> > Er det en Honda Bali ?
>
> Liiiige knapt!
Hvad er en SF100 ? Hjemmetuner 50'er ?
> .... der er da nok at vælge imellem!
Tjae - det er også nemt at vælge en hulens masse fra i en fart
> Problemet med Leonardoen er nok at den ikke var tiltænkt at køre året
> rundt i dansk klima. Du har haft mange problemer med 'chassiset' men
> ikke så meget motoren?
Tjae - du har forsåvidt ret, men der er vel ikke nogen tohjulere der er
bygget til at holde til det danske klima.
Men du har ret at de flest af mine nedbryd har været af mekanisk art og
nogle er heller ikke scooterens skyld
F.eks
- Hjulleje der stod af (2 gange) og alle er skiftet ca. efter hver
vinter. >hjemtransport med dansk autohjælp
- Rulle i transmission der tiltede ->hjemtransport med dansk autohjælp
- Tabte kølevandet pga. gennemtæret termostat
- 4 indsugningmanifolder - harmonika slanger mellm luftfilter og
luftindtag.
- Olietrykslampen defekt
- Knækket bagerste bremsekaliper - formodenligt pga at den ene bolt
havde løsnet sig
- Indmaden i den originale udstødning raslede istykker efter 8000km
- stødæmpere lækkede olie efter 3/4 år (og inden første vinter)- Jeg er
nu på 3. sæt (dog uoriginale)
- Kilrem der pulveriserer efter kun 8000km ->hjemtransport med dansk
autohjælp (2 gange pga af upser på værksted)
- Mototorhæng defekt efter 30000km
Det var hvad jeg lige kunne huske ...
Men også en simmering på krumtapsakslen i motoren der hoppede ud og
badede baghjul og tranmission i olie
Desuden er der de dyre stumper (og ventetiden på samme)
Original vario slides stort set op på 18000-24000km - En ny koster
adskillige tusinde. Bare den yderste remskive koster 800kr. Bagerste
skive røg under mål i løbet af kun 30000km. Bremseklodser holder
4-6000km Bagdæk det samme. Koblingen holdt dog 47000km men en ny koster
vist også godt et par tusinde, så kilremstrans. samlet er meget dyrere
end kædekit til en "alm." motorcykel.
Og så er der det med at malingen falder af i flager efter bare første
viinter....
Og lige nu "slås" jeg med begyndende slør i det udgående leje i
gearkassen, og problemer med elstarteren. Den giver nogle grimme
metalliske klonklyde. Jeg havde svinghjulet af i weekenden og kunne ikke
finde nogle mekaniske svig (havde mistænkt friløbslejet bag svinghjulet)
så jeg formoder at det er en elfejl. F.eks at starter relæet slår fra
pga. spændingsfald når startermotoren bliver belastet og at det er det
giver klonkene. For at trække startrelæet skal både en bremse og starter
knappen aktiveret. Stoplyskontakterne har jeg før haft bøvl med. Min
plan er nu at prøve at trække strøm direkte fra batteriet til motoren
(selvf. gennem en sikring og kontakt) uden om de eksisterende dårlige
kontakter
Og nej det er ikke en gammel englænder eller amerikaner men en 4år
gammel italiener der først er ved at være tæt på 50000km og de første
36000km er blevet serviceret på autoriseret værksted og efter bogen.
I snit har den været ud og køre med dansk autohjælp for hver 10000km (5
gange ialt) og dertil kommer de breaksdown jeg har klaret på stedet
eller kunnet trække den til hjælp (simmeringen poppede ud mindre end 2km
fra "mit" værksted og jeg har også været inde og låne værktøj på et
autoværksted ....)
Ovenstående lyder måske lidt pessimistisk, men det er hvad jeg har i
baghovedet når jeg kigger efter min næste mc (der nok stadig godt kan gå
hen og blive en pegaso. Pt har jeg lidt kig på en 96'er uden afgift der
kun har gået 3kkm under sydlige himmelstrøg)
--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 47Mm - WinterPendlerStile
http://www.majland.org/leo
http://dfm.divvy.dk/?id=111