|
| er redline farlig ? Fra : Morten Juel |
Dato : 02-09-02 21:02 |
|
Når man nu brøler offroad, så er det ikke altid man får skiftet, hvor slemt
er det at brøle 1Krpm ind over redline ? er der virkeligt FYHA ??
--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
| |
Claus Rittig (02-09-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 02-09-02 21:35 |
|
"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:al0fkr$pa0$1@sunsite.dk...
> Når man nu brøler offroad, så er det ikke altid man får skiftet, hvor
slemt
> er det at brøle 1Krpm ind over redline ? er der virkeligt FYHA ??
På min Honda 600 starter redline ved 7.000 rpm, det slutter ved 8.000 rpm og
den kan gå 9.000 rpm.
Men det bekymrer mig ikke mere, jeg har fjernet omdrejningstælleren.
Rittig
| |
Mads Lund (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 03-09-02 08:19 |
|
> Når man nu brøler offroad, så er det ikke altid man får skiftet, hvor
slemt
> er det at brøle 1Krpm ind over redline ? er der virkeligt FYHA ??
Nej da. Hvis det er 2 takt er det nærmest totalt ligegyldigt, motoren mister
blot kræfterne. 4 takt er lidt værre men der er som regel omdrejnings
begrænser som sørger for det ikek går helt galt. Det røde felt er mes
opfundet for at forklare teknik mongoler at der ikke er så frygtelig sundt
for en motor konstant er snurre nær eksplosionsgrænsen.
Mads Lund
Ninja9R -T men snart med K
| |
Morten Juel (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 03-09-02 08:23 |
|
Hejsa Mads og Rittig
Ok, mange tak for jeres svar
Så vil jeg bare fræse afsted uden bekymring
Mvh
Morten
RD350SET <-- som skal ud og piskes igen idag ! )
| |
Michael Frederiksen (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Michael Frederiksen |
Dato : 03-09-02 18:25 |
|
"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:rnZc9.8$n45.408@news.get2net.dk...
>
> Mads Lund
> Ninja9R -T men snart med K
K? det bliver du simpelt hen nødt til at oprette en tråd om, mads.. og få så
opdateret den hjemmeside!
--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*
ICQ: 121663556
Fjern NOSPAM ved svar på email ;-P
| |
Armand (06-09-2002)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-09-02 09:30 |
|
Mads Lund <Mads.L@Martin.dk> skrev i en
news:rnZc9.8$n45.408@news.get2net.dk...
> > Når man nu brøler offroad, så er det ikke altid man får skiftet,
hvor
> > slemt er det at brøle 1Krpm ind over redline ? er der virkeligt FYHA
??
> Nej da. Hvis det er 2 takt er det nærmest totalt ligegyldigt, motoren
mister
> blot kræfterne. 4 takt er lidt værre men der er som regel omdrejnings
> begrænser som sørger for det ikek går helt galt. Det røde felt er mes
> opfundet for at forklare teknik mongoler at der ikke er så frygtelig
sundt
> for en motor konstant er snurre nær eksplosionsgrænsen.
Selvfølgelig er det mere opslidende desto højere omdrejninger man kører
med; men jeg opfatter redline som et kraftigt hint om at det ikke kan
svare sig at trække omdrejningerne højere op (med undtagelse af 1. - 2.
gear, måske :-/ ), da man derved bevæger sig forbi den bedst udnyttelse
af effektkurven (á: Skift på den "faldende side" ved den ydelse, som man
efter skiftet lander på på den "stigende side"!)!
Endvidere har jeg noteret mig at f.eks. GS400 har fået øget
omdrejningsregisteret trods at den har fået større/tungere stempler og
blevet til GS500, så fabriken tager ikke sihe egne opgivelser mere
alvorligt end som så!
- -
Armand.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 03-09-02 10:50 |
|
> Når man nu brøler offroad, så er det ikke altid man får skiftet, hvor
slemt
> er det at brøle 1Krpm ind over redline ? er der virkeligt FYHA ??
Hej Morten
Du overrasker igen og igen. Det er ikke for sjov det røde område er der.
Nej, der sker ikke det store ved komme et kort 2 sekunders smut derop hver
anden måned, hvis din MC ellers er i teknisk god stand? Men det er ikke
meningen fra fabrikkens side at det skal bruges som arbejdsområde "til
hverdag". I din manual står der at du skal undgå at arbejde i det røde
område, og det synes jeg du skal acceptere. Ellers ender din DR hurtigt som
dine andre modeller. Pas nu på den!
Sådan får du din DR til at holde mange kilometer:
1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift.
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur.
3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov
til at spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
Og så den sidste der er mest for DR modeller. Kontroller olien hele tiden.
De er følsomme overfor lav oliestand! Lad altid olien stå ved MAX mærket. DR
modeller kan miste olietrykket og smadre topstykket ved lav oliestand, og
fordi kapaciteten i motoren er lille, skal der ikke mange deciliters tab til
før det sker. Hold øje! Især under- efter en hår tur i grusgaven.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
| |
Anders Thorup (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 03-09-02 11:50 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message
news:al20mi$bqf$1@eising.k-net.dk...
> > Når man nu brøler offroad, så er det ikke altid man får skiftet, hvor
> slemt
> > er det at brøle 1Krpm ind over redline ? er der virkeligt FYHA ??
>
> Hej Morten
>
> Du overrasker igen og igen. Det er ikke for sjov det røde område er der.
<SNIP en masse forklaring>
hmm,,, jeg ved godt det ikke er en motorcykel,,, men jeg skulle engang en
længere tur(300Km) i en Toyata HiAce Turbo-diesel(Firmabil). Den var lidt
underligt gearet, så man kunne faktisk køre den op i det røde felt(starter
ved 4000 i sådan en) i 5.gear. Jeg tror jeg lå omkring 4700-4800Rpm(ca.
140Km/t) over hele strækket, og det tog den ikke skade af.
Jeg er godt klar over at en diesel ikke kan sammenlignes med en kværn,,
dog kunne jeg godt være tilbøjelig til at mene at det røde felt kun er en
rettesnor, og ikke en absolut grænse.
--
MVH
Anders Thorup
--
"A bird without wings can't fly"
Skruzuki GSX250E '82
| |
Michael Kristensen (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 03-09-02 12:03 |
|
> hmm,,, jeg ved godt det ikke er en motorcykel,,, men jeg skulle engang en
> længere tur(300Km) i en Toyata HiAce Turbo-diesel(Firmabil). Den var lidt
> underligt gearet, så man kunne faktisk køre den op i det røde felt(starter
> ved 4000 i sådan en) i 5.gear. Jeg tror jeg lå omkring 4700-4800Rpm(ca.
> 140Km/t) over hele strækket, og det tog den ikke skade af.
Men, men turen på 300 km har nok slidt lige så meget på motoren som en
5000-10000 km tur, hvor man kører normalt.
En tommerfingerregel er, at når omdrejningerne fordobles, firedobles sliddet
på motoren. Men når du banker den forbi det røde felt begynde det at gå
hurtigt med slidtagen.
mvh - Michael Kristensen sv650s
| |
Anders Majland \(Rep~ (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Anders Majland \(Rep~ |
Dato : 03-09-02 15:09 |
|
> hmm,,, jeg ved godt det ikke er en motorcykel,,, men jeg skulle engang en
> længere tur(300Km) i en Toyata HiAce Turbo-diesel(Firmabil).
Jeg har nu hørt flere historier om danske firma-hiaces der er motorhavareret
i tyskland - men det er som sagt ikke 1.hånds og nogle år siden. Men redline
er vel ikke placeret helt tilfældigt ...
/A
| |
Morten Juel (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 03-09-02 13:12 |
|
> Hej Morten
hejsa Jens
> Du overrasker igen og igen. Det er ikke for sjov det røde område er der.
> Nej, der sker ikke det store ved komme et kort 2 sekunders smut derop hver
> anden måned, hvis din MC ellers er i teknisk god stand?
det er den, og den får også skiftet olie snart (idag eller imorgen)
Men det er ikke
> meningen fra fabrikkens side at det skal bruges som arbejdsområde "til
> hverdag". I din manual står der at du skal undgå at arbejde i det røde
> område, og det synes jeg du skal acceptere.
tjaa mads og rittig, sagde noget lidt andet... hvem
Ellers ender din DR hurtigt som
> dine andre modeller. Pas nu på den!
en motor skal sq kunne holde til lidt tæv.. har jeg ikke ret ?
> Sådan får du din DR til at holde mange kilometer:
> 1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift.
ja det hele læste jeg på igår aftes
> 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
> udendørstemperatur.
Gør jeg altid sådan en luftkøler bliver jo temmeligt hurtigt varm !
> 3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have
lov
> til at spinde.
i know, den spinder skam også )) men bundtræk er lidt sjovt på en 1banker
> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
> kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
> (motorvej o.l.).
det er SVÆRT at undgå ved offroad !!! ;o(
> Og så den sidste der er mest for DR modeller. Kontroller olien hele
tiden.
> De er følsomme overfor lav oliestand! Lad altid olien stå ved MAX mærket.
DR
> modeller kan miste olietrykket og smadre topstykket ved lav oliestand, og
> fordi kapaciteten i motoren er lille, skal der ikke mange deciliters tab
til
> før det sker. Hold øje! Især under- efter en hår tur i grusgaven.
der er jeg lige et ?, skal jeg skrue proppen i og se eller skal man bare
proppe den i hullet og hive op igen ?? det siger manualen intet om.. så en
anden ting.. hvad sker der ved at køre over max på sådan en DR ?? den har jo
ikke ligefrem olien nede i motoren.. !
Mvh
Morten
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 03-09-02 15:38 |
|
> > I din manual står der at du skal undgå at arbejde i det
> > røde område, og det synes jeg du skal acceptere.
> tjaa mads og rittig, sagde noget lidt andet...
Hvilke ord er du ikke forstår i den sætning Mads skrev: "Det røde felt er
mest opfundet for at forklare teknik mongoler at der ikke er så frygtelig
sundt for en motor konstant at snurre nær eksplosionsgrænsen" ? Lad være med
at køre i det røde område med vilje. Hvort svært kan det være? En DR vil
også yde betragtligt mere hvis du gik et gear op.
Hvis du smadrer dine ventiler eller plejlstangslejer eller laver rivninger i
cylinderen p.g.a. konstant for høje omdrejniger er det din egen skyld.
> > 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km.
> sådan en luftkøler bliver jo temmeligt hurtigt varm !
Det er motorblokken der skal være varm ikke kølerribberne! Køleribberne
bliver varme på 10 sekunder. Blokken tager et par minutter om at blive
grundigt varm ved tomgang. Køb e.v.t. en olietemp måler. De er på tilbud til
150 ved Louis i øjeblikket. Så ved du også hvornår motoren er klar til tæv.
Der er den ved en olie temp på ca. 80 grader.
Kender du proceduren for kontrol af olie på modeller med tørsumpssmøring?
Olie proppen skal_ lægges_ på gevindet.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
| |
Morten Juel (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 03-09-02 16:07 |
|
> Hvilke ord er du ikke forstår i den sætning Mads skrev: "Det røde felt er
> mest opfundet for at forklare teknik mongoler at der ikke er så frygtelig
> sundt for en motor konstant at snurre nær eksplosionsgrænsen" ? Lad være
med
> at køre i det røde område med vilje. Hvort svært kan det være? En DR vil
> også yde betragtligt mere hvis du gik et gear op.
ja det er jeg skam slet ikke uenig i, men i kampens hede kan det godt være
at gearet ikke lige bliver skiftet pga forhindringer !
> Hvis du smadrer dine ventiler eller plejlstangslejer eller laver rivninger
i
> cylinderen p.g.a. konstant for høje omdrejniger er det din egen skyld.
ja true !
> Kender du proceduren for kontrol af olie på modeller med tørsumpssmøring?
> Olie proppen skal_ lægges_ på gevindet.
oki det siger den originale bog intet om, mange tak
--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
| |
Claus Rittig (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 03-09-02 21:25 |
|
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:al2hja$6mk$1@eising.k-net.dk...
> Hvilke ord er du ikke forstår i den sætning Mads skrev: "Det røde felt er
> mest opfundet for at forklare teknik mongoler at der ikke er så frygtelig
> sundt for en motor konstant at snurre nær eksplosionsgrænsen" ? Lad være
med
> at køre i det røde område med vilje. Hvort svært kan det være? En DR vil
> også yde betragtligt mere hvis du gik et gear op.
Ja, men det er jo ren teori. I praksis er man tit lige en tur i det røde
felt, men sjældent mere end nogle sekunder ad gangen - det holder motoren
fint til.
> Hvis du smadrer dine ventiler eller plejlstangslejer eller laver rivninger
i
> cylinderen p.g.a. konstant for høje omdrejniger er det din egen skyld.
Ja, og hvis du kommer sidst, fordi du gav for lidt gas, er det også din egen
skyld!
