/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Problemer med forbremse
Fra : michelangelo


Dato : 09-09-02 08:21

Hejsa, jeg har en Suzuki DR500 der ikke rigtig vil køre fordi forbremsen
"virker for godt" sådan at forstå at der osse er ret stor friktion når
bremsen ikke er trykket ind.

Jeg fik det gode råd at der nok var for meget væske i bremseresevoiret, men
det var ikke tilfældet. Kan det være fordi den er meget beskidt, og er det
muligt at pille den af og rense den??

Mvh Lasse



 
 
Thomas Jensen (09-09-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 09-09-02 08:30

> det var ikke tilfældet. Kan det være fordi den er meget beskidt, og er det
> muligt at pille den af og rense den??

det er muligt du skal skifte O-ringene i kaliberen og rense stemplet, hvis
stemplet er beskidt kan det godt "hænge".

mvh

Thomas Jensen
XJ600s div




Steffen Larsen (09-09-2002)
Kommentar
Fra : Steffen Larsen


Dato : 09-09-02 08:32



Hans Paulin (09-09-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 09-09-02 08:40


"michelangelo" <essalj@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3d7c4b13$0$149$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kan det være fordi den er meget beskidt, og er det
> muligt at pille den af og rense den??
>
....normalt vil bremseresevoiret ikke være beskidt inden i - det skulle
da være, hvis du havde kørt utroligt længe med den samme bremsevædske...

....uden at kende din specifikke bremse vil jeg snarere tro, at det er
bremsecaliberen, der skaber problemerne...

....hvis bremsecaliberen er af den type med kun et stempel på den ene
side, hvilket jeg vil tro den er, kan den "hænge", dvs. at caliberen
ikke kan bevæge sig sidelæns (væk fra skiven) - så den skal gøres
gangbar igen - for så at kunne gå let...

....ydermere kan det være stemplet, der hænger - enten igen, hvis
bremsevædsken er tudsegammel, eller hvis der er kommet snavs udefra og
ind på stemplet...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)




Jacob Hornemann (09-09-2002)
Kommentar
Fra : Jacob Hornemann


Dato : 09-09-02 10:08

Pil stemplerne ud af bremsekaliperne. Rens kaliperne og stemplerne -evt. polér
stemplerne med Slipoline. Check pakninger og udskift hvis nødvendig. Smør
bremsefedt på stemplerne og skub dem ind i kaliperne. Samtidig kan du jo lige
checke dine bremseklodser, og udskifte hvis nødvendigt. Montér hele
molevitten, og hæld nyt bremsevæske på. Dette løser helt sikkert dit problem.
Har lavet dette trick et par gange på min gamle YZF600R -og det virker hver
gang!

-Jacob


michelangelo wrote:

> Hejsa, jeg har en Suzuki DR500 der ikke rigtig vil køre fordi forbremsen
> "virker for godt" sådan at forstå at der osse er ret stor friktion når
> bremsen ikke er trykket ind.
>
> Jeg fik det gode råd at der nok var for meget væske i bremseresevoiret, men
> det var ikke tilfældet. Kan det være fordi den er meget beskidt, og er det
> muligt at pille den af og rense den??
>
> Mvh Lasse


Jens Jacob Bager Jen~ (09-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 09-09-02 11:38

Du skal som Jacob skriver rense din kaliber. At adskille kalibre er ikke
svært. Du skal puste bremsestemplet ud med trykluft eller med hydraulikken.
Du kan bruge bremsegrebet da du kun har et stempel at puste ud. Du skal
pille o-ringene ud inde i kaliberen og rense for ir i den rille de sidder.
Pås på ikke at kradse ridser i o-ringene og i aluminiums-kaliberen. Husk at
ligge noget stof foran stemplet når du puster det ud, og pas på
bremsevædsken, der er en udmærket lakfjerner.

Det eneste jeg med sikkerhed ville skifte var de kobber skiver som sidder i
alle samlingerne med banjoerne. Hvis dine o-ringe inde i kaliberen er
deforme skal de også skiftes. De koster en 80kr stk.

Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del at
bremsekaliberne, den del der har kontakt med bremsevædsken. Der skal du
bruge nogt specielt fedt der kan tåle bremsevædsken. Jeg bruger ATE
bremsepasta købt ved Østergaard. Det kan som regel kun købes ved specielle
automekanikker-leverandør-butkker (get my drift?)

Almindelig Dot4 bremsevædske fra en tankstation er rigelig fin. Det er et
oplagt sted at spare. Dot5.0 og Dot5.1 har du intet at bruge til på en DR600

Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Bjørn S (09-09-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 09-09-02 17:13


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:alhtpv$jt9$1@eising.k-net.dk...
> Vigtigt! Du skal bruge noget special fedt til at smøre den indvendige del
at
> bremsekaliberne, den del der har kontakt med bremsevædsken. Der skal du
> bruge nogt specielt fedt der kan tåle bremsevædsken. Jeg bruger ATE

Hej Jens,
jeg har ikke noget at udsætte på din udmærkede forklaring, men vedrørende
ATE - bremsefedt, fidusen er nok ikke at fedtet skal tåle bremsevæsken, men
at pakninger i bremserne ikke kan tåle alm. fedt/olie, så sveller gummiet.
Det SKAL om noget, benyttes ATE eller tilsvarende produkter.I en snever
håndvending kan man dog bruge bremsevæske som "smøring" ved montering. Det
er ihvertfald den opfatning jeg har arbejdet efter de 25 sidste år.
- og så vil jeg lige tilføje at kobberfedt er en god ting på alle UDVENDIG
bevegelige deler (men pas på at ikke få det på anlægsfladerne af
bremseklodser og skiver), det hefter og bliver siddende, og tåler høj varme,
og en hel del vand og vejr.

/Bjørn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409250
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste