Jeg har nu køb glasfibermåtter osv. ude på Amager eller hos Biltema og det
koster vel stadig kun gov. 20 kr./meteren.
Når jeg reparere, altså f.eks. får en revnet kåbe til igen at hænge sammen
bruger jeg ikke groft sandpapir med en stålbørste på en boremaskine. Det
giver større overflade fordi der kommer dybere små riller i overfladen. Og
hvis det er glasfiber der skal repareres får man derved den ene síde at de
gamle fibre blottet og derved bedre binding/kontakt til den efterfølgende
pålagte måtte; fibrene bliver mere "blandede".
Hvis glasfiberstøv, afslibning, kommer på huden klør det jo nogle
efterfølgende dage, så man skal afdække armene når man sliber på
glasfiberen.
Gert Thorgersen
Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
news:c3qepugi4m6c2j9pkqduui1qsk1stvrnaq@4ax.com...
> On Fri, 27 Sep 2002 20:12:19 +0200, "SØREN F. NIELSEN "
> <sfnielsen@get2net.dk> wrote:
>
> Hej Søren.
>
> >Hej er der nogen der kender en hjemmerside hvor man kan lære at støbe i
> >glasfiber
> >
> Nu kommer det lidt an på hvad det er du vil støbe.
> Reperationer af beskadiede kåber o.l. er ikke så vanskeligt, hvorimod
> støbning af nye emner foruden håndelag med polyester og glasfiber også
> kræver at du kan bygge en form.
> Det sidste har jeg kun lidt erfaring i, men det første har jeg prøvet
> en del gange.
>
> Følgende indlæg skrev jeg her i gruppen for to år siden (10-9-2002),
> og så vidt jeg kan se er den oprindelige tråd ældre
> Du kan finde hele tråden på
www.google.com
>
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=39bc0140.12971809
6%40149.212.63.99&rnum=8&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DISO-8859-1%26
q%3Dglasfiber%26btnG%3DGoogle-s%25F8gning%26meta%3Dgroup%253Ddk.fritid.motor
cykel.
>
> Jeg har repareret en hel del "plastic" med glasfiber.
> En decideret glasfiberkåbe er ikke noget problem.
> Men da jeg gik i gang med at reparere på plastickåber på den måde
> skortede det ikke på advarsler.
> Noget i retning af: Du får aldrig glasfiber til at binde på plastic.
> Jeg har været på den nogle gange, og det eneste jeg skal sige i den
> forbindelse er:
> Rengør skidet så der ikke er olie eller andet skidt tilbage.
> Slib grundigt med meget groft sandpapir.
> Læg glasfiber i på er rigeligt stort areal for at give en større flade
> at binde på.
> Lav alle reperationer fra bagsiden.
>
> Jeg skrev denne smøre til DFM for nogen tid siden.
>
> Her er den så igen (undskyld):
>
> Jeg har repareret kåben til både min XN85 og Paso'en med almindelig
> glasfiber.
> Onde tunger havde fortalt mig at det ikke var muligt, så jeg skulle
> selvfølgelig prøve.
> Jeg har testet styrken af mine reparationer, og hvis det skal slippe
> igen, så er der en langt mere alvorlig reparation i sigte
>
> (Jeg har set en plastic kåbe jeg tidligere har repareret på den måde
> efter en ny tur i asfalten.
> Den var knækket alle andre steder end der hvor jeg havde været med
> glasfiber, selv om det var et af de mest skrøbelige steder på kåben).
>
> Man samler plastic'en igen med tape på ydersiden, så den er så glat
> som muligt.
> Derefter slibes indersiden med groft sandpapir og affedtes så den er
> helt ren.
> Så klippes et stykke glasfibermåtte så det passer med det stykke der
> skal forstærkes/sammenlimes.
> Derefter blandes polyester med hærder i en mængde der skønnes at passe
> til det stykke måtte der skal gennemvædes.
> Polyesteren smøres i et godt tykt lag inden i stykket der skal
> repareres, måtten lægges i og polyesteren trykkes gennem måtten med
> fingrene (det er noget fedtet stads, så det er den direkte vej til
> håndvasken bagefter).
> Så hældes der så meget polyester på måtten som det skønnes at den kan
> optage og der maseres igen.
> Alle luftbobler skal arbejdes ud.
> Tørretiden er, afhængigt af mængden af hærder, mellem 5 og 12 timer.
> Man skal anvende ca. 1-2% i forhold til polyester.
> "Mager blanding" giver en længere hærdetid.
> Det samme gør en lav temperatur i værkstedet - ca. 20 grader
> anbefales.
> Når polyesteren er hærdet kan overfladen på indersiden slibes med
> sandpapir.
> Hvis reparationen er tæt på kanten og der er kommet frønser ud over
> kanten files de ned med en alm. metalfil, og der pudses efter med
> sandpapir.
> Tapen på ydersiden fjernes, og evt. polyester der er trukket igennem
> files plant med kåben med en metalfil.
> Derefter blandes en lille kopfuld glasfiberspartelmasse og revner og
> ujævnheder spartles op.
> Jeg anvender Plastic Padding polyester spartelmasse - noget grønt
> stads, hvor der er blandet glasfibergranulat i polyester.
> Hærderen er noget gult stads i en tube - her anvendes også 1-2%.
> Efter tørring files overfladen ned med metalfilen og der finpudses med
> sandpapir, evt. med en rystepudser.
> Så sender man pragtstykket til maleren, og så er kåben som ny.
> Hvis det er små skader, hvor polyesteren ikke trækker gennem kåben kan
> man reparere så fint at maleren kan spares.
> Til store skader køber man glasfibermåtte og polyester på et
> bådeværft.
> Små skader kan repareres med Plastic Padding glasfiber reperationskit.
> Det består af et stykke måtte en dåse polyester og hærder.
> PAS PÅ. Hærdetiden på Plasticpaddings produkter er væmmelig kort.
> Ca. 1 time, så er det færdighærdet.
> Pris ca. 150 kr pr rep. kit.
>
> Jeg anvender (som tidligere skrevet) Plastic Padding glasfiber
> spartelmasse (ca. 100 kr pr dåse) og der er hærdetiden endnu mere
> nasty - ca. 10 min. så kan der ikke moduleres på det mere.
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> oz9zi@(no.spam)gruby.dk
>
www.gruby.dk