"lange" <morten.lange@postman.dk> skrev i en meddelelse
news:apjmg1$25h8j$1@ID-142696.news.dfncis.de...
> > Jo, man må gerne hælde mere olie i. Når man skal justere på en forgaffel
> > (uden indbyggede justeringsmuligheder), så øger (eller sænker) man først
> > oliemængden.
>
> Jeg kan ikke se hvordan du ændrer dæmpningen af en forgaffel ved at
> øge/sænke oliemængden. Dæmpningen er jo givet af viskositeten af olien
samt
> de huller olien presses gennem. Ved at øge/sænke oliestanden øger/sænker
man
> jo bare den mængde olie der ligger i gaffelbenet uden for dæmperen.
>
> Det eneste jeg kan se er at du får lidt forskel i den luftmængde der er i
> gaffelbenet og at man ved at øge/sænke oliestanden gør luft
undetstøtningen
> af fjederen lidt kraftigere/svagere. Med det har jo ikke noget med
> dæmpningen at gøre.
Og det har du sådan set ret i. (Jeg fik udtrykt mig lidt kluntet).
Ja, det der sker, når man ændrer på oliemængden, er at gaflen bliver
hårdere/blødere, og det skyldes egentlig at man har "strammet
luft-fjederen". Det påvirker dog ikke Sag (eller ride height, som det også
kaldes) som det ville hvis man rent faktisk havde strammet fjederen -
ihvertfald ikke mærkbart eller målbart. Og det føles under kørsel faktisk
også ret meget som om man har øget viskositeten en anelse, selvom det nok må
tilskrives selvbedrag
![Glad](images/smileys/glad.gif)
.
Når man bruger metoden med at øge oliemængden for at få en hårdere
"dæmpning", er det fordi viskositetsspring - fx. fra SAE 10 til SAE 15 - er
ret markant. Det påvirker dæmpningen ret meget. Okay, det kan jo nogle gange
være påkrævet, men hvis man nu kun vil have en lille ændring...
På moderne forgafler bruger man ret sjældent at ændre på viskositet eller
mængde, for der er justeringsmuligheder nok - i særdeleshed på mine
motocross og enduro racere. Men jeg har fx. også et par gamle off-roadere,
en Honda 600 som lider af snot-blød affjedring for og bag, og en Yamaha 125
som lider af det samme.
På Hondaen kører jeg med uændret viskositet, men ... jeg tror det er omkring
10mm mere olie i. Forgaflen er egentlig fremragende, selvom det er en af de
"gamle" (fra før Cartridge tidsalderen), og det duer ikke at øge
fjederstyrken, for så passer Sag ikke mere, og så får jeg problemer med
bagenden og køreegenskaberne.
Bagpå er der lagt en 10mm ring ovenpå fjederen (som dybest set burde være
skiftet ud med en hårdere, for den er aaaalt for blød) og der er skiftet til
SAE 15 olie (standard er SAE 10) fordi den også dæmper alt for lidt. På
bagdæmperen er der justerbar kompression og rebound, men
justeringsmulighederne rækker ikke med standard olie.
Jeg har justeret utrolig meget på den cykel, og egentlig er den god at lære
grundprincipperne på, for den virker ret dårligt i original stand. Den bløde
"undervogn" gør den til en fremragende grusvejs-cruiser, men på
motocrossbanen er man konstant i fare for at miste sine tænder og kvase sine
nosser. Måske skulle jeg også nævne at jeg har brækket stellet 19 gange...
By the way: Forgaflen er "luftunderstøttet". Jeg eksperimenterede i flere år
med lufttryk i forgaflen, for instruktionsbogen til en af cyklerne sagde at
jeg måtte bruge op til 25 psi i forgaflen. Problemet er bare, at det er ret
svært at ramme det rigtige tryk i det lille rum der er i forgaflen, blot det
at man måler trykket kan fjerne 2-3 psi. Og når man så har kørt et enkelt
heat på den, så passer trykket alligevel ikke længere, så er det uens i de
to gaffelben. Som en lille bonus bliver gaflen ret let utæt, fordi den hele
tiden er under tryk. Øget oliemængde er meget bedre. Første gang jeg øgede
oliemængden anede jeg ikke hvor meget der skulle til, så jeg tror jeg øgede
den 50 mm hjemme i værkstedet. Så tog jeg ud på banen for at teste, for NU
måtte den da omsider være blevet rigtig god! Jeg var faktisk ret stolt af
mig selv! Jeg kørte kun en enkelt omgang, det var som at holde på et
trykluft-bor. Styret slog i hænderne, og det blev ligefrem slået ud af
hænderne på mig en enkelt gang. Jeg tappede olie af derude, og måtte til at
stå og justere olieniveau ude i ryttergården (jeg hader at skrue på ting der
ikke må blive beskidte på et underlag af jord og støv), men til gengæld fik
jeg det gjort ordentligt: Justere - ud på banen og prøve. Ind at justere -
ud på banen og prøve. Ind at justere - ud på banen og prøve. osv. Målet
skrev jeg op på en tavle i værkstedet da jeg kom hjem, jeg skulle jo gerne
kunne ramme det igen ved næste olieskift.
Nu er jeg ved at justere affjedring på den nye racer, og nu skal der igen
læres noget nyt - den har nemlig justering af både hurtig og langsom
kompression (udover fjeder og rebound) bagpå, og det har jeg ikke lige
prøvet før.
Rittig