Henrik Olsen skrev i meddelelsen ...
>Jeg har et 12V MC-batteri på 30 Ah, og har flere steder hørt, at man ikke
>bør lade med større strømstyrke end 1/10 af kapaciteten, altså 3A i dette
>tilfælde, hvorved batteriet er på max indenfor 10 timer.
>
>Vil nogle bekræfte denne tommelfingerregel og gerne forklare hvorfor en
>kraftigere ladestrøm ikke er godt.
>
En skånsom ladning, foregår som du skriver, med 1/10 del af amperetallet.
Sådan er det bare sjældent i praksis. En bilgenerator kan typisk give 45
Ampere og her er ofte brugt et batteri på 44Ah. Når batteriet er "nede"
lades der derfor nemt med 30-35 Ampere, efterhånden som batteriet stiger i
spænding, falder ladestrømmen til nogle få ampere, indtil spændingen er den
som laderegulatoren er sat til, typisk omkring 14.4 volt
>Jeg har en billader på 12V/6A til rådighed, men den er umiddelbart alt for
>kraftig. Jeg har tænkt mig at reducere dens ladestrømstyrke ved at indskyde
>et par pærer på +-siden inden den når batteriet, og vil bare lige høre om
>jeg er rigtig på den. Jeg har to pærer på 12V/21W, så hvis jeg sætter disse
>i serie, så reducerer jeg ladestrømmen med 2*21W/12V = 3,5A, så jeg har
2,5A
>tilbage til batteriet, altså under den tilrådelige grænseværdi. Korrekt?
Nej
![Blink](images/smileys/wink.gif)
Din "beregning" holder ikke, en pære har en meget lille modstand
når den er kold.
>
>SKAL batteriet afmonteres, inden der lades på det?
>
Det er ikke nødvendigt, kun hvis der er risiko for høje spændinger
(lynladning)
En anden ting, hvis batteriet er helt afladet, har det en stor modstand, og
lade SPÆNDINGEN fra motor'ens generator kan blive temmelig høj hvis den
ikke er spændings reguleret (Ses på mindre maskiner) Så springer pærerne og
evt. elektronik (omdrejningstæller/tændingsmodul mv.) dør
>Denne gang, skal jeg bare have lidt "krudt" i batteriet, da jeg føler det
er
>lidt dødt. Der er altså ikke tale om en ladning, der skal stå vinteren
over.
>Jeg tager selv laderen fra efter de ca. 12 timer, det max bør tage at lade
>det fuldt op.
>
Sådan en "sjat" ladning er en god ting en gang i mellem her i
vinterhalvåret, en blyakkumulator som henstår, taber langsomt sin energi
(selvafladning) og skades kraftigt (sulfaterer') hvis det aflades
helt.
Lige når du sætter din 6 amperes lader på, er strømmen nok tæt på de 6
ampere, men den bør hurtigt falde til 2-3 ampere. Lad i ca 12 timer med
denne strøm, og dit batteri vil elske dig
Hvis du er indendøre, så læg lige noget under batterioverløbsslangen, hvis
der skulle dryppe lidt syre ud under ladning.
>Hvordan tester jeg om batteriet "har det godt"? Der skal vel belastning på,
>inden jeg måler spændingen? Måske kan jeg montere det efter 12 timers
>ladning, og så tænde alt strømforbrugende eludstyr på cyklen (altså uden
>motorgang), og så måle spændingen, som skal ligge på hvad (12,2 - 12,4V
>eller)?
Det er lidt svært, men som du selv er inde på, så er en belastningstest den
som siger mest om batteriet's stand.
Der findes færdige målere, som kan måle batterikapacitet udfra
spændingsfaldet i en given belastning i et bestemt tidsrum. De rigtige gode
måler også temperaturen, som også påvirker batterikapaciteten.
mvh
JBH