On Wed, 02 Oct 2002 13:44:20 +0200, Jesper Andersen
<REMOVEja@palby.dk> wrote:
>osv.... men hvad er reglerne... ???
Den ultrakorte version er : Den må højst larme 3 dB(A) mere end ved
første godkendelse målt ved en stilstandstandsmåling.Er dette ikke nok
for dig så læs videre,men jeg advarer på forhånd
Reglerne er faktisk noget langhårede og det lader sig næppe gøre at
svare kort og samtidig korrekt/fyldestgørende,men okay du spurgte så
her er bilinspektionens vejledning på området :
http://www.fstyr.dk/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit07.pdf
Afsnit 7.05
Selve målemetodene (de 4 der generelt anvendes) er at finde her :
http://www.fstyr.dk/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit11.pdf
Det der er aktuelt for dig er følg. afsnit :
For ibrugværende bil, motorcykel og registreringspligtig knallert må
støjniveauet ikke overstige det ved 1. registrering efter metode IV
målte støjniveau med mere end 3 dB(A).
I tilfælde af udskiftning af lyddæmpere til andre konstruktioner (fx
ved erstatning af flere lyddæmpere med én lyddæmper) må det vurderes,
om køretøjet afgiver unødig støj i strid med bestemmelsen i punkt
7.05.001
(1). Såfremt Bilinspektionen vurderer, at der er tale om en væsentlig
ændring,kan Bilinspektionen – uanset tolerancen på de 3 dB(A) er
opfyldt – kræve, at køretøjet opfylder de gældende støjgrænser ved
forbikørselsmetoden,med tillæg af en tolerance svarende til den
forværring, der kan forventes ud fra køretøjets alder. Derudover skal
der foreligge dokumentation for det nye standmåletal, der af
Bilinspektionen anføres på bagsiden af anmeldelsesblanketten. Der skal
ikke udstedes ny typegodkendelse.
I praksis kan man godt slippe afsted med en uoriginal udstødning til
syn,det er som altid lidt op til personen der syner hvor meget
vedkommende vil gøre ud af det.Man er sjældent selv i tvivl når den i
hvert fald ikke går.....
-M