Hej Janus
Min lang-turs-debut kan du måske bruge til noget.
Jeg tog turen til Elverum (150km nord for Oslo) og fra Ishøj i sidste
weekend. Det var med færge helsingør-helsingborg. Det regnede afsindigt i dk
stortset hele dagen inden afgang. Kl. 9morgen til kl.15 afgang. Men efter
Helsingborg var det naturligvis tørt resten af vejen. Jeg har kun netop fået
min CBR600 klar til kørsel igen efter styrt sidste år, så jeg kører uden
kåbe. Derudover har jeg aldrig fået købt noget ordentlig mc-udstyr til mig
selv. Så jeg lånte et arbejds-regnsæt at tage udover mit eget normale tøj og
havde så lange underbukser og ekstra sokker på i nogle
sikkerheds-gummistøvler. Alt sammen fordi jeg havde den forventning at med
det vejr vi havde ville det sikkert være det samme hele vejen op, diverse
vejrudsigter viste faktisk det samme. Men ihvertfald trykkede vi efter vi
landede i Sverige hastigheden op da det var tørt og forholdsvis let trafik.
Da vi nåede Göteborg var der dog en smule ekstra da myldretiden kun lige var
overstået. Men ellers gled det ganske fornuftigt. Da vi nåede Oslo begyndte
jeg så for alvor at fryse. Så de sidste 100-150km af hovedveje op til
Elverum kunne jeg så kun koncentrere mig om at følge min kammerat's baglygte
og håbe at han kørte rigtigt. Jeg fryste simpelthen så meget at jeg burde
have stoppet, men stædigheden overvandt. Vi kørte heller ikke helt pænt af
disse veje. Overhalede over dobbelt optrukken osv. Vi skulle bare frem. Alt
i alt tog turen ca. 8 timer fra start til slut, inkl. færge, 4 tankstop og
et McD-ophold kort inden Norge (i norge er der ÅGER-priser på McD! ;) Hele
turen udgjorde i alt iflg. Autoroute 2002 en samlet strækning på 725km.
Jeg havde i forvejen fået tudet ørerne fulde om hvor "hårdt" det var at køre
så langt på mc. At vi burde have opdelt turen til 2 dage og tage en
overnatning. Men her kommer så min mening. Det er mindre irriterende/hårdt
for min krop end turen til Stockholm er for mig i bil!? Turen til Stochholm
har jeg nok kørt små 30gange tur-retur. Mit eneste problem på mc var at
holde varmen i mit "almindelige" tøj. Min plan var faktisk også at køre til
Finland her i løbet af mine 3 ugers efterårsferie, men med turen til Norge
valgte jeg at udskyde det til næste sommer. Ikke mindst når jeg har fået
monteret ny kåbe på svinet. Bbbrrr....
Men på turen kørte vi ca. 180 i snit på motorvej og 120-140 på hovedvejene
det sidste stykke, og som min kammerat sagde da vi kom frem og kunne
konstatere is på bilruderne, ja så havde vi jo nok næppe kørt sådan som vi
gjorde det sidste stykke hvis vi vidste det var frostvejr! :D
På HELE turen, tur-retur så vi kun en lastbilsrazzia umiddelbart efter
Helsingborg, samt 2 æggeskaller i træk kørende modsat retning iml. Elverum
og Norge, som bare viste "sænk hastigheden" med arm/håndbevægelser.
Min kammerat fryste dog ikke det der lignede da vi kom frem, men han har så
også stadig sin kåbe samt det rigtige udstyr... svin! ;)
Hjemturen gik helt perfekt, der var det 15grader fra ende til anden og flot
solskin. Der måtte man brede sig lidt ud engang iml. for at få lidt luft til
kroppen. Regntøjet var helt aflagt. Det gjorde også turen en halv time
kortere at det foregik i dagslys helt til Helsingør.
Bremselyskontakten fik desuden rystet sig løs på turen derop, så indtil jeg
fik flået den helt af kørte jeg med konstant bremselys på. Bemærkede dog
først da det blev mørkt. Det var ikke noget en superlim ikke kunne klare
imens vi var deroppe og sidder endda endnu hvor den skal. Ikke så ringe af
en cykel der er lappet sammen for ca. 3000kr dele fra en hugger, der ellers
var blevet erklæret for totalskadet vel? ;)
mvh
Rasmus Jensen, som kun tager til Finland hvis der falder en ordentlig dragt
ned fra himlen i løbet af et par dage!
Honda CBR600F2 med lettere skønhedsdefekter.