>
> Jeg køber den hos NDI - Nordisk Dæk Import - som iøvrigt er ivrige sponsorer
> for motorcykelsport her i landet, og jeg gav lige under 200,- for 4 L sidste
> gang. NDI findes vist overalt i landet.
> Dette er IKKE reklame, jeg har intet med firmaet at gøre, men jeg har gode
> erfaringer med olien og har altid fået god og professionel rådgivning
> (Aalborg afdelingen på Gugvej), så jeg tillader mig at anbefale hvad jeg
> mener er et godt produkt.
> Den Formula FF jeg kører på er en 10W-40.
>
> Rittig
>
>

Takker!

Mvh. Squish (som skal til Aalborg og hente olie! Nå, ja og så lige
besøge kæresten..


Jens Jacob Bager Jen~ (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-11-02 20:43

> Mvh. Squish (som skal til Aalborg og hente olie! Nå, ja og så lige
> besøge kæresten..

Lige forbi til et olieskifte og service ?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Squish (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 05-11-02 23:55

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>>Mvh. Squish (som skal til Aalborg og hente olie! Nå, ja og så lige
>>besøge kæresten..
>
>
> Lige forbi til et olieskifte og service ?
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>

*LOL*


Jes Vestervang (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-11-02 19:52

Claus Rittig wrote:
>
> Jeg køber den hos NDI - Nordisk Dæk Import - som iøvrigt er ivrige
> sponsorer for motorcykelsport her i landet, og jeg gav lige under 200,-
> for 4 L sidste gang. NDI findes vist overalt i landet.
>
Det lyder interessant.

> Den Formula FF jeg kører på er en 10W-40.
>
Er det fuldsyntetisk?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Bo-gsxR (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 05-11-02 20:31


> > Jeg køber den hos NDI - Nordisk Dæk Import - som iøvrigt er ivrige
> > sponsorer for motorcykelsport her i landet, og jeg gav lige under 200,-
> > for 4 L sidste gang. NDI findes vist overalt i landet.

hm der står intet om mc'er på deres side, ej heller dele hertil.

bo-gsxR



Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 21:40

"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse
news:aq965t$r37$1@sunsite.dk...
>
> > > Jeg køber den hos NDI - Nordisk Dæk Import - som iøvrigt er ivrige
> > > sponsorer for motorcykelsport her i landet, og jeg gav lige under
200,-
> > > for 4 L sidste gang. NDI findes vist overalt i landet.
>
> hm der står intet om mc'er på deres side, ej heller dele hertil.

Næh, det eneste de har til mc er olie og dæk.
Men det er vel også det eneste de har til biler?

Rittig



Bo-gsxR (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 05-11-02 21:48


> Næh, det eneste de har til mc er olie og dæk.
> Men det er vel også det eneste de har til biler?

hvis de kun havde det der stod på deres side, så har de
hverken olie eller dæk til mc'er.
bo-gsxR



Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 22:24

"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse
news:aq9ame$n0e$1@sunsite.dk...
>
> > Næh, det eneste de har til mc er olie og dæk.
> > Men det er vel også det eneste de har til biler?
>
> hvis de kun havde det der stod på deres side, så har de
> hverken olie eller dæk til mc'er.

Nåh. Jeg handler jo ikke via deres website, så jeg aner ikke hvad der står,
men de sælger olie og dæk til motorcykler, selvom jeg er sikker på mc
produkter er en forsvindende lille del af deres omsætning. Al den spons til
mc sport kommer sikkert af en eller anden interesse i sporten.

Rittig



Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 21:39

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:t049qa.1l.ln@vissen.vandhane...

> > Jeg køber den hos NDI - Nordisk Dæk Import - som iøvrigt er ivrige
> > sponsorer for motorcykelsport her i landet, og jeg gav lige under 200,-
> > for 4 L sidste gang. NDI findes vist overalt i landet.

> > Den Formula FF jeg kører på er en 10W-40.
> >
> Er det fuldsyntetisk?

Nej, delsyntetisk. Den fuldsyntetiske er dyrere, og jeg tror det er overkill
til min brug. (Jeg skifter alligevel lidt tit).

Rittig



Grunnet (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 05-11-02 17:55

Claus Rittig wrote:
> "Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3dc6e4f9$0$132$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> Kan det passe at du har fundet en API SJ olie med
>>> friktionsnedsættende additiver? Hvad var det for en?

Den der gav mig problemet var en Shell Helix Plus købt i Bilka, og min
kobling begyndte at glide samme dag jeg havde skiftet til denne olie.

> Jeg gentager lige spørgsmålet, for jeg vil altså meget gerne høre
> svaret!
>
>>> Jeg har nemlig kørt på adskillige SJ
>>> kvalitet bil-olier, og der har ikke været den slags additiver i.
>>> Nu har jeg i nogle år kørt på Agip Formula FF som er en SJ, og den
>>> er glimrende.

Godt nok - jeg er da ikke i tvivl om at det er en glimrende olie du
bruger, og jeg mener da også man skal bruge den olie man syntes om både
pris- og kvalitetsmæssigt, sålænge den ikke giver problemer.
Jeg har bare givet udtryk for den oplevelse jeg selv har haft med at købe
en "billig" olie i Bilka, og har herefter besluttet at jeg gerne giver
58,50 kr. pr. l. for en olie jeg stoler på. Jeg bruger max. 4 l. pr. sæson
incl. olieskift, så det kommer jeg nok over.

Læg lige mærke til at jeg i mit første indlæg kædede problemet sammen med
en slidt kobling / trætte koblingsfjedre, det er måske derfor du aldrig
har haft problemet

Jeg er da iøvrigt enig med dig i at man ikke skal stole blindt på alt man
hører læser, heller ikke fra div. oliefirmaer, men lidt er der jo nok om
snakken, og olieselskaberne må jo vide hvad de tilsætter af additiver, så
hvorfor ikke tro på dem når de skriver der tilsættes friktionsnedsættende
additiver til en SJ-olie ?. Om min kobling så begyndte at glide på grund
af det var en SJ olie jeg købte eller p.g.a. andre tilsætninger til olien
skal jeg lade være usagt.

Hilsen Steen

GL500 SilverWing '84 (som aldrig har gledet i koblingen i min ejertid)
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)



Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 19:19

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc7f7c8$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den der gav mig problemet var en Shell Helix Plus købt i Bilka, og min
> kobling begyndte at glide samme dag jeg havde skiftet til denne olie.

Det var pudsigt. Jeg er næsten 100% sikker på at jeg har kørt på Shell Helix
også, men lige netop Shell har jo Advance serien til motorcykler. Den er
bare aldrig på tilbud

> Jeg har bare givet udtryk for den oplevelse jeg selv har haft med at købe
> en "billig" olie i Bilka, og har herefter besluttet at jeg gerne giver
> 58,50 kr. pr. l. for en olie jeg stoler på. Jeg bruger max. 4 l. pr. sæson
> incl. olieskift, så det kommer jeg nok over.

Ja, mon ikke? Hvad er det iøvrigt for en mc olie du køber til den pris, og
hvilken kvalitet er det? (API rating?)

> Læg lige mærke til at jeg i mit første indlæg kædede problemet sammen med
> en slidt kobling / trætte koblingsfjedre, det er måske derfor du aldrig
> har haft problemet

Ja, det kan godt tænkes. Det kan også tænkes at olien slet ikke var dit
problem, men derimod den slidte kobling? Det er før set at et problem med en
nedslidt kobling viser sig ved olieskift - når den nedslidte olie skiftes
med noget som faktisk smører optimalt.
Jeg har de sidste 2 år brugt varehusets billigste lorte-olie (Rally
Collection til 99,- for 4 L) på min 125cc off-roader, bare for at se om det
ville give problemer. Jeg tror ikke der nogensinde har været skiftet kobling
på den, og den er 20 år gammel. Det har faktisk fungeret fint. Jeg har ikke
skiftet olie tiere end vanligt, ca. 1 gang hvert halve år (det finder jeg
passende da motoren kun har 16 hk og ikke kører mere end måske 1000km om
året, dog stort set hver eneste meter med bundgas og koblingsfileri). Martin
Sørensen kan bevidne at min kørestil ikke er skånsom, han var med ude at
køre i lørdags. Koblingen døde omsider her i efteråret, hvor jeg var til et
lidt hjernedødt arrangement i Holstebro militære øvelsesterræn. Der blev
kørt race i nogle timer i et enduro-spor med masser af dybt sand, og det er
jo ikke lige en 125'ers livret, så jeg var rigtig, rigtig ond ved koblingen
den dag, men da en ny kobling koster under en plovmand er jeg lidt ligeglad,
og den eneste måde jeg kan følge med de store drenge, er ved at bruge
koblingen meget, meget ondt. Faktisk virkede koblingen hele dagen, men næste
weekend, da jeg skulle køre igen, gled den voldsomt.
Jeg skilte den ad og tjekkede den grundigt. Den var som en slidt kobling nu
er: Belægningspladerne var lidt slidt, men ikke noget særligt, stålpladerne
var ikke slidt og fjedrene var lidt under mål. Det hele så meget fint ud, og
jeg har overhovedet ingen grund til påstå at olien smører ringere end den
Agip jeg bruger på de andre cykler - men her har jeg også kun brugt den til
gearkasse og kobling i en meget svag motor, jeg kan ikke vide om resultatet
ville have været det samme hvis jeg havde lavet forsøget i en voldsom
4-takter.
Nu kører jeg med den nye kobling, og det er lidt sjovt: Jeg syntes ikke at
der var noget "slid" at mærke på min 20 år gamle kobling i foråret, men nu
hvor jeg har fået den nye i... Ja, så er der en markant forskel! Den nye
kobling bider meget hårdere og mere precist end den gamle gjorde, og det er
lettere at "file" på koblingen fordi jeg nu kan mærke mere precist hvor
meget jeg kobler ind.

> Jeg er da iøvrigt enig med dig i at man ikke skal stole blindt på alt man
> hører læser, heller ikke fra div. oliefirmaer, men lidt er der jo nok om
> snakken, og olieselskaberne må jo vide hvad de tilsætter af additiver, så
> hvorfor ikke tro på dem når de skriver der tilsættes friktionsnedsættende
> additiver til en SJ-olie ?

Fordi et enkelt oliefirma ikke kan udtale sig skråsikkert om hvad alle de
andre oliefirmaer opbygger deres produkter af! Flere selskaber anbefaler
deres olier til BÅDe motorcykler og biler i andre lande, og et selskab ved
vel bedst selv hvad deres olie indeholder?

Rittig



Armand (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-11-02 23:08


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3dc80b8c$0$214$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> ...................Det kan også tænkes at olien slet ikke var dit
> problem, men derimod den slidte kobling? Det er før set at et problem
med en
> nedslidt kobling viser sig ved olieskift - når den nedslidte olie
skiftes
> med noget som faktisk smører optimalt.


Hæ!
Akkurat på samme måde som da jeg skiftede bagdæk på min RR-RGV, og
efterfølgende dansede af banen i en laaaang breeed baghjulsudskridning,
der endte med en alternativ highsider da baghjulet ramte den højere
græstørv ved banekanten: Jeg ærgrede mig grundigt over at have forkøbt
mig på det eneste tilstedeværende dækfabrikat i ryttergården; men da
Arne Loklindt så det nedslidte bagdæk kunne han hurtigt stille diganosen
ud fra den markante fladslidning af dæksiderne: Færdig støddæmper!

> > Jeg er da iøvrigt enig med dig i at man ikke skal stole blindt på
alt man
> > hører læser, heller ikke fra div. oliefirmaer, men lidt er der jo
nok om
> > snakken, og olieselskaberne må jo vide hvad de tilsætter af
additiver, så
> > hvorfor ikke tro på dem når de skriver der tilsættes
friktionsnedsættende
> > additiver til en SJ-olie ?

Jeg mener at kunne huske nævnt herinde at SJ-olie kan(!) indeholde
friktions-nedsættende additiver; men at dét altid vil være at læse på
etiketten!?

> Fordi et enkelt oliefirma ikke kan udtale sig skråsikkert om hvad alle
de
> andre oliefirmaer opbygger deres produkter af! Flere selskaber
anbefaler
> deres olier til BÅDe motorcykler og biler i andre lande, og et selskab
ved
> vel bedst selv hvad deres olie indeholder?

Og "ikke til motorcykler" er da også lidt katagorisk: Hvad med BMW's
boxere og Guzzi'erne, der alle har en regulær enkeltplade tør-kobling á
bilernes.
Og hvad med dem der har flerpladet tørkobling (á især Ducati)???

> Jeg har de sidste 2 år brugt varehusets billigste lorte-olie (Rally
> Collection til 99,- for 4 L) på min 125cc off-roader, bare for at se
om det
> ville give problemer. Jeg tror ikke der nogensinde har været skiftet
kobling
> på den, og den er 20 år gammel. Det har faktisk fungeret fint.

Jeg har forøvrigt købt SJ-olie, og hvor etiketten nævner "wear-mod's",
til samme pris for nyligt (Bilka)!

--
Armand.





Claus Rittig (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-11-02 17:31

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:aq9j3u$2hja$1@news.cybercity.dk...

> Jeg har forøvrigt købt SJ-olie, og hvor etiketten nævner "wear-mod's",
> til samme pris for nyligt (Bilka)!

Jaaaaaaaah...?

Det er vel ikke en hemmelighed hvad det var for en olie, vel?
Det er lidt svært at rende på indkøb, hvis du ikke fortæller hvad det er jeg
skal købe.

Rittig



Armand (08-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-11-02 16:54


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3dc943eb$1$52955$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:aq9j3u$2hja$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jeg har forøvrigt købt SJ-olie, og hvor etiketten nævner
"wear-mod's",
> > til samme pris for nyligt (Bilka)!
>
> Jaaaaaaaah...?
> Det er vel ikke en hemmelighed hvad det var for en olie, vel?
> Det er lidt svært at rende på indkøb, hvis du ikke fortæller hvad det
er jeg
> skal købe.

Olien hed Champion (som tændrørene?), men eftersom at den var med(!)
frik.neds. additiver (købt til Peugeot'en), regnede jeg den ikke for
interessant, og jeg skrev kun indlægget for at illustrere at heller ikke
de olier med frik.neds. additiver behøver at være super dre top-olier!

--
Armand.



Claus Rittig (09-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-11-02 14:05

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:aqgmvh$3184$1@news.cybercity.dk...

> > > Jeg har forøvrigt købt SJ-olie, og hvor etiketten nævner
> "wear-mod's",
> > > til samme pris for nyligt (Bilka)!
> >
> > Jaaaaaaaah...?
> > Det er vel ikke en hemmelighed hvad det var for en olie, vel?
> > Det er lidt svært at rende på indkøb, hvis du ikke fortæller hvad det
> er jeg
> > skal købe.
>
> Olien hed Champion (som tændrørene?), men eftersom at den var med(!)
> frik.neds. additiver (købt til Peugeot'en), regnede jeg den ikke for
> interessant, og jeg skrev kun indlægget for at illustrere at heller ikke
> de olier med frik.neds. additiver behøver at være super dre top-olier!

Nåh, okay.

Rittig



Grunnet (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 06-11-02 18:27

Claus Rittig wrote:
> "Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3dc7f7c8$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Det var pudsigt. Jeg er næsten 100% sikker på at jeg har kørt på
> Shell Helix også, men lige netop Shell har jo Advance serien til
> motorcykler. Den er bare aldrig på tilbud
>

Den olie jeg købte i Bilka var en tysk Shell Helix Plus (den Helix de
sælger pt. er italiensk) - har selv tidligere uden problemer kørt på dansk
Helix Plus tappet fra automekanikkerens 200 l tromle, så det er måske
tyskerne der kommer noget "forkert" i. Jeg har engang spurgt Dansk Shell
om specifikationer på den olie jeg købte i Bilka, det kunne de ikke give
da de i DK ikke ved hvad Tysk Shell kommer i deres olie, altså behøver
Shell Helix Plus og Shell Helix Plus ikke altid at være det samme.

>> Jeg har bare givet udtryk for den oplevelse jeg selv har haft med at
>> købe en "billig" olie i Bilka, og har herefter besluttet at jeg
>> gerne giver 58,50 kr. pr. l. for en olie jeg stoler på. Jeg bruger
>> max. 4 l. pr. sæson incl. olieskift, så det kommer jeg nok over.
>
> Ja, mon ikke? Hvad er det iøvrigt for en mc olie du køber til den
> pris, og hvilken kvalitet er det? (API rating?)

Det er en Silkolene Comp 4 10W/40 - fra Max MC Import (MC-Nøglen) - API
class SF & SG, JASO rating MA

>
>> Læg lige mærke til at jeg i mit første indlæg kædede problemet
>> sammen med en slidt kobling / trætte koblingsfjedre, det er måske
>> derfor du aldrig har haft problemet
>
> Ja, det kan godt tænkes. Det kan også tænkes at olien slet ikke var
> dit problem, men derimod den slidte kobling? Det er før set at et
> problem med en nedslidt kobling viser sig ved olieskift - når den
> nedslidte olie skiftes med noget som faktisk smører optimalt.

Måske har du ret, bare pudsigt det skulle være så markant - den olie jeg
skiftede havde kørt max. 3000 km på de 5 måneder den havde været fyldt på.
Men da jeg skiftede koblingsfjedre samtidig med jeg hældte den tyske Helix
af, kan jeg jo ikke udelukke din teori.

> Jeg har de sidste 2 år brugt varehusets billigste lorte-olie (Rally
> Collection til 99,- for 4 L) på min 125cc off-roader, bare for at se
> om det ville give problemer. Jeg tror ikke der nogensinde har været
> skiftet kobling på den, og den er 20 år gammel. Det har faktisk
> fungeret fint. Jeg har ikke skiftet olie tiere end vanligt, ca. 1
> gang hvert halve år (det finder jeg passende da motoren kun har 16 hk
> og ikke kører mere end måske 1000km om året, dog stort set hver
> eneste meter med bundgas og koblingsfileri). Martin Sørensen kan
> bevidne at min kørestil ikke er skånsom, han var med ude at køre i
> lørdags.

Det med kørestilen bevidner dine mange herlige indlæg om køreture i
naturen jo om, men jeg skal nok spørge Martin næste gang jeg ser ham

> Koblingen døde omsider her i efteråret, hvor jeg var til et
> lidt hjernedødt arrangement i Holstebro militære øvelsesterræn. Der
> blev kørt race i nogle timer i et enduro-spor med masser af dybt
> sand, og det er jo ikke lige en 125'ers livret, så jeg var rigtig,
> rigtig ond ved koblingen den dag, men da en ny kobling koster under
> en plovmand er jeg lidt ligeglad, og den eneste måde jeg kan følge
> med de store drenge, er ved at bruge koblingen meget, meget ondt.
> Faktisk virkede koblingen hele dagen, men næste weekend, da jeg
> skulle køre igen, gled den voldsomt. Jeg skilte den ad og tjekkede
> den grundigt. Den var som en slidt kobling nu er: Belægningspladerne
> var lidt slidt, men ikke noget særligt, stålpladerne var ikke slidt
> og fjedrene var lidt under mål. Det hele så meget fint ud, og jeg har
> overhovedet ingen grund til påstå at olien smører ringere end den
> Agip jeg bruger på de andre cykler - men her har jeg også kun brugt
> den til gearkasse og kobling i en meget svag motor, jeg kan ikke vide
> om resultatet ville have været det samme hvis jeg havde lavet
> forsøget i en voldsom 4-takter. Nu kører jeg med den nye kobling, og
> det er lidt sjovt: Jeg syntes ikke at der var noget "slid" at mærke
> på min 20 år gamle kobling i foråret, men nu hvor jeg har fået den
> nye i... Ja, så er der en markant forskel! Den nye kobling bider
> meget hårdere og mere precist end den gamle gjorde, og det er lettere
> at "file" på koblingen fordi jeg nu kan mærke mere precist hvor meget
> jeg kobler ind.


Ja man mærker jo ikke når ting langsomt bliver dårligere p.g.a. slid (man
kan vænne sig til meget), men når der så skiftes til nyt finder man ud af
at det skulle man have gjort for længe siden.




Jens Rafaelsen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Rafaelsen


Dato : 05-11-02 20:21


"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> wrote in message
news:3dc7f7c8$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Den der gav mig problemet var en Shell Helix Plus købt i Bilka, og min
> kobling begyndte at glide samme dag jeg havde skiftet til denne olie.
>

Lige præcis den olie har jeg anvendt ved de sidste 3-4 olieskift på min
GSX600F og den er også blevet hældt i kærestens GPZ500S. Ingen af os har
haft nogen form for problemer med koblingen, så måske er det mere en slidt
kobling, der har gjort udslaget end olien.

Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175



faojpb@ringamt.dk (06-11-2002)
Kommentar
Fra : faojpb@ringamt.dk


Dato : 06-11-02 10:53

Som Steen siger, så er det virkelig et emne, der deler folk. Jeg bruger
selv en Duckhams 10-40 semisyntetisk, som jeg ikke har haft problemer med,
og skifter hver 6000 km samt ved vinteropstaldningen.

Hilsen

Jens Peter Bovbjerg


Claus Rolsted (10-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rolsted


Dato : 10-11-02 02:10

<faojpb@ringamt.dk> skrev i en meddelelse news:aqaopn$njo$1@sunsite.dk...
>Som Steen siger, så er det virkelig et emne, der deler folk. Jeg bruger
>selv en Duckhams 10-40 semisyntetisk, som jeg ikke har haft problemer med,
>og skifter hver 6000 km samt ved vinteropstaldningen.

Tak for svarene til alle!

Hvor køber I jeres Duckhams/Silkolene? Bare hos den lokale MC-forhandler
eller har I et billigere sted, der kan anbefales?

--
mvh. Claus Rolsted
Honda CX 500 Standard, 1983 og
Vespa ET2 møvert-style
DMCN#618 | http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=89





Buck (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Buck


Dato : 30-10-02 08:04

Jeg har den "originale" Honda manual til min CB550, men den er ikke noget
værd.
Køb istedet en Haynes eller Clymer. De par hundrede kroner er godt givet ud.
Bøgerne er guld værd uanset om du vil splitte cyklen ad i atomer eller blot
vil lave almindelig vedligeholdelse.

--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409249
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste