|
| At transportere motorcykel på den ufede må~ Fra : Rasmus Nielsen |
Dato : 29-10-02 21:33 |
|
Hej,
Så er det i morgen at baby-gixx'eren ryger på værksted (FA. Værkstedet i
Odense). Jeg ville lige sikre mig at jeg har truffet de rette forholdsregler
mht. til transporten:
Jeg har tænkt mig at skubbe den op på traileren på en stige, hvor der ligger
2 plader, så den kan fungere som en rampe. Så vil jeg køre den hen aller
forest i traileren og sætte den i 2. gear (eller skal jeg bare sætte den op
i 3., har den så sværere ved at hoppe i frigear - eller hvordan?). Jeg har
så anskaffet mig en sele, som jeg vil fastgøre i skærmen på traileren i den
ene side (den tættest på støttebenet), sno rundt om stellet lige omkring
tanken, og så fastgøre og stramme ved den anden skærm. Og så ellers afsted
med ca. 50 km/t!
Er det den korrekte måde at gøre det på?
--
Venlig hilsen / Best regards,
Rasmus Nielsen.
| |
Morten Juel (29-10-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 29-10-02 23:02 |
|
Da jeg hentede en GPZ750 i tyskland havde vi den også på trailer, vi satte
den op af forkanten af traileren, og så fik den transport remme med kliklåse
(hedder de det ?), en oppe foran, og en i hver side bagpå, og en over
sadlen, og så blev der spændt sådæmperne gik godt ned ! så stod den
forsvarligt, og de 300km hjem gik smertefrit, vi efterspændede kun 1 gang
ca. 1vejs.. og det var altså på de motorveje til berlin, og de er fandeme
elendige !! )
Håber du kan bruge det, men husk IKKE bruge støtteben !!!
--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Rasmus Nielsen (29-10-2002)
| Kommentar Fra : Rasmus Nielsen |
Dato : 29-10-02 23:25 |
|
> Håber du kan bruge det, men husk IKKE bruge støtteben !!!
Hvordan skal det forståes? Jeg har jo kun 1 rem/sele, og den vil jeg nødig
have skal holde cyklen alene. Hvis jeg spender remmen igennem cyklen, så den
holder i begge sider - og dermed ikke kan komme til at presse særlig meget
på støttebenet kan det vel ikke gå helt galt???
--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.
| |
Morten Juel (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 30-10-02 00:05 |
|
Jeg har jo kun 1 rem/sele, og den vil jeg nødig have skal holde cyklen
alene. Hvis jeg spender remmen igennem cyklen, så den holder i begge sider -
og dermed ikke kan komme til at presse særlig meget på støttebenet kan det
vel ikke gå helt galt???
Kun 1 rem ?!?! hvad kan den rem tåle af kg ?? tænk på hvis du skal
nødbremse, så skal du lige gange cyklens vægt med et par stykker, og hvordan
vil du spænde den i alle hjørner med en rem ?
Det havde du ikke fået lov til med min cykel det er da helt 100! Jow hvis
det var i en lukket kassevogn
--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-
| |
Jonas Holt (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Jonas Holt |
Dato : 30-10-02 07:17 |
|
> Kun 1 rem ?!?! hvad kan den rem tåle af kg ?? tænk på hvis du skal
> nødbremse, så skal du lige gange cyklens vægt med et par stykker, og hvordan
> vil du spænde den i alle hjørner med en rem ?
> Det havde du ikke fået lov til med min cykel det er da helt 100! Jow hvis
> det var i en lukket kassevogn
Køb et par remme mere - de er ikke ret dyre henne i Jem & Fix
--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2
| |
Armand (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-10-02 16:53 |
|
Rasmus Nielsen <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en
news:apn1qt$fbt$1@sunsite.dk...
> > Håber du kan bruge det, men husk IKKE bruge støtteben !!!
>
> Hvordan skal det forståes? Jeg har jo kun 1 rem/sele, og den vil jeg
nødig
> have skal holde cyklen alene.
Du er i færd med at spare 2.000,- til Falck, så en lile hund til et par
billige skralderemme fra Harald Nyborg, er et mindstemål af investering
som du må regne med at tage på din ryg!
Alternativet kan hurtigt blive for 10.000,- kr smadrede kåbedele (Min
900'er Ninja blev to gange vippet af sidestøtten og ind over fortovet af
en parkerende bil - Begge gange kostede den rundt 10.000,- kroner at få
repareret ).
Min ultimative opspænding foregår v.h.a. 3 stroppe:
Én fra hver forgaffelben (lige over yder-røret, og rundt om det
forkromede inder-rør) og skråt frem, så modellen står opret alene deri!
Én tværs over traileren og med en runde omkring det øverse punkt af
baghjulet (Husk a have modellen i 1.gear, ellers vil denne opstropning
få hjulet til at drejes undervejs => løsere opstropning).
Den sidste er umiddelbart unødig, men sikrer at modellen ikke laver en
utilsigtet stoppie ved en for hård (nød-)opbremsning
--
Armand
| |
Henning (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 30-10-02 22:26 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:app1tv$12f4$1@news.cybercity.dk...
> Min ultimative opspænding foregår v.h.a. 3 stroppe:
> ...
Det er også sådan de professionelle gør det (ja, jeg har kørt en del med tophjælp, nå!), med den tilføjelse, at cyklen står i en skinne, så dækkene ikke skrider til en side.
--
Who, what, where: http://move.to/henning
| |
Anders Majland \(Rep~ (31-10-2002)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 31-10-02 13:16 |
|
> Det er også sådan de professionelle gør det (ja, jeg har kørt en del
med tophjælp, nå!), med den tilføjelse, at cyklen står i en skinne, så
dækkene ikke skrider til en side.
Hmm ja det har jeg også, men også oplevet stor forskel af hvor proff. de
proff. er når de spænder en lille 140kg's mc fast
Varianter
1) står på hjulene, med forhjulet kørt op mod en klods. Spændt med 2
stropper på tværs. Dvs første strop op omkring forgaflen og ned på den
anden siden. Stroppen bindes kun til den ene gaffel mens den bare går
rundt om den anden. Ligeledes bagi.
2) Forhjul mod klods. På centerstøttefod og bare _en_ strop op over
sædet.
3) Forhjul mod klods På centerstøttefod og 4 stropper. En til hver
styrende og en til hver af de bagerste støddæmpere
4 og 5 gang kan jeg faktisk ikke helt huske hvordan han bandt den ...
Ingen af turene har været med en skinne til at styre hjulene. Det
optimale må da næsten været et "cykelstativ" til at køre forhjulet ind i
hvor det kan fikseres og så bare spænde bagende fast. JEg synes at have
set noget lignende på de mc trailere som de tyske postordrehuse
reklamerer med.
/A
| |
Armand (31-10-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-10-02 21:42 |
|
Henning <henning@see.sig> skrev i en
news:3dc07467$1$47835$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:app1tv$12f4$1@news.cybercity.dk...
>
> > Min ultimative opspænding foregår v.h.a. 3 stroppe:
>
> Det er også sådan de professionelle gør det (ja, jeg har kørt en del
> med tophjælp, nå!), med den tilføjelse, at cyklen står i en skinne, så
> dækkene ikke skrider til en side.
Jeg fik ikke med:
........... fidusen ved at fatte om hvor inder-rør og yder-rør løber
sammen,
er at man dér har fat i et fast punkt - Forgaffelbroerne, eller styret
hhv. hen over sædet i bagenden, er over(!) fjedermonteringen hvorfor
modellen kan tænkes at sætte sig i fjederen ved f.eks opbremsning -
hvilket kan være nok til at en krog kan falde af ved
trailer-befæstigelsen =
Al den vuggen, der på samme måde forekommer under transporten, kan
endvidere slide på stroppen hvor den ligger an mod en hård kant
(ladsiden?)!
Fastspændt under det affjedrende punkt, vil modellen stå fast og stabilt
imens at alle ujævnheder undervejs uden gene vil blive optaget i
modellens egen affjedring!
--
Armand.
| |
Erik (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Erik |
Dato : 30-10-02 01:07 |
|
"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:apn0h0$9gg$1@sunsite.dk...
<snip>
transport remme med kliklåse
> (hedder de det ?),
KLIP
De hedder såmænd "spændebånd". Hvis det er et af de kraftige, man bruger til
at holde gods på plads på en lastbil kan et bånd sagtens holde en bette mc,
men jeg ville nu nok bruge en to-tre stykker alligevel, da man vanskeligt
kan spænde en mc ordentlig fast med et bånd.
Det mest rigtige er jo at sætte den ene ende af båndet fast så højt som
muligt på et fast punkt på mc´en og den anden ende på et stærkt sted på
traileren og så spænde godt til - det kræver flere bånd for at man er sikker
på at maskinen ikke vælter.
Desuden ville jeg bestemt ikke spænde båndet fast i skærmene på traileren -
de er alt for slatne til at man kan spænde hårdt nok.
Jeg er enig med dig Morten - jeg ville heller ikke stille den på
støttebenet, men sikre mig at hjulene ikke kan skride hverken til siderne
eller frem og tilbage og så bare spænde maskinen hårdt ned mod
trailerbunden.
mvh
Erik
| |
Morten Juel (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 30-10-02 09:02 |
|
> Desuden ville jeg bestemt ikke spænde båndet fast i skærmene på
traileren -
> de er alt for slatne til at man kan spænde hårdt nok.
Ups det glemte jeg sorry, men må heller ikke bruge spændekrogene, ud på
siden, da disse heller ikke skulle være for gode.. brug hellere vangerne i
bunden af traileren så er du på den sikre side
> Jeg er enig med dig Morten -
Jubii )
Mvh
Morten
| |
Mikkel Christensen (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 30-10-02 08:38 |
|
Rasmus Nielsen wrote ...
>
> Er det den korrekte måde at gøre det på?
>
Så vil jeg også nævne en metode...
Op på traileren med knallerten f.eks. i højre side og kør helt frem til
kanten af traileren. Så bakker du en halv meter tilage og drejer hjulet
op i hjørnet af traileren. Så tager du to stropper, sætter omkring
f.eks. gaffelbroen og et soldit sted under traileren (ikke
skærmene...). Stropperne skal naturligvis sidde på hver sin side af
forhjulet. Forgaflen kan så med fordel komprimeres mens du spænder
stropperne. Når disse to er spændt står cyklen så godt, at du blot skal
bruge den sidste strop på lige at binde baghjulet ned, så bagenden ikke
flagrer alt for meget.
Alt dette uden støtteben og gear.
--
Mikkel
| |
Martin Sørensen (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 30-10-02 15:49 |
|
> > Er det den korrekte måde at gøre det på?
> Så vil jeg også nævne en metode...
> Op på traileren med knallerten f.eks. i højre side og kør helt frem til
> kanten af traileren. Så bakker du en halv meter tilage og drejer hjulet
> op i hjørnet af traileren. Så tager du to stropper, sætter omkring
> f.eks. gaffelbroen og et soldit sted under traileren (ikke
> skærmene...). Stropperne skal naturligvis sidde på hver sin side af
> forhjulet. Forgaflen kan så med fordel komprimeres mens du spænder
> stropperne. Når disse to er spændt står cyklen så godt, at du blot skal
> bruge den sidste strop på lige at binde baghjulet ned, så bagenden ikke
> flagrer alt for meget.
Her i sommerferien gik min MC død på motorvejen, og jeg ringede efter
forældrene og fik dem til at komme med en trailer. Jeg havde intet abb. på
DAH eller lign.
I det første forsøg brugte jeg støttefoden, og spændte cyklen kraftigt op
med 3-4 remme. Kort tid efter start kørte vi over et bump, støttebenet fløj
op og cyklen faldt med et brag!