(Sikke dog et argument at bruge.)
Redline ER for teknikmongoler, tændingsbegrænseren derimod er for os som
godt vil hive de sidste meter ind på konkurrenten foran.
> > > 2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km.
> Det er motorblokken der skal være varm ikke kølerribberne! Køleribberne
> bliver varme på 10 sekunder. Blokken tager et par minutter om at blive
> grundigt varm ved tomgang. Køb e.v.t. en olietemp måler. De er på tilbud
til
> 150 ved Louis i øjeblikket. Så ved du også hvornår motoren er klar til
tæv.
> Der er den ved en olie temp på ca. 80 grader.
DET er til gengæld meget, meget rigtigt! Efter kort tid med olietermometer
kan du pille det af igen, for man får hurtigt et indblik i hvor hurtigt en
motor bliver varm. Om vinteren kan det tage ret lang tid.
Rittig
| |
Kristoffer Lippert (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Kristoffer Lippert |
Dato : 03-09-02 21:51 |
|
[Snip]
> > Hvis du smadrer dine ventiler eller plejlstangslejer eller laver
rivninger i
> > cylinderen p.g.a. konstant for høje omdrejniger er det din egen skyld.
>
> Ja, og hvis du kommer sidst, fordi du gav for lidt gas, er det også din
egen
> skyld!
ROFL!!!!
Det var sgu dagens griner!
/Mvh
Kristoffer
| |
Morten Juel (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 03-09-02 22:38 |
|
> Ja, men det er jo ren teori. I praksis er man tit lige en tur i det røde
> felt, men sjældent mere end nogle sekunder ad gangen - det holder motoren
> fint til.
oki, så er jeg ikke bange..
efter ca 45mins offroad, med hanen i bund det meste af tiden så går
dr'en med 2000rpm istedet for de normale 1500 pga varmen, og så kan man høre
ventilerne tikke, skal jeg se at få smidt en oliekøler på den ??
> > Hvis du smadrer dine ventiler eller plejlstangslejer eller laver
rivninger
> i
> > cylinderen p.g.a. konstant for høje omdrejniger er det din egen skyld.
>
> Ja, og hvis du kommer sidst, fordi du gav for lidt gas, er det også din
egen
> skyld!
> (Sikke dog et argument at bruge.)
hehe ja det med sidst og langsomst er ikke lige mig
> DET er til gengæld meget, meget rigtigt! Efter kort tid med olietermometer
> kan du pille det af igen, for man får hurtigt et indblik i hvor hurtigt en
> motor bliver varm. Om vinteren kan det tage ret lang tid.
hmm det har min kawa og den har også oliekøler og der går Laaaaang tid før
den rammer 80 i olien !
--
Mvh
Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk
DR350SET - http://StarChild.dk **som skal ha oliekøler + tempmåler**
| |
Mads Lund (04-09-2002)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 04-09-02 07:38 |
|
> DET er til gengæld meget, meget rigtigt! Efter kort tid med olietermometer
> kan du pille det af igen, for man får hurtigt et indblik i hvor hurtigt en
> motor bliver varm. Om vinteren kan det tage ret lang tid.
Man kan jo også lige smide klør5 på siden af koblingsdækslet for at mærke
olietemperaturen.
Mads Lund
YZ426, hvis 1,5l olie bliver varm på rekordtid
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (04-09-2002)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 04-09-02 07:41 |
|
> > Lad være med at køre i det røde område med vilje.
> I praksis er man tit lige en tur i det røde felt, men
> sjældent mere end nogle sekunder ad gangen
> det holder motoren fint til.
Hej Rittig
Du får mig ikke til at sige at man roligt kan bruge det røde område. Dette
er et offentlig forum, læs af alverdens nybegyndere. Jeg vil ikke give den
holdning at man skal blæse på det røde område. Jo, man kan godt komme derop.
Jeg kan selv bevæge mig derind på min Honda. Nej, der sker sikkert ikke det
store. Men hvis man kører på en kæmpe mark, hvor svært kan det så være at
skift gear? En bane ja. Jeg kender godt problematikken, både på min DR 600
på en crossbane og på min CBR på en racerbane. Men en mark?
Som jeg skrev tidligere: Der sker ikke det store ved komme et kort 2
sekunders smut derop hver anden måned, hvis din MC ellers er i teknisk god
stand? Men det er ikke meningen fra fabrikkens side at det skal bruges som
arbejdsområde "til hverdag". Den holdning står jeg ved.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og en halv Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
| |
Mads Lund (04-09-2002)
| Kommentar Fra : Mads Lund |
Dato : 04-09-02 08:34 |
|
> Men hvis man kører på en kæmpe mark, hvor svært kan det så være at
> skift gear? En bane ja. Jeg kender godt problematikken, både på min DR 600
> på en crossbane og på min CBR på en racerbane. Men en mark?
Øhh, nu kan det godt være det er fordi vi er tosser, men når vi kører
markræs så ligger motorerne d aog snurre helt i toppen det meste af tiden.
Kablet strammes op, og så styrer man hastigheden med gearene.
> Som jeg skrev tidligere: Der sker ikke det store ved komme et kort 2
> sekunders smut derop hver anden måned, hvis din MC ellers er i teknisk god
> stand? Men det er ikke meningen fra fabrikkens side at det skal bruges som
> arbejdsområde "til hverdag". Den holdning står jeg ved.
Tjo, det kommer jo an på hvad det er man vil. Det er klart at levetiden for
motoren er meget afhængig af hvor på omdrejningstælleren nålen står. Og
mudderræsere har det formål at være til for sjov, så må man jo tage
værkstedsregningerne når de kommer. Mine erfaringer siger mig dog at
motorregningerne er meget mindre end chassis regningerne
Mads Lund
| |
Morten Juel (04-09-2002)
| Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 04-09-02 09:37 |
|
> > Men hvis man kører på en kæmpe mark, hvor svært kan det så være at
> > skift gear? En bane ja. Jeg kender godt problematikken, både på min DR
600
> > på en crossbane og på min CBR på en racerbane. Men en mark?
>
> Øhh, nu kan det godt være det er fordi vi er tosser, men når vi kører
> markræs så ligger motorerne d aog snurre helt i toppen det meste af tiden.
> Kablet strammes op, og så styrer man hastigheden med gearene.
Ja for søren, såen en 90 hen ober en stub/harvet mark.. så skal man altså
styre cyklen, så kan man godt glemme gearene lidt )
> Tjo, det kommer jo an på hvad det er man vil. Det er klart at levetiden
for
> motoren er meget afhængig af hvor på omdrejningstælleren nålen står. Og
> mudderræsere har det formål at være til for sjov,
yes sir )
Mvh
Morten
| |
Pein (04-09-2002)
| Kommentar Fra : Pein |
Dato : 04-09-02 16:30 |
|
"Morten Juel" skrev ...
> Ja for søren, såen en 90 hen ober en stub/harvet mark.. så skal
> man altså styre cyklen, så kan man godt glemme gearene lidt )
>
Ja, udenfor asfalten skal der ikke helt så meget hastighed til for at gøre
tingene spændende.
90 på en stubmark vænner du dig nok hurtigt til, men kan du huske den smalle
skovsti i Sverige, tæt på asfaltvejen, træer på begge sider og med lidt sand
for enden? Den hvor Tommy "Vollgas" røg ud mellem træerne da han ramte en
rod?
Der fik jeg DT'eren op på 80! Det føltes fuuuldstændigt vildt! Om den skulle
have været oppe i det røde felt, havde jeg overhovedet ikke tid til at tænke
på. Det var slemt nok at kaste et blik på speedometeret.
Men sådan en DT'er har tilsyneladende ingen problemer med at få fuldt
håndtag. Jeg har faktisk ikke engang en omdrejningstæller i øjeblikket, for
kablet kan ikke nå efter jeg har fået en kraftigere og længere forgaffel på.
Den satte sig engang. Der havde jeg kørt med kun let gas over flere
kilometer på asfalt (ca. 80 km/t). Vi er nogen der gætter på, det reducerede
benzinflow har betydet reduceret køling, og det var en del af årsagen.
Jeg fik den i gang igen og gennemførte rally'et, men resten af dagen fik den
altså varieret og gerne fuld gas. Ingen problemer.
Mvh. Pein
| |
-oxxxxxo- (03-09-2002)
| Kommentar Fra : -oxxxxxo- |
Dato : 03-09-02 18:46 |
|
Typisk ligger motorens maksimale effekt vel en del under redline.
Jeg mener min SV650 S' har redline ved 10.750 omdr, men den maksimale effekt
(HK) ved 9.000 omdr. - så hvorfor i alverden skulle man presse den over
redline?
