Hej NG
Jeg var ude i A-Z idag og kigge på olier..
Jeg kunne kun finde Dukhams QXR 10W/40 som havde
Api SG(kiggede ikke efter SF!) betengnelsen
Men har det den så stor betydning eller er det bare en minimal forskel på
med eller uden API SG/SF??
M.v.h
Søren Nistrup
"Asger Steffensen" <ast@get2netUDENSPAM.dk> wrote in message
news:3daaedc9$0$7006$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Søren N" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:aocpfc$l7s$1@sunsite.dk...
> > Hej NG
> > Kan man bare bruge wn alm SAE 0/40w / SAE 5/40w fuldsyntetisk olie eller
> sae
> > 10/40w mineralsk motorolie på en motorcykel med integreret gearkasse??
> Som
> > kawasaki zx10 / gpx750??
> > Jeg kan ikke se nogen steder på noget af det olie jeg har købt til
> > motorcyklen at der skulle være noget specielt til gearkasse... tværtimod
> > opfylder den sae10w/40 olie jeg købte i netto til 90 kr de samme + flere
> > krav end den silkolene olie jeg gav 190 kr for...
> > --
> I den originale owner's manual til min ZX-10 står der under Engine Oil:
> Grade: SF or SG class.
> Viscosity: SAE 10W40, 10W50, 20W40 or 20W50.
>
> Jeg har selv kørt med 10W40, 10W50, 20W50 og lige nu med 5W50, fra
> producenter som Motul, Shell, Silkolene og Bel-Ray. Der har aldrig været
> problemer (haft cyklen i godt 3 år), dog kan den nuværende Bel-Ray 5W50
> fuldsyntetiske godt lade koblingen glide en anelese når den _virkelig_ får
> høvl, men det er ikke et problem (og jeg kan iøvrigt ikke på nogen måde
> bevise at det skyldes olien!).
> Næste gang bliver det nok en halvsyntetisk, da det burde være rigeligt
> (kører kun på fuldsyntetisk nu fordi den anden var udsolgt den gang jeg
var
> ude at handle
![Glad](images/smileys/glad.gif)
.
>
> Døm selv.
>
> Asger
> ZX-10
>
>