Så ringede jeg til Armand, og han gav mig så nogle tips til, hvordan det
skulle gøres, og det minder meget om din metode.
Jeg kørte cyklen helt op i hjørnet med forhjulet, satte en strop omkring
hvert forgaffelben, og spændte dem ca. lige meget, så cyklen stod ret og jeg
kunne se at der var godt tryk på forhjulet. Allerede her stod cyklen ret
stabilt, men bagenden var stadig ikke fastgjort. Med lidt besvær fik jeg
flyttet bagenden helt ud til den modsatte side i traileren, så bagdækket
rørte siden på traileren. En rem gennem baghjulet, og så var den også helt
fastgjort. Nu kunne cyklen på ingen måde vriste sig løs, medmindre en rem
knækkede. Det gik heldigvis fint de ca. 140km vi skulle flytte den..
Da jeg kom hjem og skulle inspicere skaderne fra første forsøg, var jeg lidt
overrasket over hvor lidt der var sket. Et knækket bremsegreb+gaskabel og en
lille bule i siden af nummerpladen. Ikke en ridse på udstødning, tank eller
andre dyre sager.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Claus Rittig (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 30-10-02 17:02 |
|
"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:aporh7$ot7$1@news.cybercity.dk...
> > > Er det den korrekte måde at gøre det på?
> > Så vil jeg også nævne en metode...
Må jeg nævne "Lidt, men tilstrækkeligt" metoden?
> I det første forsøg brugte jeg støttefoden, og spændte cyklen kraftigt op
> med 3-4 remme. Kort tid efter start kørte vi over et bump, støttebenet
fløj
> op og cyklen faldt med et brag!
Så slap du heldigt, sidst jeg brugte støttebenet tabte jeg motorcyklen ud af
traileren, da det røg op! (Det ligger nogle år tilbage...)
Jeg har faktisk tabt en motorcykel mere - det er også mange år siden. Da
havde jeg været for nærig, og brugte nogle stropper fra Harald Nyborg. Den
ene sprang, og så havde vi balladen.
Jeg kører rundt med off-roadere eller racere i traileren stort set hver
weekend, og en strop (Tie-downs hedder de rigtig gode) i hver side af
styret, ned til et solidt sted i hver side af traileren, holder
motorcyklerne perfekt. Jeg har jo lavet noget overbygning til min trailer,
så jeg har let ved at sætte stropper fra styr til rør-ramme, det gør
monteringen ret let.
Jeg fastgør ikke baghjulet, for motorcyklen hopper ikke. Jeg bruger kun de
to stropper.
Nogle stropper kan skride lidt under kørsel (det gør mine heller ikke, for
de er jo "indendørs") når vinden flagrer lidt med enden af stroppen, i så
fald er det en god ide at binde strop-enderne fast.
Rittig
| |
OK (30-10-2002)
| Kommentar Fra : OK |
Dato : 30-10-02 20:14 |
|
Jeg har et par gange transporteret min CB900F på trailer stående på
sidestøttebenet + øvrige fastspænding.
Jeg mener at det er okay at b´ruge støttebenet hvis man husker at binde det
fast/fremad så det ikke automatisk slår op hvis maskinen hopper.
M.v.h. Ole
| |
Henning (30-10-2002)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 30-10-02 22:29 |
|
"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3dc02f9e$0$28796$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har et par gange transporteret min CB900F på trailer stående på
> sidestøttebenet + øvrige fastspænding.
> Jeg mener at det er okay at b´ruge støttebenet hvis man husker at binde det
> fast/fremad så det ikke automatisk slår op hvis maskinen hopper.
Jeg ville være nervøs for at brække/bøje den stakkels sidefod.
--
Who, what, where: http://move.to/henning
| |
Pein (31-10-2002)
| Kommentar Fra : Pein |
Dato : 31-10-02 00:29 |
|
"Rasmus Nielsen" skrev ...
> Jeg ville lige sikre mig at jeg har truffet de rette forholdsregler
> mht. til transporten:
>
Brug _ikke_ støtteben! En motorcykel står klart bedst fast på sine egne
dæk.
1 rem er ikke nok. Mindst 2, og efter forholdende helst 3.
Jeg kører ofte med MC på en ganske almindelig 2,05 meters trailer,
senest i dag. Den er væltet for mig en enkelt gang, og så lærte man
noget igen.
Offroaderen (Yamaha DT125R) kan sagtens være der. Den kan næsten stå
helt lige, hvilket ville være ideelt.
TransAlp'en er noget længere og en større udfordring, men princippet er
det samme.
MC'en skal stå lodret på sine egne dæk (ikke støtteben). Hvis traileren
er lang nok, så sæt MC'en lige midt i. Hvis det er nødvendigt at sætte
den skråt, så kør forhjulet ind i det ene forreste hjørne af traileren.
Det er ikke nødvendigt at dreje forhjulet. Jeg plejer at stille
forhjulet pænt lige i forhold til MC'en, men det er der delte meninger
om.
Selvom min offroader skal stå lidt skråt, så er den tilpas tæt på at
kunne stå lige, at jeg ikke kører forhjulet ind i hjørnet. Jeg kører
bare forhjulet solidt op mod trailerens forkant, og det har fungeret
fint indtil videre.
Spænd forenden godt fast med en rem på hver side, så der er godt tryk på
forhjulet. Jeg bruger styret, men forgaffelbenene er nok egentlig bedre.
Remmene skal sættes på traileren et solidt sted. Ikke en af de tynde
kroge, og slet ikke på de der plastikdimser beregnet til at holde
pressenningen. Jeg sætter krogene fra remmene helt ned i vangerne på
traileren. Og selvom MC'ens forgaffel er trykket sammen, kan den altid
trykkes lidt mere når man kører hen over en ujævnhed, og så slappes
remmene. Så krogene skal blive siddende på traileren selvom remmene
bliver slappe. Jeg binder dem fast med lidt snor/ledning op omkring en
af de små plastikkroge beregnet til pressenningen. Det er jo ikke noget
der er udsat for belastning.
Baghjulet kan godt hoppe hvis man kører for hurtigt hen over et vejbump.
Det har jeg prøvet, men står forenden fast, så går MC'en ingen steder
selvom bagenden hopper lidt. Jeg har også prøvet at køre så meget for
hurtigt, at forhjulet også flyttede sig ca. 15 cm. til siden, og det
kunne let have gået galt (men det gjorde det nu ikke).
Jeg sætter baghjulet i spænd mod trailerens bagsmæk (min trailer er en
smule kortere end MC'en), og bruger en tredje rem til at holde baghjulet
så det ikke kan hoppe væk fra den position. Den rem er det ikke
nødvendigt at spænde ret hårdt. Hvis man begynder at tænke i vilde
undvigemanøvrer og katastrofeopbremsninger, så var det nok bedst at
baghjulet stod lidt bedre fast. Det overvejer jeg at lave beslag til
engang.
Mvh. Niels Pein
(Der kørte TransAlp'en til Rydbergs på trailer i dag)
| |
Jon Larsen (31-10-2002)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 31-10-02 13:13 |
|
Hej Rasmus.... Husk nu lige at skrive hvad de finder ud af med din MC.. kan
jo være jeg kan få glæde af det .-)
--
Jon Larsen
Gixxer 250
DMCN#: 555
Odense
Stud. Procesteknolog.
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"
| |
Kåre Nejmann (31-10-2002)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 31-10-02 20:42 |
|
"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> wrote:
>sætte den i 2. gear
Jeg har med held brugt en kabelbinder (af den type, som kan åbnes
igen) til at holde forbremsen trukket når jeg parkerer fx. på en
færge.
Det samme må kunne bruges på en trailer, hvis cyklen altså ikke
spændes så godt fast, at den alligevel ikke kan bevæge sig.
--
Kåre
| |
|
|