Mvh.
Henrik,
SV 650 S
- som aldrig har mødt omdrejningsbegrænseren!
"Morten Juel" <mp@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:al0fkr$pa0$1@sunsite.dk...
> Når man nu brøler offroad, så er det ikke altid man får skiftet, hvor
slemt
> er det at brøle 1Krpm ind over redline ? er der virkeligt FYHA ??
>
> --
> Mvh
> Morten
> Golf II GTI --- http://golf2.dk
> GPZ 750 **til salg, kun 20000,- !** http://StarChild.dk
> DR350SET - http://StarChild.dk
>
>
| |
Steen Schmidt (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 03-09-02 19:46 |
|
> Jeg mener min SV650 S' har redline ved 10.750 omdr, men den maksimale
effekt
> (HK) ved 9.000 omdr. - så hvorfor i alverden skulle man presse den over
> redline?
Det skal man i to tilfælde:
- Hvis man glemmer at skifte gear, eller det kikser. Her er det rart at vide
om det egentlig skader alvorligt?
- I det tilfælde at man kører på bane, eller på anden måde race. Når man
skal bremse ned til et sving, er det ikke altid hurtigst at skifte gear ved
maksimal effekt. Nogle gange er timingen således, at man ikke har tid til at
skifte et gear op (eller at man ikke har flere gear), men at man derimod har
tid til at holde gas på 3-17 tiendedele længere, inden nedbremsning til
sving. Her risikerer man at komme over redline.
Mvh
Steen
| |
Claus Rittig (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 03-09-02 21:27 |
|
"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:es7d9.50524$ww6.3649436@news010.worldonline.dk...
> > Jeg mener min SV650 S' har redline ved 10.750 omdr, men den maksimale
> effekt
> > (HK) ved 9.000 omdr. - så hvorfor i alverden skulle man presse den over
> > redline?
>
> Det skal man i to tilfælde:
>
> - Hvis man glemmer at skifte gear, eller det kikser. Her er det rart at
vide
> om det egentlig skader alvorligt?
>
> - I det tilfælde at man kører på bane, eller på anden måde race. Når man
> skal bremse ned til et sving, er det ikke altid hurtigst at skifte gear
ved
> maksimal effekt. Nogle gange er timingen således, at man ikke har tid til
at
> skifte et gear op (eller at man ikke har flere gear), men at man derimod
har
> tid til at holde gas på 3-17 tiendedele længere, inden nedbremsning til
> sving. Her risikerer man at komme over redline.
Fuuuldstændig rigtigt og precist svar, Steen! Kører du selv race?
Rittig
| |
Steen Schmidt (04-09-2002)
| Kommentar Fra : Steen Schmidt |
Dato : 04-09-02 22:42 |
|
> Kører du selv race?
Jeg har kørt 100cc kart i mange år, men er stoppet på det sidste - har ikke
længere tid. Jeg har også kørt motocross kortvarigt (1-2 år), men det er
nogle år siden. Jeg kunne dog godt tænke mig at komme igang med det sidste
igen - eventuelt om en 3-4 år, hvis min søn også viser interesse for det
(ellers bliver det alene, hvilket nok også er mest smart, hvis jeg ikke vil
have baghjul .
Hvis ikke det bliver motocross, så lyder det Enduro du/I har gang i altså
ultra-skægt. Jeg hygger mig altid gevaldigt med Jeres race-rapports (og
diverse andre tosse-historier . Man skulle bo i Ålborg, skulle man
Mvh
Steen
| |
Pein (05-09-2002)
| Kommentar Fra : Pein |
Dato : 05-09-02 00:03 |
|
"Steen Schmidt" skrev ...
>
> Hvis ikke det bliver motocross, så lyder det Enduro du/I har gang i altså
> ultra-skægt. Jeg hygger mig altid gevaldigt med Jeres race-rapports (og
> diverse andre tosse-historier . Man skulle bo i Ålborg, skulle man
>
Og nogle af enduroprøverne er ganske enkelt en crossbane (når arrangøren er
lidt doven ).
Langt de fleste medlemmer af Dansk Enduro Klub er forresten Sjællændere,
mens de lokale offroad klubber der er mest gang i ligger i Jylland.
Mvh. Pein
Kasserer i Dansk Enduro Klub og medlem i Aalborg.
| |
Squish (03-09-2002)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 03-09-02 23:01 |
|
-oxxxxxo- wrote:
> Typisk ligger motorens maksimale effekt vel en del under redline.
>
> Jeg mener min SV650 S' har redline ved 10.750 omdr, men den maksimale effekt
> (HK) ved 9.000 omdr. - så hvorfor i alverden skulle man presse den over
> redline?
For at den, når man kobler til i næste gear, starter med at trække ved
omkring 9000, måske..?
Squish
> Mvh.
>
> Henrik,
> SV 650 S
> - som aldrig har mødt omdrejningsbegrænseren!
>
>
| |
-oxxxxxo- (04-09-2002)
| Kommentar Fra : -oxxxxxo- |
Dato : 04-09-02 16:36 |
|
Så er det vel smartere at skifte ved 10.000 omdr. så den falder til 8.000
omdr., så man hele tiden balancere på makseffekt, istedet for at køre hvor
effekten konstant er aftagende (f.eks. 9.000 til redline) ?!?!?
"Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3D753137.6060004@hotmail.com...
> -oxxxxxo- wrote:
> > Typisk ligger motorens maksimale effekt vel en del under redline.
> >
> > Jeg mener min SV650 S' har redline ved 10.750 omdr, men den maksimale
effekt
> > (HK) ved 9.000 omdr. - så hvorfor i alverden skulle man presse den over
> > redline?
>
> For at den, når man kobler til i næste gear, starter med at trække ved
> omkring 9000, måske..?
>
> Squish
>
>
> > Mvh.
> >
> > Henrik,
> > SV 650 S
> > - som aldrig har mødt omdrejningsbegrænseren!
> >
> >
>
| |
Squish (05-09-2002)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 05-09-02 00:36 |
|
-oxxxxxo- wrote:
> Så er det vel smartere at skifte ved 10.000 omdr. så den falder til 8.000
> omdr., så man hele tiden balancere på makseffekt, istedet for at køre hvor
> effekten konstant er aftagende (f.eks. 9.000 til redline) ?!?!?
>
>
>
> "Squish" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3D753137.6060004@hotmail.com...
>
>>-oxxxxxo- wrote:
>>
>>>Typisk ligger motorens maksimale effekt vel en del under redline.
>>>
>>>Jeg mener min SV650 S' har redline ved 10.750 omdr, men den maksimale
>>
> effekt
>
>>>(HK) ved 9.000 omdr. - så hvorfor i alverden skulle man presse den over
>>>redline?
>>
>>For at den, når man kobler til i næste gear, starter med at trække ved
>>omkring 9000, måske..?
>>
>>Squish
>>
>>
>>
>>>Mvh.
>>>
>>>Henrik,
>>>SV 650 S
>>>- som aldrig har mødt omdrejningsbegrænseren!
>>>
>>>
>>
>
>
Hmm.. det kan der være noget om.. men det kommer naturligvis an på
gearingen!
-- Squish
| |
GERT BO THORGERSEN (04-09-2002)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 04-09-02 15:43 |
|
-oxxxxxo- <holst@indsæt_stofanet_her.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d74f551$0$653$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Typisk ligger motorens maksimale effekt vel en del under redline.
>
> Jeg mener min SV650 S' har redline ved 10.750 omdr, men den maksimale
effekt
> (HK) ved 9.000 omdr. - så hvorfor i alverden skulle man presse den over
> redline?
>
> Mvh.
>
> Henrik,
> SV 650 S
> - som aldrig har mødt omdrejningsbegrænseren!
>
Min BMW R100S har det røde felt over 7.500 - 9.000, men jeg bruger den altid
op i feltet, og når jeg rigtig skal accelerere, hvilket sker dagligt, går
det til 10.000 hvor omdrejningsbegrænseren stopper den. Den er tunet til det
optimale bortset fra at det er en 38 mm Dellórto istedet for en 40 mm. Det
ville for den være bedre med omdrejningsstop ved 10.500 som den der tog
amerikans mesterskap havde det.
Men egentlig behøvede jeg ikke elektronisk omdrejningsstop, men det er
indbygget i Boyer Bransden tændingssystemet, for erfaring viser at er
ventiler, ventilfjedre, vippearme osv tunet til at flyde ved det samme
omdrejningstal så standser motoren sig selv hvis man drejer til for høje
omdrejninger og man undgår bukkede ventiler.
Men altså det røde felt bruges altså ofte af nogle.
Mvh. Gert Thorgersen
| |
|
|