"Søren N" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:aoro34$i3i$1@sunsite.dk...
> Hvad så med mineralsk olie/ semisyntetisk / fuldsyntetisk?? Hvad
anbefales??
> Nu er det jo bare lidt ærgelidt at det billige olie er energi
conserving(EC)
> og det der er fuldsyntestisk og på tilbud er oftes SAE 0 / 5 W40??
> Det Champion olie til 100 kr for 5 liter SAE 10 W 40 er semisyntesk og
havde
> være mit valg hvis ikke det var EC mærket ;o(
> I øvrigt var der noget Shell SAE 20w-50 er var jo nok også et godt valg
til
> 130 kr for 4 liter men der er 100% mineralsk??
> Ellers skal man op på 150-200 kr for noget olie og så er besparelsen ikke
så
> stor i forhold til bl.a Silkolene motorcykelolie:
> 10w40, halvsyntetisk, til en ca 200 kr
> M.v.h
> Søren N
> Som er på jagt efter billig olie til mine 2 mc´er
>
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> news:3db054cf$0$34824$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Søren N" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:aopgaf$2pf$1@sunsite.dk...
> >
> > > Der står i Haynes manualen til min Kawasaki zx10 at den skal have API
SE
> > > eller SF Er der nogen der kan fortælle mig hvad det dækker over?
> >
> > Der står garanteret også noget om viskositeten, fx. 10w-40 eller noget i
> den
> > stil.
> > Du skal bruge olie af den viskositet som din instruktionsbog
foreskriver,
> > bruger du tyndere olie kan du fx. komme ud for øget olieforbrug eller
> > svagere olietryk, bruger du tykkere kan du fx. komme ud for at motoren
> > bliver svær at starte når det er koldt i vejret.
> >
> > > på alm
> > > motorolier står står der normalt bare API CF/SJ Kan det bruges
istedet??
> >
> > Tjah, API er standardiserings-instansen, C står for Commercial (og
dækker
> > over dieselmotorer), S står for ... et eller andet, og dækker over
> > bensinmotorer. Det er altså SE og SF olier der anbefales (som minimum)
til
> > din motorcykel. Jo højere op i alfabetet vi kommer, jo bedre er olien.
> Altså
> > er en SJ olie langt bedre end en SE olie, så den kan du roligt hælde på
> din
> > motor (forudsat at viskositeten passer).
> >
> > > Shells olier der opfylder den standard(taget fra Shells hjemmeside,
> > >
http://192.38.242.125/produkt/groupfil.html ):
> > > Shell X-100 30 (API SF/CC) Hvilket er singlegrade!
> >
> > Single grade skal du nok ikke bruge.
> >
> > > Shell X-100 20W-50 (API SJ)
> > > Shell Universal Engine Oil 15W-40(API SG)
> >
> > De to lyder fine, så skal du bare lige finde viskositeten i din manual
for
> > at vælge.
> >
> > > Motorcykel olie såsom Silkolene SAE 10W/40 opfylder: API SF/SG/SH
> > >
> > > Kan det tænkes at alm motorolie opfylder bedre krav en motorcykel
olie??
> >
> > Ja, sagtens. Men det kan man ikke sige generelt, du er nødt til at vælge
> > nogle specifikke olier ud til sammenligning. Det er dog sådan, at de
> fleste
> > dedikerede MC olier der sælges i Danmark, er meget ringere end bil-olier
> > (hvis man sammenligner olier i samme prisklasse). Jeg tror noget af
> > forklaringen skal findes i at bil-olier indkøbes med større
> kvantumsrabatter
> > end mc olier, men en højere avanceprocent i salgledet og de faktum at
bil
> > olie ofte er tilbudsvare i varehuse spiller nok også en rolle. Ude i den
> > store verden er der nu også af og til brok over at mc olier er dyrere
end
> > bil olier, så der er nok flere forklaringer end jeg lige har fat i.
> >
> > Dog, vær opmærksom på en ting: Der HAR været eksempler på bil olier som
> var
> > tilsat særlige friktionsnedsættende additiver som ikke var sunde for en
> > motorcykel-kobling, sådan noget skal du IKKE fylde på! Jeg kender
desværre
> > ikke eksempler på disse olier, men hold dig evt. til dem andre har
prøvet,
> > som du så kan være sikker på ikke skader din kobling.
> >
> > Jeg har selv gode erfaringer med et antal Castrol og Agip olier (som
> iøvrigt
> > er mc olier i resten af europa) og Shell, Mobil og Pennzoil.
> >
> > Rittig
> >
> >
>
>
Netikette er slet ikke nogen dårlig ting!
Rittig