/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
øøøh hvordan virker et speedometer??
Fra : lape82@hotmail.com


Dato : 20-10-02 21:05

Efter at have haft skilt mit speedometer af, eller næsten, undrede jeg
mig over hvordan det virker. Nede fra forhjulet kommer der et kabel
som drejer runt, det er forbundedt til en eller anden metal ting som
får viseren til at vise noget på km/t skalaen. Det som også undre mig
hvordan kan dette system være så præcist??? og er det noget med
magnetisme som får det hele til at virke???
Lasse
xs 400 SE (som reelt køre 100 når speedometeret viser 82)

 
 
Hekto (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 20-10-02 22:01

In article <22e3ec7b.0210201205.10c5ea43@posting.google.com>, lape82
@hotmail.com says...
> Efter at have haft skilt mit speedometer af, eller næsten, undrede jeg
> mig over hvordan det virker. Nede fra forhjulet kommer der et kabel
> som drejer runt, det er forbundedt til en eller anden metal ting som
> får viseren til at vise noget på km/t skalaen. Det som også undre mig
> hvordan kan dette system være så præcist??? og er det noget med
> magnetisme som får det hele til at virke???
> Lasse
> xs 400 SE (som reelt køre 100 når speedometeret viser 82)
>
Kablet driver en magnet.
Nålen sidder på en 'kop' af aluminium, der holdes tilbage mod stoppet af
en lille 'urfjeder'.

Når kablet drejer, trækkes 'koppen' med rundt, og jo hurtigere det går,
jo mere trykkes der på fjederen, og nålen bevæger sig opad mod flere
km/t.
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Steen Gruby (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-10-02 23:50

On Sun, 20 Oct 2002 23:00:33 +0200, Hekto <bs@hekto[remove].dk> wrote:

Hej.

Jeg var lige ved at skrive et svar, men så kom der en i forkøbet

>Kablet driver en magnet.
>Nålen sidder på en 'kop' af aluminium, der holdes tilbage mod stoppet af
>en lille 'urfjeder'.
>
Jeg ved ikke hvem der er fadder til magnetspeedometret, men jeg vælger
at tro på at det var tyske VDO.
Magnetspeedometret er tilnærmelsesvist rigtigt visende, men ikke helt.
Det afhænger af den oprindelige kalibrering og dækstørrelse (slid?).
En vis uliniaritet må også påregnes, dvs. at uret har forskellig
misvisning ved forskellige hastigheder.
Tidens tand kan også have svækket magneterne, og så vil uret generelt
vise for lidt.
Uden at have prøvet det, vil jeg mene at det må være rimeligt nemt at
kalibrere et speedometer.
Det kræver blot at hjulets omkreds og udvekslingen i drevet er kendt,
med andre ord, hvor mange omdrejninger på uret's indgående aksel der
skal indikere en given hastighed.
De gamle englændere var for det meste udstyret med et Smith
Chronomatic speedometer, og det var noget af en sag.
Det reneste urværk, med balance og det hele.
De viste meget nøjagtigt så længe MC'en stadig var monteret med den
dækstørrelse uret var justeret til.
Eneste ulempe ved Chronomatic princippet er, at hvis hjulet der driver
kablet til uret stoppes brat vil uret vise den sidste kørte hastighed


Når jeg får et nyt køretøj plejer jeg at tage et stopur og checke
speedometret ved hjælp af de hvide markeringspæle på motorvejen.
Bare for at vide hvor langt der er til grænsen
På mine MC har jeg haft en cykel computer på for at checke uret.
Jeg indrømmer gerne, at jeg er lidt imponeret over hvor tæt MC
speedometret er på virkeligheden i forhold til det der sidder i de
madkasser jeg har haft.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Janus (20-10-2002)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 20-10-02 23:02

>
> Jeg indrømmer gerne, at jeg er lidt imponeret over hvor tæt MC
> speedometret er på virkeligheden i forhold til det der sidder i de
> madkasser jeg har haft.

øøøhhh nej, hverken den jeg har (fzr 600) eller har haft (Bandit 600). Der
er ca 10% fejlvisning ved hast. over 60 km/t

Janus



Mikael Wingaa (30-10-2002)
Kommentar
Fra : Mikael Wingaa


Dato : 30-10-02 21:46


"Janus" skrev:

> >
> > Jeg indrømmer gerne, at jeg er lidt imponeret over hvor tæt MC
> > speedometret er på virkeligheden i forhold til det der sidder i de
> > madkasser jeg har haft.
>
> øøøhhh nej, hverken den jeg har (fzr 600) eller har haft (Bandit 600).
Der
> er ca 10% fejlvisning ved hast. over 60 km/t

Dette er ikke en fejl, det er en feature ;)


/Mikael



GERT BO THORGERSEN (01-11-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 01-11-02 01:25

Når der er speedometer fejlvisning er nærmest producenterne der med vilje
har gearet speedometeret til at vise for meget, måske for at få os til at
tro at vi allerede overskrider den tilladte hastighed med så meget så vi i
realiteten ikke overskrider den med helt så meget.

Da jeg for 7 år siden fik min mors kun 400 km gamle tyske bil, efter at hun
havde haft en hjerneblødning, og da efter mange år uden kørsel igen kørte på
motorvejene om morgenen blev jeg meget frustreret over så meget over den
tilladte hastighed jeg måtte køre for at følge med flertallet; faktisk 140
km/tim. Nogen tid efter fandt jeg i en avis en oversigt over bilers
hastighedsfejlvisninger og det viste sig at netop min mors bil var den
værste.

Da jeg fik min BMW R60/7 for 6 år siden undersøgte jeg hvilke farter jeg
reelt kørte og hvad speedometeret viste for fremover at hvad klar over
hvilke farter jeg kørte. Efter så senere at tune motoren til 1000 cc og
geare den om røg fejlvisningen ned på 0 - 1 % for meget i farterne op til
100 km/tim. Og her viser det altid kun disse 0 - 1 % for meget, så det må da
siges at speedometeret er præcist men bare forkert gearet fra fabrikken. Det
samme var tilfældet med min Honda CB 750 tilbage i 70érne.

Mvh. Gert Thorgersen

Mikael Wingaa <mwi@kmd.dk> skrev i en
news:3dc044f4$0$34816$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Janus" skrev:
>
> > >
> > > Jeg indrømmer gerne, at jeg er lidt imponeret over hvor tæt MC
> > > speedometret er på virkeligheden i forhold til det der sidder i de
> > > madkasser jeg har haft.
> >
> > øøøhhh nej, hverken den jeg har (fzr 600) eller har haft (Bandit 600).
> Der
> > er ca 10% fejlvisning ved hast. over 60 km/t
>
> Dette er ikke en fejl, det er en feature ;)
>
>
> /Mikael
>
>



Tommy Hansen (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 21-10-02 00:36

>
> Når jeg får et nyt køretøj plejer jeg at tage et stopur og checke
> speedometret ved hjælp af de hvide markeringspæle på motorvejen.
>
>
Kan man regne med at der er 100 meter mellem pælene ?

Tommy



Henrik Steen Larsen (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 21-10-02 02:18

> Kan man regne med at der er 100 meter mellem pælene ?

Jeps - og om ikke andet, så er der nok meget, meget tæt på 1000 meter mellem
10 af dem

*bare for at korrigere for de små usikkerheder*



Ukendt (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-02 07:33

> > Kan man regne med at der er 100 meter mellem pælene ?

Nu bruger jeg pælene, til kalibrering af udstyr, når jeg måler effekt, og
det er ikke altid at de er præcise !!

Som hovedregel kan du regne med "de hele" pæle på motorvejen, glem alt om de
pæle der er på landevejen, de kan svinge utroligt meget (op til 50m = 5% er
set). De hele på motorvejen ligger som reglen inden for 5m. Til
speedometerbryg, ville jeg bruge GPS

HIlsen

Jesper Ankersen
www.dynomet.dk



Armand (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-10-02 15:52


jesper <jaATdynometDOTdk> skrev i en
news:3db3a06d$0$34817$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Kan man regne med at der er 100 meter mellem pælene ?
>
> .......................... glem alt om de
> pæle der er på landevejen, de kan svinge utroligt meget (op til 50m =
5% er
> set).

Nu er det jo sådan at pælene ligger langs højre kant af vejen, og derved
også angiver distancen dér. Under kørslen skærer man ethvert hjørne,
samt landevejskurve af, således at man langtfra ligger langs
målelinien - Og det vil uværgligt medføre afvigelser :-|

Som et kuriositum kan jeg nævne at løberen Carl Lewis engang udtalte at
han altid holdt sig løbende så tæt som muligt på inderlinien rundt i
cindersbanens to kurver, derved at beregnede man på en linie blot en
halv fods bredde uden for denne, medfører det en mer-distance på mere
end
ét skridt ved målstregen - "Og det er altid dét man mangler"

--
Armand.





Niels (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 21-10-02 21:51

Tommy Hansen skrev:
>>Når jeg får et nyt køretøj plejer jeg at tage et stopur og checke
>>speedometret ved hjælp af de hvide markeringspæle på motorvejen.
>>
>>
>
> Kan man regne med at der er 100 meter mellem pælene ?


Ellers find et sted på vejen hvor der er malet to gule T'er de ligger
med nøjagtig en kilometers mellemrum. med bunden af T'et pegende mod
hinanden.


Mvh. Niels


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409249
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste