/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Renovering af min guzzi
Fra : Ken Madsen


Dato : 29-10-02 21:51

Hejsa,

på søndag tager jeg min sidste tur på min imola, den skal varmes op så jeg
kan tappe olien af, eller skal den?

Jeg er nemlig i tvivl om hvordan jeg skal gøre når jeg har tænkt mig at
skrue den fra hinanden og sammen igen i løbet af vinteren.

Skal jeg tappe olien på søndag og starte med at renovere motoren og så putte
olie på den igen eller kan jeg godt pille motoren af og stille den i et
hjørne med den gamle olie på? til det bliver dens tur til allersidst. Jeg
har aller mest lyst til at vente med motoren til sidst, da det vil være en
væsentlig motivation til at få den til at køre som en drøm når først resten
af cyklen står og skinner som ny.

I må nok finde jer i at der kommer en hulens masse spørgsmål i løbet af de
næste 4-5 md. da jeg ikke er sikker på at min tastatur-fingre bare lige kan
finde ud af at renovere en moto guzzi sådan helt af sig selv.


Mvh Ken Madsen

Husk at kigge ind på www.motorscout.dk fra tid til anden, det kunne være du
fandt din drømmecykel der inde.



 
 
Bent Erik Thomsen (29-10-2002)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 29-10-02 22:37


"Ken Madsen" <kenhvm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:apmsac$efc$1@sunsite.dk...
> Hejsa,
>
> på søndag tager jeg min sidste tur på min imola, den skal varmes op så jeg
> kan tappe olien af, eller skal den?
>
> Jeg er nemlig i tvivl om hvordan jeg skal gøre når jeg har tænkt mig at
> skrue den fra hinanden og sammen igen i løbet af vinteren.
>
> Skal jeg tappe olien på søndag og starte med at renovere motoren og så
putte
> olie på den igen eller kan jeg godt pille motoren af og stille den i et
> hjørne med den gamle olie på? til det bliver dens tur til allersidst. Jeg
> har aller mest lyst til at vente med motoren til sidst, da det vil være en
> væsentlig motivation til at få den til at køre som en drøm når først
resten
> af cyklen står og skinner som ny.

<snips>


Jeg ville starte med at tappe oljen af uanset om motoren skal renoveres
først eller sidst.
En løs motor fyldt med olje er for upraktisk (og sikkert heller ikke
gavnligt for motoren)
Desuden er der ikke noget i vejen med parallel processing af motor og stel
(hvis du har plads til det).

--
Bent Erik Thomsen
Nær Ålborg
1980 Suzuki GS850GT
Golf III 1.9 TD(i)




Jens Jacob Bager Jen~ (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 31-10-02 17:39

> på søndag tager jeg min sidste tur på min imola, den skal varmes op så jeg
> kan tappe olien af, eller skal den?

Hej Ken

Den største grund til at man skifter olien inden vinteren er at olien
opsamler skidt fra motoren. Den kan f.eks være sod fra forbræningen o.l. Det
virker som syre i olien. Derfor har motoren bedst af at blive tømt for den
gamle slidte olie før stilstanden. Hvis det var min motor ville jeg skifte
olie og filter og så lade den stå vinteren over med ny olie i. Det koster
dig en hund eller to, men det er peanuts i det store rengskab. Hvis du kører
den hårde "nærrig-finte" kan du tappe den nye olie af igen når du skal kigge
i motoren.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Armand (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-10-02 20:26


Jens Jacob Bager Jensen <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
news:vzdw9.1260$741.2118@news.get2net.dk...
> > på søndag tager jeg min sidste tur på min imola, den skal varmes op
så jeg
> > kan tappe olien af, eller skal den?
>
> Hej Ken
>
> Den største grund til at man skifter olien inden vinteren er at olien
> opsamler skidt fra motoren. Den kan f.eks være sod fra forbræningen
> o.l. Det virker som syre i olien.

To forskellige ting!
Syren opstår rent kemisk undervejs i de belastninger som olien udsættes
for!
Sod/slam er forbrændt olie der primært er opstået i området omkring
stempelbund og skraberinge!

> ..................Derfor har motoren bedst af at blive tømt for den
> gamle slidte olie før stilstanden. Hvis det var min motor ville jeg
skifte
> olie og filter og så lade den stå vinteren over med ny olie i.

Absolut enig!

> Hvis du kører den hårde "nærrig-finte" kan du tappe den nye olie af
igen > når du skal kigge i motoren.

Det undrer mig: Hvorfor ikke starte med motor-renoveringen, når nu emnet
er belevt gjort til et problem? :-/

--
Armand.



Ken Madsen (02-11-2002)
Kommentar
Fra : Ken Madsen


Dato : 02-11-02 20:32


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:aps4l2$19em$2@news.cybercity.dk...
>

>
> Det undrer mig: Hvorfor ikke starte med motor-renoveringen, når nu emnet
> er belevt gjort til et problem? :-/
>
> --
> Armand.
>
>

Kun fordi jeg kan se resultattet af nymalet tank, ombetrukket saddel, nyt
styr osv. mens jeg ikke må starte motoren nede i mit kælderrum og dermed
ikke kan glæde mig over den herlige lyd. Der skal en del motivation til at
begynde at skille en motor ad, når man aldrig har haft fingrende nede i
suppen før!

Men Jeg tror du har ret, jeg kan lige så godt starte der! Hvordan renovere
man en motor? Jeg mener hvor meget skal skiftes ud osv.

Mvh Ken Madsen

www.motorscout.dk



Mikael Wingaa (15-11-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Wingaa


Dato : 15-11-02 21:35

>
> I må nok finde jer i at der kommer en hulens masse spørgsmål i løbet
af de
> næste 4-5 md. da jeg ikke er sikker på at min tastatur-fingre bare
lige kan
> finde ud af at renovere en moto guzzi sådan helt af sig selv.

Hej Ken.

Kan det passe at jeg så din mc til salg et eller andet sted ... ?

Hilsen


Mikael

Guzzi LeMans



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409249
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste