Hyldebær og hyldebærere
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-10-02 11:54

Hej

For ca en uge siden fik vi nogle ekstra hylder til børnenes skabe.
Børnene kom og plagede for at få dem hængt op, men det kunne vi ikke
fordi vi manglede hyldebærere.

I dag kom Benjamin (3 år) ind fra haven med lommen fyldt med moste hyldebær.

Da Marianne (mor) så spurgte hvad han skulle med dem, svarede han:
"Jamen til de hylder der står ude i gangen........"

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-10-02 21:41

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Da Marianne (mor) så spurgte hvad han skulle med dem, svarede han:
> "Jamen til de hylder der står ude i gangen........"

Jamen det er da klart! Problemet løst: Hvad dælen nøler I efter? )
Dejlig lille søndagshistorie.

Min den yngste var også hjælpsom: En bekendt stod og beklagede sig over den
bøde, de havde fået for at køre med far, mor og tre børn i en bil på gule
plader.
Surt.
Da hun var gået, stod det tænksomme barn en tid:"Jamen kunne de da ikke male
de nummerplader blå, hvis det er så stort et problem, at de er gule?"

Hilsen Inger

Fra : JN

Dato : 09-10-02 17:45

Vores søn havde været med børnehaven i kirke. Bagefter fortalte han sin far
at det var der hvor Jesus var taget til fange fordi han havde sagt at de
skulle tro på guld.

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-10-02 19:00

"JN" <poel_noerregade@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sin far
> at det var der hvor Jesus var taget til fange fordi han havde sagt at

Der er mange gode eksempler på at børn "misopfatter" ord og vendinger.
Jeg har indtryk af at det ofte skyldes at voksne taler utydeligt og for
hurtigt. Man bør tænke på at børn ikke har samme træning som voksne i at
genkende ord - eller gætte sig til deres betydning - ud fra
sammenhængen.

Der er kun en vej hvis man ønsker at lære sine børn at tale et
ordentligt dansk: Vær omhyggelig og tydelig så man påvirker barnet
"sprogligt positivt". Børnene får såmænd rigeligt med "sprogligt
negative" påvirkninger, bl. a. fra jævnaldrende.

En pudsighed fra vores egne børn. Vi boede ca tre år i Århus mens de var
små. Da vi flyttede til Ishøj, talte de (i de lokale børns øren)
ravjysk. Til gengælde udtalte de mange ord nogenlunde rigtigt, bl. a.
"parkeringspladsen". Efter et år i Ishøj var det jyske gået af dem, til
gengæld hed det nu "parkerningspladsen" - for det sagde de andre børn
jo.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : fruSkrap

Dato : 08-10-02 19:35

Sådan!!!
Det er godt med nogle vakse unger der hører efter og vil hjælpe!
Mvh
fru Skrap

http://www.kandu.dk/