god advokat til forældermyndighedssag....
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-09-02 14:58

jeg har en ven der står i en penippen situation hvor exkonen pludseligt har
besluttet sig for at søge om den fulde forældermyndighed på deres to børn på
henholdsvis 2 og 3 år...

sagen er den at min ven ikke mener det er det mest hensigtsmæssige for
pigerne at moderen står med det fulde ansvar og derfor ikke er interesseret
i at slippe myndigheden, af forskellige årsager...

nu er han så på jagt efter en god familieretsadvokat og har bedt mig forhøre
mig herinde om der er nogen af jer der kan anbefale en??
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Tomas O.

Dato : 27-09-02 19:29

Sabina Hertzum skrev:

SNIP
> nu er han så på jagt efter en god familieretsadvokat og har
> bedt mig forhøre mig herinde om der er nogen af jer der kan
> anbefale en?? --

www.foreningenfar.dk har gode kontakter. Der er også et debatforum
hvor man kan spørge om råd. Der er rigtig mange gode folk der
deltager derinde.

Surt de ikke kan blive enige for sådan en retssag om myndigheden
ende ALTID med at ÉN for myndigheden og den anden er fucked.

Tomas

Fra : Stine

Dato : 27-09-02 22:05

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

interesseret
> i at slippe myndigheden, af forskellige årsager...

Da jeg skulle have fuld forældremyndighed over min datter skulle vi begge
(altså forældrene) møde op hos Statsamtet. Vi blev spurgt ud om en masse
ting. Jeg tror ikke, jeg bare lige havde fået den, hvis vi ikke selv var
helt enige om det, *inden* vi troppede op.

Hvorfor mener han allerede nu, at han har brug for en advokat?? Han må da
have et eller andet på samvittigheden..

/Stine

Fra : jensen

Dato : 27-09-02 23:40

"Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor mener han allerede nu, at han har brug for en advokat?? Han må da
> have et eller andet på samvittigheden..

næ nok fordi der findes mange kvinder der ikke kan tåle at dele noget med
andre

jensen

Fra : mig

Dato : 28-09-02 07:16

"jensen" <rail@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> næ nok fordi der findes mange kvinder der ikke kan tåle at dele noget med
> andre
>
> jensen

Til gengæld er der mange mange mænd ( det er oplevet massere af gange) som
slås for at få lov at have deres børn eller at se deres børn, det kunne evt.
også være noget om forældremyndigheden. Men i lige så mange tilfælde når
endelig de har lov eller får lov at se deres børn, har de ikke tid og altid
undskyldninger når de så endelig skal have deres børn på besøg for ikke at
have dem. Der har mændene jo i disse tilfælde ikke været interesseret i at
dele.

Jeg mener man da som far, skal have ret til at se sine børn hvis ellers alt
er som det skal være, at han er god ved dem, det er klart, men det skal ikke
på nogen som helst måde gå ud over børnene hvis aftaler f.eks bliver svigtet
gang på gang eller børnene i det hele taget har det dårligt med det. Børn er
da også mennesker, de skal da accepteres, de har også følelser og lige så
vel de har lyst til at være sammen med begge deres forældre, skal de da også
kunne have lov at sige fra hvis de ikke har det godt.

Hvad ang. forældremyndigheden, så skal der virkelig efter min mening, tungt
vejende grunde til at man slås om den, det kan da være ligegyldigt hvis
ellers alt kører som det skal for børnene. Bare en af forældrene har
forældreretten. Kun hvis det handler om arveret og eller grov forsømmelse
fra den ene af forældrene osv, kan der måske være grund til at gøre noget
ved det mener jeg, ellers ikke. Det er altså mange gange de voksne,
forældrene som har problemet pga. de er uvenner. Hvis bare man kunne enes om
at børnene skal have det godt uanset hvem som har forældreretten, må det da
være alfa omega, punktum. Man kan da godt alligevel snakke om hvordan
børnene ellers skal have det, hvilken skole de skal gå på og lign. eller det
burde man da kunne for børnenes skyld.

Fra : mig

Dato : 28-09-02 07:18

> [...]
> være alfa omega, punktum. Man kan da godt alligevel snakke om hvordan
> børnene ellers skal have det, hvilken skole de skal gå på og lign. eller

www.familieadvokaten.dk

Der står en masse man måske kan bruge i tilfælde af skilsmisse og lign.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-09-02 08:30

Stine wrote:

> [...]
> en masse ting. Jeg tror ikke, jeg bare lige havde fået den, hvis vi
> ikke selv var helt enige om det, *inden* vi troppede op.

sagen er desværre allerede så langt ude at han forventer at de ender i
retten, også især fordi han ikke er villig til at opgive sin myndighed....

> Hvorfor mener han allerede nu, at han har brug for en advokat?? Han
> må da have et eller andet på samvittigheden..

det er en længere historie, men den mest tungtvejende årsag er at ex-konen
står foran at skulle starte på et enormt tidskrævende studium, og at han
ikke mener det er hensigtsmæssigt for børnene at hans samvær bliver
reduceret når det er hun starter....
pt kører det med et godt samvær hvor de har hver ca 50% af tiden og støtter
hinanden med pasning efter behov.... de bor nærmest dør om dør... ligesom
han er en del af forælderbestyrelsen i begge pigernes insititutioner...

Fra : mig

Dato : 28-09-02 09:15

> [...]
> hinanden med pasning efter behov.... de bor nærmest dør om dør... ligesom
> han er en del af forælderbestyrelsen i begge pigernes insititutioner...

Er det som det forståes som du skriver det, så er det da også underligt han
nu ikke pludselig kan bibeholde sin del af forældreretten. Nu kender man jo
ikke hele historien fra andet end hvad du fortæller der selvfølgelig, men
udfra det, lyder det mærkeligt at der pludselig skal laves om på det.

Mon ikke der i det hele taget skal tungt vejende grunde til at man fratager
forældreretten fra den ene forælder.

Men altså prøv at gå ind på www.familieadvokaten.dk som er en god side der
måske kan give svar på noget samt man måske kan finde en god advokat der.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-09-02 09:24

mig wrote:

> [...]
> hvad du fortæller der selvfølgelig, men udfra det, lyder det
> mærkeligt at der pludselig skal laves om på det.

det er som sagt en lang historie, men moderen til pigerne har igennem
længere tid arbejdet henimod at bemægtige sig forældermyndigheden... dels
pga egne sårede følelser og dels for at ramme ham hvor hun ved det gør mest
ondt..... desværre har min ven ikke kunne se hvilken vej det bar, før hun
truede ham direkte med det..... mange andre omkring dem, har kunne se det på
lang afstand....

> Mon ikke der i det hele taget skal tungt vejende grunde til at man
> fratager forældreretten fra den ene forælder.

jo naturligvis... men hun kan stadig trække ham i retten hvis de ikke kan
komme til enighed i statsamtet, hvilket er grunden til at han allerede nu
forsøger at forberede sig på den situation.....

> Men altså prøv at gå ind på www.familieadvokaten.dk som er en god
> side der måske kan give svar på noget samt man måske kan finde en god
> advokat der.

adressen er givet videre tak.....

Fra : mig

Dato : 28-09-02 09:49

> [...]

> komme til enighed i statsamtet, hvilket er grunden til at han allerede nu
> forsøger at forberede sig på den situation.....

Det lyder ikke så godt og det værste ved sådan noget, det er de stakkels
piger det går ud over. Hvis det virkelig er sådan det forholder sig, er det
søreme ikke pænt af moderen, men igen man kender jo ikke historien fuldt ud.
Forstår ikke der overhovedet behøver være kamp om børnene, børn er jo
mennesker, hvorfor skal man kæmpe om andre mennesker overhovedet, uanset
hvad er der ingen som helst som ejer hinanden.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-09-02 09:55

mig wrote:

> [...]
> stakkels piger det går ud over. Hvis det virkelig er sådan det
> forholder sig, er det søreme ikke pænt af moderen, men igen man

jeg er sikker på at for begge forældres synspunkt er det for pigernes
skyld... sådan er det jo oftest, selvom det i sidste ende også er for at
beskytte sig selv og sit forhold til pigerne.... der har været uheldige valg
på begge sider af familien, men desværre sidder moderen i en magtposition
idet hun har pigerne officielt boende hos sig....

jeg kender begge parter i denne sag, selvom mit forhold til moderen nærmere
er et bekendtskab....

desværre ser man jo ofte at det går sådan selvom der er et velfungerede
samvær... det er ihvertfald ikke første gang jeg har set det....

for mig at se ville det mest optimale være at det fortsatte med at køre som
hidtil, hvilket også er hvad min ven ønsker....

> Forstår ikke der overhovedet
> behøver være kamp om børnene, børn er jo mennesker, hvorfor skal man
> kæmpe om andre mennesker overhovedet, uanset hvad er der ingen som
> helst som ejer hinanden.

your so right..... desværre er man ofte blind for den side af sagen hvis man
står for at miste sine børn.....

Fra : Tomas O.

Dato : 28-09-02 10:27

mig skrev:

SNIP

> Mon ikke der i det hele taget skal tungt vejende grunde til
> at man fratager forældreretten fra den ene forælder.

Nej. Der skal barre uenighed mellem forældrene til det.

Tomas

Fra : Marlene

Dato : 29-09-02 09:57

Sabina Hertzum skrev i meddelelsen ...

> [...]

forhøre
>mig herinde om der er nogen af jer der kan anbefale en??

Hej Sabina.

http://www.advokatnoeglen.dk/ kan du søge på advokater efter postnummer
og interesseområde. Forældremyndighedssager hører til under person- og
familieret.

Hvis der ikke lige kommer nogle advokater frem ved søgningen, så prøv at
ringe til en tilfældigt advokatfirma i området, og spørg efter, om der er en
advokat ansat med familieret (forældremyndighedssager) som speciale. Hvis
der ikke er, kan sekretæren sikker henvise til en god advokat i
byen/området.

Du kan også se en liste på http://www.familieretsadvokater.dk/index_hvor.htm

Feks i Fredericia har advokat Marianne Bitsch, Norgesgade mange af
ovennævnte sager, i Vejle kan jeg foreslå advokat Vibeke Forsberg.

Ønsk din kammerat held og lykke med retssagen. Det kan godt være hårdt og
udmattende.

Med venlig hilsen

Marlene

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-09-02 14:39

Marlene wrote:

> [...]
> ovennævnte sager, i Vejle kan jeg foreslå advokat Vibeke Forsberg.
>
> Ønsk din kammerat held og lykke med retssagen. Det kan godt være

hej marlene

dit indlæg er hermed videresendt til min kammerart..... tak for din hjælp

Fra : Stine

Dato : 29-09-02 21:42

Lidt OT, okay meget måske, men alligevel...

Jeg har et spørgsmål til hvad man kan tillade sig at gøre, når der er fælles
forældremyndighed.

En (nu tidligere!) veninde af familien har pludselig besluttet sig for at
flytte til Skanderborg med børnene. Faderen er bosiddende på Frederiksberg,
hvor moderen og børnene også boede, inden denne besynderlige indskydelse.

Faderen er selvsagt ikke begestret for moderens beslutning, men hun flytter
alligevel! De har fælles forældremyndighed over børnene.

Jeg gik rundt og troede, at fælles forældremyndighed betød, at man som
forældre var fælles om at bestemme. Altså, hvor børnene skulle bo, hvilken
skole osv. Det var sådan set derfor min datters far og jeg blev enige om at
ophæve den fælles forældremyndighed...

Har jeg misforstået det fuldstændig. Må hun virkelig bare drage afsted med
ungerne som det passer hende??

/Stine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-09-02 22:50

Stine wrote:
> Lidt OT, okay meget måske, men alligevel...
>
> Jeg har et spørgsmål til hvad man kan tillade sig at gøre, når der er
> fælles forældremyndighed.

du kan få ret gode og uddybende oplysninger her:
http://www.statsamt.dk/default.asp?vis=dokument&id=020409152553&path=sagsomr
%E5der

og her: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A1995/0038730.htm#K1

eller her http://www.boernogsamvaer.dk

> [...]
>
> Har jeg misforstået det fuldstændig. Må hun virkelig bare drage
> afsted med ungerne som det passer hende??

reelt set har du ret... der står feks :
**
Det forudsættes som hidtil, at forældre, der aftaler fælles
forældremyndighed, er og fortsat kan blive enige om de væsentlige spørgsmål
om barnet. Fælles forældremyndighed er således et frivilligt alternativ for
ugifte, herunder fraskilte, og separerede forældre, der kan samarbejde om
barnet. Der er ikke adgang for myndighederne til at træffe afgørelse i
tvister mellem forældrene - bortset fra afgørelser om samvær. En tvist
mellem forældrene om f.eks. barnets bopæl vil således ikke kunne indbringes
for statsamtet til afgørelse.

Det følger af lovens § 16, at en tvist om samvær kan løses under fælles
forældremyndighed, idet der kan udfærdiges resolution om samvær, uanset at
forældrene har fælles forældremyndighed. Denne ændring forventes at komme
til at betyde, at færre forældre ønsker ophævelse af fælles
forældremyndighed, idet fastsættelse af samvær således ikke er betinget af,
at man frasiger sig forældremyndigheden. (Se om samvær under fælles
forældremyndighed nedenfor under 3.)
**

som jeg læser det så hvis der er uenighed om barnets tarv, så kan der ske to
ting.... enten finder man selv en løsning, ellers ophæver man den fælles
myndighed......

jeg fandt også dette:
**
forældermyndighed og samværsret:
Fælles forældremyndighed forudsætter, at forældrene har vilje og evne til i
samarbejde at tage stilling til spørgsmål vedrørende barnet, efterhånden som
de opstår. Det er også en forudsætning, at forældrene kan blive enige om
alle væsentlige spørgsmål vedrørende barnet - og om, hvilke spørgsmål der må
anses for væsentlige.

Hvis forældrene ikke bor sammen, er det af afgørende betydning, at de kan
blive enige om, hvor barnet skal bo. Mener forældrene ikke, at de kan blive
enige herom, mangler forudsætningerne for fælles forældremyndighed.
Ligeledes er det af afgørende betydning, at forældrene kan blive enige om
omfanget af barnets samvær med den af forældrene, som barnet ikke skal bo
hos.

Ved senere uenighed om disse spørgsmål eller om andre spørgsmål vedrørende
udøvelse af forældremyndighed, må forældrene være indstillet på selv at
kunne løse uoverensstemmelserne. Forældrene kan ikke anmode myndighederne om
at træffe afgørelse om udøvelse af forældremyndighed eller om samværsret.
Hvis forældrene ikke selv kan blive enige om, hvordan rammerne for den
fælles forældremyndighed skal udfyldes, må den fælles forældremyndighed som
en sidste udvej bringes til ophør.
**

reelt set må din ex-veninde ikke flytte med børnene uden mandens
samtykke..... men hvis han mugger for meget risikerer han at miste
myndigheden over ungerne, idet at den oftest tilkendes den der har børnene
primært.... så det er enten pest eller kolera.....

Fra : Stine

Dato : 01-10-02 22:00

> du kan få ret gode og uddybende oplysninger her:

> [...]

Tak, Sabina!

Nu forstår jeg langt bedre de fædre som "bare lader stå til". Omend jeg
egentlig synes det lader til, at fædrene er bedre stillet ved ophør af
fælles forældremyndighed...

Jeg er s* glad for at min datters far og jeg har det bedste venskab, som
livet kan byde :)

Hvor blir' jeg dog harm over de mødre, der bruger børnene som gidsler. Det
er så unfair!

/Stine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-10-02 22:16

Stine wrote:
> Tak, Sabina!
>
> Nu forstår jeg langt bedre de fædre som "bare lader stå til". Omend
> jeg egentlig synes det lader til, at fædrene er bedre stillet ved
> ophør af fælles forældremyndighed...

både og... ved fælles forældermyndighed har de immervæk _retten_ på deres
side, og har en indre følelse af samhørighed, som jeg ikke tror man skal
negligerer....

rettighederne før og efter er stort set de samme, men for mange er det rart
at vide at man også på papiret er "far eller mor"...

> Jeg er s* glad for at min datters far og jeg har det bedste venskab,
> som livet kan byde :)

me too, selvom det ikke startede sådan ud her
jeg har den fulde forældermyndighed over vores søn, men holder min ex 100%
up to date med alt hvad der vedrørerer vores søn, også om det blot er en løs
tand
dog skyldes det en ren og skær forglemmelse på min side at vi ikke har
fælles myndighed.... og da vi gik fra hinanden og det blev opdaget var jeg
så vred på ham at jeg var skide ligeglad*G* ikke at det forhindrede mig i at
have et godt samarbejde med ham... jeg ville bare ikke have han skulle have
nogen magt over mig....

> Hvor blir' jeg dog harm over de mødre, der bruger børnene som
> gidsler. Det er så unfair!

du har SÅ ret

Fra : brian

Dato : 29-10-02 02:29

Stine wrote:

> Omend jeg
> egentlig synes det lader til, at fædrene er bedre stillet ved ophør af
> fælles forældremyndighed...

Hej

hvad mener du ?

mvh
brian

Fra : ThomasMS

Dato : 02-10-02 08:24

Sabina,

Hvis din ven ønsker at opretholde muligheden for også i fremtiden at
følge med i børnenes opvækst og skolegang, er det meget vigtigt at han
holder fast i forældremyndigheden. Bla. skole og læge har kun pligt til
at besvare spørgsmål fra den/dem der har forældremyndigheden.
Derfor skal din ven hurtigst muligt søge professionel rådgivning hos
f.eks. Foreningen Far.

http://www.kandu.dk/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-10-02 08:23

ThomasMS wrote:
> [...]
> til at besvare spørgsmål fra den/dem der har forældremyndigheden.
> Derfor skal din ven hurtigst muligt søge professionel rådgivning hos

tak for dit svar Thomas....
dette er han dog fuldt ud klar over, og han har så vidt jeg ved også rettet
henvendelse til foreningen Far.....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-10-02 10:24

"ThomasMS" <ThomasMS.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> holder fast i forældremyndigheden. Bla. skole og læge har kun pligt til
> at besvare spørgsmål fra den/dem der har forældremyndigheden.

Det er ikke rigtigt. Den forælder, som ikke har forældremyndigheden, har RET
til oplysninger om barnets hverdag, trivsel og udvikling fra bl.s. skole og
daginstitution. Bl.a. har institutionen PLIGT til at sende de samme
forældrebreve, uge- måneds- og virksomhedsplaner, som man giver til den
forældre, barnet bor hos, og de har pligt til at fortælle mundtligt om
barnets hverdag, hvem det leger med, etc.
Dog er det sådan, at samværsforælderen ikke må genere instituionens
almindelige arbejde ved overdrevent tidrøveri (groft sagt), og naturligvis
må der ikke gives oplysninger vedr. bo-forælderens personlige forhold.
Jeg medgiver, at mange institutioner ikke er klar over dette og ukritisk
retter sig efter den forælder, der har forældremyndigheden.Og jeg mener, det
er pinligt, hvis samværsforældre skal ud og slås for noget, som de har ret
til.

Se Retsinfo - Lov om forældremyndighed.
Jeg kan ikke give dig præcise oplysninger, da jeg ikke kan komme ind på
siden lige nu, men så vidt jeg husker, er det § 19 eller 20.

Hilsen Inger

Fra : ThomasMS

Dato : 02-10-02 11:35

Hej Inger - Tak for informationerne.

Her er lovteksten du omtaler:
§ 19. Den af forældrene, som ikke har forældremyndigheden, har ret til
efter anmodning at få orientering om barnets forhold fra skoler,
børneinstitutioner samt social- og sundhedsvæsenet. Myndigheden eller
institutionen kan nægte at give oplysninger, hvis det er til skade for
barnet. Der må ikke gives fortrolige oplysninger om
forældremyndighedsindehaverens forhold.

Stk. 2. Statsamtet kan i særlige tilfælde efter anmodning fra
indehaveren af forældremyndigheden eller en af de i stk. 1 nævnte
institutioner fratage den af forældrene, der ikke har
forældremyndigheden, adgangen til at få orientering efter stk. 1. En
afgørelse efter 1. pkt. har virkning fra det tidspunkt, hvor
institutionen modtager meddelelse om afgørelsen.

Som jeg læser det, mener jeg så absolut der fortsat er grund til at
kæmpe for at bevare forældremyndigheden.
For det første er det "en ret til at anmode" om oplysninger, desværre er
det ikke en PLIGT til at informere. Dvs. du skal som samværsforælder
selv opsøge informationerne. Jeg har selv 3 døtre fra tidligere ægteskab
der går i skole. Specielt for den ældste der går i 6. klasse har vist
sig meget vanskeligt at få informationer - jeg ber om alle de
informationer jeg hører om, så som indkaldelse til forældremøder og
lign., men intet kommer af sig selv. Læreren "glemmer" mig hver eneste
gang der skal udsendes forældre informationer.
Derudover har jeg som samværsforælder endnu ikke haft blot een eneste
positiv oplevelse hos Statsamtet. Derfor kan jeg også sagtens forestille
mig, at samlivsforælderen via statsamtet kan fratage samværsforælderen
denne ret.

http://www.kandu.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-10-02 17:25

> Hej Inger - Tak for informationerne.

Selv tak

> Som jeg læser det, mener jeg så absolut der fortsat er grund til at
> kæmpe for at bevare forældremyndigheden.

Ja da.

> For det første er det "en ret til at anmode" om oplysninger, desværre er
> det ikke en PLIGT til at informere.

Jeg fik mine oplysninger på Statsamtet.
I mit hoved er det sådan, at hvis man har ret til at spørge, så har dem man
spørger, sørme også pligt til at give et svar. Men hvis vi skal til
tolkninger, kunne det måske være en god ide at gå til Dk. videnskab-jura?

Dvs. du skal som samværsforælder
> selv opsøge informationerne.

Ja - naturligvis. Ingen andre kan vide, hvad du har behov for at vide.

> [...]
> lign., men intet kommer af sig selv. Læreren "glemmer" mig hver eneste
> gang der skal udsendes forældre informationer.

Jeg har såmænd også som ansat været ude for at kulle kæmpe for at "få lov"
til at give en samværsforælder oplysninger.
Ja - nogle institutioner og skoler har et ret abstrakt forhold til
lovgivning.
Det lyder besværligt - men ville det være anderledes, selv om der er fælles
forældremyndighed?

> Derudover har jeg som samværsforælder endnu ikke haft blot een eneste
> positiv oplevelse hos Statsamtet.

Det lyder træls.

Derfor kan jeg også sagtens forestille
> mig, at samlivsforælderen via statsamtet kan fratage samværsforælderen
> denne ret.

På Statsamtet fik jeg at vide, at det kun var i de helt groteske tilfælde,
f.eks. hvis en samværsforælder kimede institutionen ned hver dag for at få
detaljerede oplysninger, forlangte udførlige rapporter om barnets liv og
færden, etc.

Hilsen Inger