On Sun, 20 Oct 2002 23:00:33 +0200, Hekto <bs@hekto[remove].dk> wrote:
Hej.
Jeg var lige ved at skrive et svar, men så kom der en i forkøbet
>Kablet driver en magnet.
>Nålen sidder på en 'kop' af aluminium, der holdes tilbage mod stoppet af
>en lille 'urfjeder'.
>
Jeg ved ikke hvem der er fadder til magnetspeedometret, men jeg vælger
at tro på at det var tyske VDO.
Magnetspeedometret er tilnærmelsesvist rigtigt visende, men ikke helt.
Det afhænger af den oprindelige kalibrering og dækstørrelse (slid?).
En vis uliniaritet må også påregnes, dvs. at uret har forskellig
misvisning ved forskellige hastigheder.
Tidens tand kan også have svækket magneterne, og så vil uret generelt
vise for lidt.
Uden at have prøvet det, vil jeg mene at det må være rimeligt nemt at
kalibrere et speedometer.
Det kræver blot at hjulets omkreds og udvekslingen i drevet er kendt,
med andre ord, hvor mange omdrejninger på uret's indgående aksel der
skal indikere en given hastighed.
De gamle englændere var for det meste udstyret med et Smith
Chronomatic speedometer, og det var noget af en sag.
Det reneste urværk, med balance og det hele.
De viste meget nøjagtigt så længe MC'en stadig var monteret med den
dækstørrelse uret var justeret til.
Eneste ulempe ved Chronomatic princippet er, at hvis hjulet der driver
kablet til uret stoppes brat vil uret vise den sidste kørte hastighed
Når jeg får et nyt køretøj plejer jeg at tage et stopur og checke
speedometret ved hjælp af de hvide markeringspæle på motorvejen.
Bare for at vide hvor langt der er til grænsen
På mine MC har jeg haft en cykel computer på for at checke uret.
Jeg indrømmer gerne, at jeg er lidt imponeret over hvor tæt MC
speedometret er på virkeligheden i forhold til det der sidder i de
madkasser jeg har haft.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk