Hej Jens. Hvis vippearmene har fine flader og motorcyklen ikke har kørt over
50.000 - 100.000 ville jeg nok vælge at bibeholde vippearmene. Knastakslerne
og vippearmene bliver jo slidt hele tiden som efter mange kilometer vil
fladen jo være slidt mere ned uden at fine flader fortæller herom, og med
nye knaster kommer der jo nye flade sammentilpasninger/slid. Da jeg i 1974
købte en Honda CB750 skiftede jeg året efter, efter 30.000 km, til
omslibning/tuning af knasten men bibeholdelsen af vippearmene. Næste år
skiftede jeg til en splinterny tuningsknastaksel og skiftede i den
sammenhæng vippearme.
Da jeg for 16 år siden lavede afgangsprojekt om en 500 cc/1 cyl. sportsmotor
fandt jeg at oliefilmen mellem knast og knastfølgere faktisk lå på 0
oliefilm i et kort øjeblik lige meget hvordan profilerne var. Og fandt altså
at knastaksler havde motorens største smøringsproblem. Og fandt forklaringen
til at især amerikanske biler bruger knastfølgere med ruller.
Hvis jeg kom ud for en knastaksel med nogle nedslidte/ødelagte knaster og
nogle gode ville jeg nu undersøge profilerne på de gode, via mikrometerur,
før jeg turde bruge dem til at restaurere de ødelagte efter. Jeg så hos et
værksted at restaurerede en knast til en CB750 uden at gøre det og da jeg
derefter tog mål og tegnede knastkurverne viste det sig at de "gode" knaster
også var ødelagte.
Knastaksler er ved det jeg går mest op i angående motorer fordi gode knaster
kræver megen matematik.
Mvh. Gert Thorgersen
Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:al9n83$mag$1@eising.k-net.dk...
> Hej Armand og resten af D.F.M.
>
> Hvis man nu forestiller sig man har en luft/olie kølet suzuki GSX-R 750
med
> begyndende knastskader på 3 ud af 8 trædeflader, men stadig med fine
> vippearme hvad gør man så? Den lyder godt og går meget fint.
>
> Jeg har læst en masse om emnet her på usenet og på nettet. Jeg er faktisk
> ikke blevet klogere. Jeg har læst mange gange at knaster og vippearme
slides
> sammen, og derfor skal man skifte hele skidtet hvis der er problemer.
> Hvorfor så skride ind i god tid som Armand anbefaler?
>
> Rittig har nævt han fik gasnitreret et sæt knaster for ca. 400kr ved Jydsk
> hærderi. Det er jo meget billigt. Haustrups Hærderi i Ejby (Fyn) kan også.
> Skal man så ikke bare hurtigt få fixet problemet, køre med de renoverede
> knaster og chekke vippearmene hver 200km de næste 1000km for forøget slid
og
> gemmenbrud på det hårdede lag?
>
> Vippearme koster ca. 500kr stk og der er 8. Org knaster koster 3000kr stk.
> Tunkaster koster ca det samme.
>
> Hvis man lægger andre knaster i, hvad så med lejeoverfaldene, så bliver de
> jo slidt?
>
> Her er lidt infor om emnet:
>
http://www.gsx.dk/gsx750f_rep.htm
> Tunknaster:
http://www.holtugmc.dk/
>
> Her er nogle udklip af tidligere indlæg om emnet:
> ___________________________
> Hvis du kan få dem for 3000kr for begge to skal du slå til. HUSK at ALLE
> vippearmene SKAL skiftes samtidig med knasterne. DET ER VIGTIGT.
> Det kan godt være det kan betale sig at få både knaster og vippearme
> renoveret ved at få svejset hårdmetal på og derefter slibe dem i facon
igen.
> Hårdheden på vippearmene skal være mellem 54 og 56 på C-skalaen og omkring
> 62 for knasternes vedkommende
> ____________________________
> Rittig skrev bl.a.:
> Husk at skifte vippearmene uanset hvordan de ser ud. Ligesom en kæde
slides
> sammen med kædehjulene, så slides vippearme også sammen med knasterne, så
> hvis du sparer en vippearm eller to fordi de ikke har huller i hærdningen
> endnu, kan det nedsætte levetiden på den nye knastaksel væsentligt.
> ___________________________
> Carsten Steffensen skrev bl.a.:
> Til din orientering kan du i de fleste tilfælde nøjes med at få slebet
dine
> knastaksler (reprofileret), derefter er det en god ide at få dem hærdet
ved
> hjælp af en gasnitrering.
> ___________________________
> Og så en kæmpe smøre fra Armand om hans favorit-skade
>
> Vipearmene er belagt med et cromlag på trædefladen. Og dette lag slides
ikke
> så meget i normal forstand, som at det "flåes" af i flager af den slidte
> knast.
> Derfor er det tydeligt at se om vippearmene har taget skade og bør
skiftes!
>
> Netop GSXR 750 skulle det være til at finde tuningsknaster til, og det er
> disse der i kraft af "ombytningsprincip" i praksis er renoverede
> originalknaster! I forhold til originalknaster er de ikke væsentligt
dyrere,
> og holder formodentligt bedre en Suzuki's originale bras.
>
> Først vil jeg lige komentere løsningsmodel-2) :
> Køber man tuningsknaster (f.eks ved Holtug MC) er det faktisk på
> ombytningsbasis. Derved kan man udlede at det er gen-opbyggede knaster at
> man får leveret, og at ens gamle knaster ligeledes vil blive genopbygget!
> Som faglig kyndig (smed) vil jeg ikke tro at en ensidig opsvejsning á nye
> toppe på knasterne, vil føre noget godt med sig idet at sådant medfører
> risiko for at knasten varmetrækker sig imod opsvejsningen (=
> proptrækker-virkning efter fire knasters individuelle opsvejsning. En
almen
> belægning (materialepåsprøjtning) af hele knastens omkreds (efter en
> nødvendig afdrejning forinden), er nok metoden der skal benyttes. Den
> efterfølgende profilslibning er også en sag for specialister!
>
> Tilbage til slidbilledet:
> Det mantra jeg plejer at fremstå med, går på at Suzuki's oliekølede
motorer
> har et stort antal tilfælde af porøse knaster med små fine huller i
> knastbanen. Opdages disse huller ikke i tide vil de medføre en opslidning
af
> vippearmenes cromlag, som igen vil virke som et råkostjern på knasten og
> derved slide denne ned.
> ER knasterne slidt markant ned, slipper du ikke for at udskifte mindst
samme
> antal vippearme, som der er nedslidte knaster, fordi det er dem der står
for
> årsagen
>
> Drejer det sig derimod "kun" om de små sorte huller i overfladen, har jeg
> tidligere fostret en måske ganske brugbar nød-reparation: Idet hullerne
kun
> er gennemslidningen af toppen på et noget større kuglerundt hulrum (à et
par
> mm i Ø) lige under overfladen, vil hullets kanter være skarpe samt virke
som
> en høvl-klinge! Det er denne effekt der er problemet, eftersom at
> vippearmens cromlag bliver "høvlet" itu derved!
> Hvis man erkender at hullet er tilstede; men vil slippe for de skarpe
kanter
> kan man slibe det ned i mild grad: Jeg kan forestille mig at man med en
> meget smal "skæreskive" på en "Dremmel"-slibemaskine (den fra
> TV-reklamerne), vil kunne slibe et smalt langsgående spor uden de kritiske
> skarpe kanter ned oveni hvert sort hul.
> Kritiske sjæle vil anfægte at man stjæler bredde og dermed anlægsflade, og
> dermed opnår et uheldigt større anlægstryk ved en sådan operation; men jeg
> har i flere tilfælde (bl.a. GSX 400) noteret mig vippearme hvor
trædefladen
> er opdelt i to "puder" med en rille imellem, hvori der befinder sig et
> smørehul. Og knasten er i disse tilfælde ikke bygget bredere for opnåelse
af
> samme anlægstryk, så en millimeters langsgående rille kan næppe skade :-/
> Det skal siges at jeg endnu ikke har prøvet eller hørt om forsøg dermed og
> deres udfald; men jeg ville ikke selv betænke mig ifald at jeg stod med
> problemet!!
>
> Vælger man alligevel at udskifte, vil jeg af gode grunde ikke anbefale de
> originale knaster, hvorfor de opbyggede tunings-knaster er et godt
> alternativ. Og tænk sig at "blive nødt til" at tune
>
> Men vær sikker på at checke vippearmenes trædeflader!!!
> _________________________
>
> Lige en lille ting til. I Armand og mit favoti blad Motorrad er der to
> kastaksel/topstykke renoveringsreklamer under Suzuki annoncerne, og ingen
i
> resten af bladet. Det er nok bare et tilfælde. Kør Honda. De spiller. VF
> modellerne skyldes, vidst nok, et ingeniør-udvekslingsprojet med Suzuki
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
> Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
>