On Sat, 19 Oct 2002 22:39:54 +0200, Richard Pade
<richardPUNKTUMpade@mail.dk> wrote:
Hej Richard.
>Er der en der har en / et sæt fjederklemmer til at afmontere fjederen på
>bagstøddæmpere? - og kan låne mig dem en aften eller to?
>Fjederen er 40-45 mm udvendig og skal trykkes knap 2 cm sammen for at
>stempelstangens kontramøtrik kan løsnes og siden strammes.
>
Jeg stod med det samme problem da jeg skulle adskille de forreste
støddæmpere til MAX'en.
Der findes et sindrigt specialværktøj til at udføre operationen med,
men det er selvfølgelig ikke til at skaffe til en så gammel sag.
MAX'ens forreste affejedring er konstrueret nogenlunde lige som
normale bagstøddæmpere, med fjedrene monteret udenpå en støddæmper.
Jeg borede et hul 50 mm i et bræt med et cirkelbor til stikkontakter.
Brættet er ca. 1 meter langt, 90 mm bredt, 22 tykt og hullet er boret
ca 100 mm fra ene ende
Støddæmperen op i en skruestik, en bolt igennem øjet hvor støddæmperen
normalt er befæstiget i svingarmen, og så et 6-8 mm nulontov viklet
fra bolten og op over den korte ende af brædtet, sikret med en
kællingeknude.
Tovet justeres i længden således at brædtet står i en vinkel på ca.
40-50 grader over vandret, så er der noget at trykke sammen af.
Nu er det bare at trykke på den "lange ende", så presses fjederen
sammen.
Lettest er det at få en hjælper til at trykke skidtet sammen og så
selv skrue, men i mangel af en hjælper kan man have brædtet under
armhulen og så trykke ved at lægge vægten i.
På den måde har man (nok lidt begrænset, men det rækker) begge hænder
fri til at skrue med.
Jeg har renoveret begge MAX'ens støddæmpere på den måde.
"Keine hexerei - nur behändichkeit"
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk