Hej DFM
Jeg skrev mail til et medlem med en GS 500E med startproblemer. Det blev en
længere smøre, så jeg tænkte et par begyndere sikkert kunne få et par tips
ved at læse med.
Dit batteri er sikkert færdigt, og måske er dit ladesystem ved at stå af
også.
Du chekker dit ladesysem hurtigt vad at måle spændingen over batteriet ved
5000rpm. Den skal vise mellem 14,2 og 14,8V. Hvis den måler helt i skoven
(17-19V), så køb et nyt ved Schnabel i Kronborgsgade. De raderegulatorer han
laver virker en en del bedre en de orignale og forskellige aftermarked
modeller.
Du kan kontrollere dit batteri, som jeg lige som alle de andre mener er
ødelagt, ved at lade det fuldt op og kontollere det med en batteritester fra
Statoil. Hvis det er er fuldt opladt og har stået en 5-8 timer bagefter skal
det måle MINIMUM 12,5V. Måler det 12,8V er det perfekt og måler det 12,3
skal du skifte det ud. Et dårligt batteri tager hårdt på dit ladesystem, der
på Suzukier ikke er for godt i forvejen.
Batterier kan holde "evigt" hvis du gør følgende:
1: Lad det altid være fuldt opladt. Hvis det står afladt ødelægger det sig
selv og kan ikke lades helt op mere.
2: Batterier der bare står aflader sig selv lige så stille og roligt. Derfor
skal man lade på batteriet en gang om måneden vinteren over.
3: Lad det altid være mellem max og minimum mærkerne. Den del af pladerne
der ikke er dækket af batterivædske mister sin evne til at holde spændningen
og afgive strøm.
Jo koldere et batteri er jo sværere har et halvfærdigt batteri ved at virke
funktionelt.
En lille biting, så har elnet rigtigt godt af at blive gået igennem hvert
andet treide år. Man adskiller _ALLE_ stil renser dem med kontakt rens
kontrollere at klemeskoene har godt ved og fylder stikket op med vaseline
ved samling. Gør man dette holde ledningsnettet mange-mange år. Jo mere
strøm der går gennem et stik, jo hurtigere irrer det. Altså stikkene omkring
laderegulatoren, generatoren, batteriet, starterrelæet og tændingen er
særlig udsat. Disse kan være irret efter 2 år på en ny ubeskyttet cykel
f.eks KimO's TLR. Hvorfor jeg lige valgte en suzuki ved jeg ikke.
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)