/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
knast-kæde?
Fra : Bo-gsxR


Dato : 29-10-02 22:48

hvad kan der ske hvis man kører, med en løs knastkæde?

er der nogle der ved hvad det koster og få sådan en
kigget efter og måske endda skiftet både kæde og strammer?

mvh
bo-gsxR
www.skakmat.webbyen.dk
www.freya.webbyen.dk



 
 
GERT BO THORGERSEN (30-10-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 30-10-02 08:21

Hvis knastkæden bliver slidt resulterer det i alle motorcykler og biler, så
vidt jeg ved, at knastakselen og dermed ventilernes åbningstider bliver
forsinket, og dermed at motoren mister noget i topomdrejningerne/mister
acceleration og Hk.
Hvis knaskæden bliver meget slidt kan man sikkert i nogle motorer - som for
eks. Honda CB 750/Kawa 900/1000 - komme ud for at knastkæden kommer til at
skrabe mod sig selv. Knastkædestrammeren på bagsiden af cylinderen kan måske
skubbe den opadgående del af knastkæden mod den foran nedadgående del.

Hvad det koster afhænger jo af hvad for en motorcykel det der.

Mvh.
Gert Thorgersen

Bo-gsxR <anonym@anonym.dk> skrev i en news:apmvjd$4pk$1@sunsite.dk...
> hvad kan der ske hvis man kører, med en løs knastkæde?
>
> er der nogle der ved hvad det koster og få sådan en
> kigget efter og måske endda skiftet både kæde og strammer?
>
> mvh
> bo-gsxR
> www.skakmat.webbyen.dk
> www.freya.webbyen.dk
>
>



lange (30-10-2002)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 30-10-02 09:03

> hvad kan der ske hvis man kører, med en løs knastkæde?
På en RC24 sker der ingenting
Du smadrer styreskinnerne, strammeren on kæden, og hvis du er rigtig uheldig
kan en af knasterne springe en tand. Så vil stemplet ramme ventilerne og du
kan så selv gætte resten.

> er der nogle der ved hvad det koster og få sådan en
> kigget efter og måske endda skiftet både kæde og strammer?
Væsentlig mindre en at få værkstedet til at rydde op hvis det går galt.

mvh
Lange



Henrik Nielsen - Rap~ (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 30-10-02 14:03

Løs .... Kender én som kørte med løs kæde, nu er den sprunget!!! Og det kan
på nogle MC'er bliver meget dyrt, hvis ventiler og stempler støder sammen
mv. Og det tror jeg vil ske på langt de fleste MC'er.

Det er forholdsvis nemt/billigt at skifte en knastkæde før den springer. Man
samler bare den nye med den gamle og trækker den med rundt, så slipper man
også for at skille så meget ad. Jeg har dog ikke selv prøvet det.
Men hvis jeg var dig ville jeg få "kigget" på det.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Asger Steffensen (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 30-10-02 20:10


"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse
news:apmvjd$4pk$1@sunsite.dk...
> hvad kan der ske hvis man kører, med en løs knastkæde?
>
> er der nogle der ved hvad det koster og få sådan en
> kigget efter og måske endda skiftet både kæde og strammer?
>
Hvis knastkæden er slap øges slitagen og risikoen for at den springer.

Som udgangspunkt skal en MC have kørt en hel del km før knastkæden er
udskiftningsmoden. Kæden kører under noget nær optimale forhold, da den er
konstant smurt og fri for skidt.

Når den efterhånden slides øges risikoen for at den springer. Hvis den
springer risikerer man at stempler og ventiler rammer hinanden, hvilket ofte
betyder bøjede ventiler, og ødelagte stempler. Det er væsentligt dyrere end
at skifte kæden i tide.

En knastkæde koster vel mellem 300 og 1000 kr., afhængig af MC model. Om
strammeren også skal skiftes afhænger også af modellen. Dertil kommer så
arbejdsløn hvis du ikke gør det selv. Det er ikke så svært hvis man har lidt
øvelse i at skrue, men det er dog ikke en opgave for en begynder, og da
motoren skal taktes er en værksteds manual et must!

Asger
ZX-10



Bo-gsxR (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 30-10-02 23:56


> Som udgangspunkt skal en MC have kørt en hel del km før knastkæden er
udskiftningsmoden

jeg har hørt at det ofte er knastkæde strammeren der er noget skidt,
på susuki.
på en suzuki gruppe læste jeg noget om at strammerne satte sig fast i en
forkert indstilling.
men jeg har lige brugt "alle" pengene på forsikring og køb at dyret,
så det gør sku lidt ondt at skulle bruge 3-4kilo til et værksted i samme
måned
bo-gsxR



Henrik Nielsen - Rap~ (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 31-10-02 10:31

3-4 kilo!!!

Det skal det vel heller ikke koste, så længe den ikke er sprunget.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Bo-gsxR (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 31-10-02 14:11


> Det skal det vel heller ikke koste, så længe den ikke er sprunget.

aner det ikke! jeg synes bare det så indviklet ud, i rep.bogen.

bo-gsxR7½ '99



Kenneth T (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 31-10-02 13:05

> Hvis knastkæden er slap øges slitagen og risikoen for at den springer.
>
> Som udgangspunkt skal en MC have kørt en hel del km før knastkæden er
> udskiftningsmoden. Kæden kører under noget nær optimale forhold, da den er
> konstant smurt og fri for skidt.


...Hvad mener du så "en hel del km" sådan ca er?

-
MVH
Kenneth T
ZX9R



Jens Jacob Bager Jen~ (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 31-10-02 17:34

> > Som udgangspunkt skal en MC have kørt en hel del km før knastkæden er
> > udskiftningsmoden. Kæden kører under noget nær optimale forhold, da den
er
> > konstant smurt og fri for skidt.
>
> ..Hvad mener du så "en hel del km" sådan ca er?

På min CBR 600 F2 havde knastkæden strukket sig tydeligt på 73500km. Når man
lagde den brugte og den nye kæde op ved siden af hinanden var den brugte vel
1/2 led længere end den nye.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-10-02 20:33


Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:uzdw9.1259$741.2118@news.get2net.dk...
> > > Som udgangspunkt skal en MC have kørt en hel del km før knastkæden
er
> > > udskiftningsmoden. Kæden kører under noget nær optimale forhold,
da den
> er
> > > konstant smurt og fri for skidt.
> >
> > ..Hvad mener du så "en hel del km" sådan ca er?
>
> På min CBR 600 F2 havde knastkæden strukket sig tydeligt på 73500km.
Når man
> lagde den brugte og den nye kæde op ved siden af hinanden var den
brugte vel
> 1/2 led længere end den nye.

I enhver servicemanual, findes der et mål for hvor lang at kæden max. må
have strukket sig over et antal led (som oftest kan måles imellem
knasthjulene)!!
Konstantering af udskiftnings-behovet, skulle derved være en smal sag!

--
Armand.



Bo-gsxR (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 31-10-02 15:07

> Asger
> ZX-10
jeg har fået anbefalet at få en manuel knastkædestrammer på,
istedet for den automatiske strammer som sidder som orig.
for der er ikke forskel på den aut. strammer der sidder på nu, og den
der vil komme på.
værkstedet siger at det vil næsten ikke koste ekstra ved fremtidige
eftersyn ( ventil just. ) og få strammet knastkæde op!

hvad siger din erfaring dig om det?
bo-gsxR ( knastkæde 1040,- aut. strammer 1000,- man.stram. 1400 )



Asger Steffensen (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 31-10-02 23:26


"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse
news:aprda4$pde$1@sunsite.dk...
> > Asger
> > ZX-10
> jeg har fået anbefalet at få en manuel knastkædestrammer på,
> istedet for den automatiske strammer som sidder som orig.
> for der er ikke forskel på den aut. strammer der sidder på nu, og den
> der vil komme på.
> værkstedet siger at det vil næsten ikke koste ekstra ved fremtidige
> eftersyn ( ventil just. ) og få strammet knastkæde op!
>
> hvad siger din erfaring dig om det?
> bo-gsxR ( knastkæde 1040,- aut. strammer 1000,- man.stram. 1400 )
>
Min erfaring siger mig at det ikke kun er Suzukis automatiske
knastkædestrammere der er noget klyt.
Det er sket to gange at den har sat sig fast på ZX-10, men det er dog ret
nemt at ordne når man lige skruer strammeren af (men jeg ved ikke om den er
anerledes lavet på Suzuki - det er den sikkert).
Det kan måske godt passe at det ikke koster meget ekstra, det må være ret
let at stramme den manuelt.
Hvis du vil kan du scanne de sider i din Haynes manual der handler om
strammeren, poste dem i binaer-gruppen. Så kan det være jeg kan se hvor
komplekst det egentlig er at reparere.

På Yamaha XS500 gik den automatiske strammer konsekvent i stykker (satte sig
ikke fast, snarere det modsatte), og her måtte topstykket af for at få
strammeren ud. Strammeren kunne repareres, men det indebar udboring af en 5
mm nitte-samling, tilslibning af en bestemt del af strammeren, og efter rep.
sammennitning igen. Ikke noget man bare lige gjorde.

Asger
ZX-10



Bo-gsxR (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 31-10-02 23:56

> Det kan måske godt passe at det ikke koster meget ekstra, det må være >
ret let at stramme den manuelt.
værkstedet sagde at det kunne gøres ved kun at fjerne topstykket, men
så kunne man heller ikk mærke hvor stram den var. ( for stram...)

> Hvis du vil kan du scanne de sider i din Haynes manual der handler om
> strammeren, poste dem i binaer-gruppen.
jeg har ingen scanner, men jeg kan måske tage et digi billed af
dem. hvis de kan ses bliver de postet om 1-2 dage.


> På Yamaha XS500 gik den automatiske strammer konsekvent i stykker >(satte
sig ikke fast, snarere det modsatte), og her måtte topstykket af for
>at få strammeren ud. Strammeren kunne repareres, men det indebar >udboring
af en 5 mm nitte-samling, tilslibning af en bestemt del af
>strammeren, og efter rep. sammennitning igen. Ikke noget man bare lige
>gjorde.

hm det er vist ikk lige den metode man finder i bøgerne
bo-gsxR



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409249
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste