/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Marinisering af dieselmotor
Fra : Peter


Dato : 17-10-02 12:33

Hej gruppe
Min båd - en 36' sejlbåd - skal have ny motor.(I nabolaget af 30 hk).
MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
eventuelt at købe
en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.

Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??

På forhånd tak for hjælpen / Peter



 
 
mogens (20-10-2002)
Kommentar
Fra : mogens


Dato : 20-10-02 21:30

idet du bygger en ferskvandskølet maskine, er det ikke sså kompliceret.. det
eneste der kommer i kontakt med med salt,, er indsugningsluften,,,, så vidt
jeg ved om emmnet, er at de originale pakninger i en "land" maskine
skal udskiftes med pakninger reststente for salt påvirkninger,,, forhør dig
hos en marine specialist...


m.v.h.

Mogens
"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:aom3tp$hod$1@sunsite.dk...
> Hej gruppe
> Min båd - en 36' sejlbåd - skal have ny motor.(I nabolaget af 30 hk).
> MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
> SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
> eventuelt at købe
> en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.
>
> Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??
>
> På forhånd tak for hjælpen / Peter
>
>



Ole (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 23-10-02 17:15

Hej Peter
Hvis du køber en bilmotor, bliver du nødt til at skifte knastaksel og
samtidig skal indsprøjtningspumpen justeres om, bilmotorer er beregnet til
"meget let drift" og kan ikke tåle at køre næsten fuld gas i flere timer.
Hvis du køber en industrimotor (de er beregnet til fra let til svær drift)
slipper du for den investering, til gengæld får du også lavere ydelse.
(Til eksempel er Volvo Penta 161 på ca.350KW eller 480hk i svær drift og
ca.650hk til brug i lastbiler.)
Derudover kommer kølevandspumpe til saltvand, varmeveksler til kølevand og
motorolie, vandkølet manifold og udstødningsbøjning.
God arbejdslyst.
Hilsen Ole

--
Ps. hvis du kan bruge en ældre BMC på 38hk kan du kontakte mig på mail:
o.n.l@mail.dk


"mogens" <mogens@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3db31312$0$34837$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> idet du bygger en ferskvandskølet maskine, er det ikke sså kompliceret..
det
> eneste der kommer i kontakt med med salt,, er indsugningsluften,,,, så
vidt
> jeg ved om emmnet, er at de originale pakninger i en "land" maskine
> skal udskiftes med pakninger reststente for salt påvirkninger,,, forhør
dig
> hos en marine specialist...




Claus Tersgov (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 21-10-02 00:46


"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:aom3tp$hod$1@sunsite.dk...

> MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
> SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
> eventuelt at købe
> en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.
> Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??

Skal det gøres ordentligt, er der nok ikke meget at spare i længden. Det
afhænger naturligvis af, hvilken motor du vælger. Problemet er, at mange
bilmotorer er konstrueret af mange forskellige metaller, hvilket kan udgøre
en potentiel korrosionsrisiko.

Endelig skal der jo konstrueres en adapter til gearet og denne pris afhænger
af motoren og om der måske findes en færdig adapter/tegninger.

Jeg ville umiddelbart anbefale de gamle Mercedes motorer, f.eks. OM 615. Den
er på ca. 60 hk, 220 cc. Netop denne motor er meget hårdfør og nærmest
uopslidelig. Du kan stadig få alle reservedele til den. Den sad bl.a. i de
gamle 206 og 306 varevogne.

Mange både har desuden en mindre motor i samme serie på 36 til 44 hk, det er
samme motor, blot droslet ned i pumpen. Jeg kan ikke lige huske nummeret på
den. Men denne motor er temmelig gammel, fra '50 erne og den er ikke så
hårdfør som den anden. Til gengæld har Mercedes i Stutgart selv mariniseret
den. En kammerat har lige fået totalrenoveret netop denne model, og jeg
mener, han gav lidt over 30.000 for det. Det var dog inkl. en ny
højtrykspumpe.

Jeg ville umiddelbart mene, at du kan få en ny motor importeret fra england
til en pris, som kun ligger en smule over, hvad det ellers vil koste dig at
bygge een selv, når man samtidig tager i betragtning, hvad du skal bruge på
reperationer de første par år.

En kammerat købte en 25 hk til 43.000 inkl alt.. en anden kammerat købte en
48hk til 50.000 osse inkl. alt.

Claus



Peter (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 21-10-02 09:23

Hej Claus

Jeg er interesseret i et evt "link" til de importerede engelske motorer.
Er det noget du kunne fremskaffe?

De motorer jeg havde i tankerne for marinisering er f.eks. Mitshubishi eller
Kubota.
De findes i forvejen som marine motorer, men bruges - så vidt jeg ved - også
som industrimotorer
i små vejmaskiner, generatoranlæg m.v.

Jeg har tidligere været på nippet til at købe en Mitshubishi
mener at prisen kun var lidt over 10.000
(men er som nævnt helt uerfaren med, hvordan man får mariniseret sådan en
fætter)

Mvh. / Peter

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:aovf7g$gja$1@news.cybercity.dk...

> Jeg ville umiddelbart mene, at du kan få en ny motor importeret fra
england
> til en pris, som kun ligger en smule over, hvad det ellers vil koste dig
at
> bygge een selv, når man samtidig tager i betragtning, hvad du skal bruge

> reperationer de første par år.
>
> En kammerat købte en 25 hk til 43.000 inkl alt.. en anden kammerat købte
en
> 48hk til 50.000 osse inkl. alt.
>
> Claus
>
>



Claus Tersgov (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-10-02 00:57


"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev

> Jeg er interesseret i et evt "link" til de importerede engelske motorer.
> Er det noget du kunne fremskaffe?

Ikke lige med det samme. Jeg aner nemlige ikke, hvem firmaerne er. Den ene
motor var basseret på en Ford, og den anden på Kubota. Det varer noget, før
jeg igen kommer ned i havnen, og jeg har tabt min telefon, så jeg har heller
ikke deres telefonnumre, så jeg kunne ringe til dem..

> De motorer jeg havde i tankerne for marinisering er f.eks. Mitshubishi
eller
> Kubota.

Jeg tvivler altså på, at du kan marinisere dem selv og samtidig spare så
meget, at det er umagen værd... Husk på, at alt det løse løber op..

Der er en gut i Lynetten, som arbejder hos Citroen. Han får indimellem
mulighed for at købe nye motorer til fantasipris. Han købte en Citroen
diesel sidste år sprit ny for ti tusinde, men mariniseringen løb op i
29.000. Bare til sammenligning...

Claus



Peter (23-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 23-10-02 15:31

Jeg siger tak for indsatsen, og vil pusle videre med projektet.
Skibet skal jo ha en motor

/ Peter


"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ap4okc$316a$1@news.cybercity.dk...
>
> "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev
>
> > Jeg er interesseret i et evt "link" til de importerede engelske motorer.
> > Er det noget du kunne fremskaffe?
>
> Ikke lige med det samme. Jeg aner nemlige ikke, hvem firmaerne er. Den ene
> motor var basseret på en Ford, og den anden på Kubota. Det varer noget,
før
> jeg igen kommer ned i havnen, og jeg har tabt min telefon, så jeg har
heller
> ikke deres telefonnumre, så jeg kunne ringe til dem..
>
> > De motorer jeg havde i tankerne for marinisering er f.eks. Mitshubishi
> eller
> > Kubota.
>
> Jeg tvivler altså på, at du kan marinisere dem selv og samtidig spare så
> meget, at det er umagen værd... Husk på, at alt det løse løber op..
>
> Der er en gut i Lynetten, som arbejder hos Citroen. Han får indimellem
> mulighed for at købe nye motorer til fantasipris. Han købte en Citroen
> diesel sidste år sprit ny for ti tusinde, men mariniseringen løb op i
> 29.000. Bare til sammenligning...
>
> Claus
>
>



Per (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 28-10-02 15:32

Hej Peter.
Har du checket brugt-priserne inden du går igang?

Her er et af stederne til brugte motorer:
http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1

Mvh.
Per

"Peter" <peter@ishoejby.dk> wrote in message news:aom3tp$hod$1@sunsite.dk...
> Hej gruppe
> Min båd - en 36' sejlbåd - skal have ny motor.(I nabolaget af 30 hk).
> MEN, jeg har nok ikke råd til at købe en "fiks og færdig" marinemotor.
> SÅ, jeg vil undersøge mulighederne for at komme billigere om ved det, ved
> eventuelt at købe
> en "u-mariniseret" motor og så selv "marinisere" den.
>
> Er der nogen der har erfaringer med dette, hvad det koster etc.??
>
> På forhånd tak for hjælpen / Peter
>
>



Peter (31-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 31-10-02 17:30

Ja lidt, men denne her kendte jeg ikke.

Tak for linket / Peter


"Per" <per.francke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:QTbv9.2808$Hy5.2362@news.get2net.dk...
> Hej Peter.
> Har du checket brugt-priserne inden du går igang?
>
> Her er et af stederne til brugte motorer:
> http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1
>




Sven Hansen (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Sven Hansen


Dato : 01-11-02 09:19

Hej NG
skulle jeg blande mig lidt i debatten, ville jeg vælge en Perkins 4 Cyl. de
bruges stort set over alt. "Søg på nettet"

Fordele: alt i mariniserings udstyr, reservedele er utroligt billig i
England, eller hos den lokale Ferguson forhandler,
kan få stumper i hele verden. "I yderste nødstilfælde kan reservedele købes
hos Frede "fup" på Fyn "det meget dyrt"-
de har en hjemmeside
Erfaring har jeg fra mit eget skiv der fik en Perkins 6 Cyl i for et par år
siden se hjemmeside
ulempe ved Perkins. Den er Engelsk

--

Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh

http://www.marineengine.com/
http://www.lancingmarine.com/ engelsk firma
http://www.fornaes.dk/index.htm Dansk firma


--
Med sejler hilsen Sven Hansen
E-mail: sven@hansen.tdcadsl.dk
Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh



"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:aprigj$rd3$1@sunsite.dk...
> Ja lidt, men denne her kendte jeg ikke.
>
> Tak for linket / Peter
>
>
> "Per" <per.francke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:QTbv9.2808$Hy5.2362@news.get2net.dk...
> > Hej Peter.
> > Har du checket brugt-priserne inden du går igang?
> >
> > Her er et af stederne til brugte motorer:
> > http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1
> >
>
>
>



Peter (01-11-2002)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 01-11-02 21:42

Alle tiders
- Jeg troede slet ikke at nogen så så langt tilbage i listen -
Fine links - de er nu blandt "foretrukne"
Tak for hjælpen / Peter

"Sven Hansen" <svhh@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3dc237e8$0$34788$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG
> skulle jeg blande mig lidt i debatten, ville jeg vælge en Perkins 4 Cyl.
de
> bruges stort set over alt. "Søg på nettet"
>
> Fordele: alt i mariniserings udstyr, reservedele er utroligt billig i
> England, eller hos den lokale Ferguson forhandler,
> kan få stumper i hele verden. "I yderste nødstilfælde kan reservedele
købes
> hos Frede "fup" på Fyn "det meget dyrt"-
> de har en hjemmeside
> Erfaring har jeg fra mit eget skiv der fik en Perkins 6 Cyl i for et par
år
> siden se hjemmeside
> ulempe ved Perkins. Den er Engelsk
>
> --
>
> Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh
>
> http://www.marineengine.com/
> http://www.lancingmarine.com/ engelsk firma
> http://www.fornaes.dk/index.htm Dansk firma
>
>
> --
> Med sejler hilsen Sven Hansen
> E-mail: sven@hansen.tdcadsl.dk
> Hjemmeside: http://home9.inet.tele.dk/svhh
>
>
>
> "Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> news:aprigj$rd3$1@sunsite.dk...
> > Ja lidt, men denne her kendte jeg ikke.
> >
> > Tak for linket / Peter
> >
> >
> > "Per" <per.francke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:QTbv9.2808$Hy5.2362@news.get2net.dk...
> > > Hej Peter.
> > > Har du checket brugt-priserne inden du går igang?
> > >
> > > Her er et af stederne til brugte motorer:
> > > http://www.udkik.dk/adlist.jsp?a=201&t=1
> > >
> >
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste