Hmm... nu vi snakker om kobling... hvad kalder man så den type kobling der
er på min CZ? Den har både det traditionelle koblingsgreb ligesom de fleste
andre motorcykler, men den har faktisk også mulighed for at skifte gear uden
kobling. På den måde at hvis man vipper gearpedalen lidt op (hhv. ned) så
kobler den selv ud og så skal man lige sparke den et gear op og holde
pedalen oppe... derefter kan man langsomt slippe pedalen for derved at koble
til...
Det fungerer men kræver nok en del øvelse, for cyklen hopper altid temmelig
meget hvis jeg forsøger... så jeg bruger nu altid den "rigtige" kobling
istedet. Den har jeg bedre fornemmelse af...
Men hvad kalder man sådan et system?
--
/Buck
CB 550 F1 ´75
CZ 180 ´01
"SLP/JM" <Madcat@c.dk> wrote in message news:amm9q4$62a$1@sunsite.dk...
>
> "Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> skrev > Hvad er dobbelt
udkobling
> (dubble clutch) ??
> > Og hvad er fordelen ?
>
> Det er en teknik, man brugte i gamle dage. Jeg har hugget nedenstående fra
>
http://www.falck.dk/bilistnet/Konference/scripts/17/konference.asp?ConfID=17
> &RootID=1331&AnswerID=1651
>
> "Dobbelt udkobling er betegnelsen for en teknik hvor man kobler ud ,
sætter
> i frigear, kobler til , kobler ud , lægger det valgte gear ind og kobler
til
> igen . Teknikken blev brugt i sin tid ved usynkroniserede gearkasser og
> formålet var at bringe motorens og gearkassens omdrejninger i samme
> hastighed , hvilket man gjorde på denne måde , ved nedgearinger endda ved
> brug af mellemgas mens der var koblet til i frigear. I dag klarer
> gearkassens syncromesheringe den lille øvelse."
>
> Lyder som om du har set en helt bestemt film om hurtige biler
>
> --
> Susanne
>
>
>