Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en
news:WDUl9.36$D61.897@news.get2net.dk...
> > Det må være det samme der gør sig gældende for de to køretøjer, lige med
> den
> > forskel at en bil ikke vælter hvis der ligger lidt skidt i vejkanten...
>
> Det er jeg nu ikke enig i. Idéal linien må være betinget af køretøjets
> bremse og acclerationsevne. Og bl.a. det faktum at biler i højere grad kan
> bremse og dreje samtidigt må påvirke situationen.
>
> Biler kan typisk også køre hurtigere i kurven, men taber i acclerations
> dysten. Så derfor vil man med bilen køre en blød linie rundt i kurven, og
> holde radius og hastighed så store som muligt. På mc'en ligger man kurven
> mere lige ind, og bremser relativ meget ned for at komme rundt og
påbegynde
> acclerationen og dermed rejse cyklen op så tidligt som muligt.
>
> Men det vil være lettere hvis vi kunne tegne herinde
>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
>
Hvad de kan og ikke kan ændrer ikke på det faktum at man kommer hurtigst
igennem ved at følge ideallinien, rent fysisk, uden at skele til at det vil
være urealistisk at præstere det ideale på motorcyklen. Men forresten, er
det ikke 80 km/t vi må køre.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk