Hej Søren og muligvis også andre
Ud fra årstallet lyder det som en Panhead, du er blevet forelsket i ,de blev
lavet fra 1948 til 1965 hvor den blev afløst af Shovelhead (early
Shovelhead) til 1969 hvor Late Shovelhead kom, som blev afløst af Evoen som
kom i 1984.
Harleymodellerne blev kendetegnet ved formen af deres topstykke, såsom
Halvtop ---- både top og sideventil
Flathead ---- flade topstykker som WLC og min egen VC og UH
Knucklehead ---- som en knyttet hånd
Panhead ----- som en pand (stegepande) god til at stege ål i.
Early Shovelhead som en skovl
Late Shovelhead som en skovl
Evo -----------Blockhead firkantet klods
Det var lidt om modellerne, problemerne med de gamle maskiner stiger i takt
med de menneskers viden der prøver at lave dem, hvis det bliver gjort
ordentlig, d.v.s. hvis du kører Panhead skal du ikke tro at det er en Evo,
det er for det meste der problemerne sker, man kan for rimeligvis få penge
købe en Harley og den skal helst køre ligeså stærkt som en to-cam eller
Nighttrain Harley og det siger sig selv at det kan man ikke.
Så køber man forskellige former for kit, for at sætte gang i fejemøget ( det
er her den største fejlfaktor kommer ind, der er de Japanske maskiner mere
forberedt, da de har farten som første element )og så er det at man får
problemer, der er sgu da ikke nogen der tuner en Java så den kommer til at
køre 150 km. i timen og så tror det holder, det ved alle, men en Harley
kører mener at den skal klare det, nogle enkelte som der er kælet for evt.
gennem Firmaet
http://www.flatheadpower.com er selvfølgelig en anden
historie, ergo køb en maskine ud fra devisen, hvad skal den bruges til, og
ofre det der skal til for at gennemskue maskineriet (altså sæt dig ind i det
mest elementære som at stille ventiler og tænding o.s.v. ) og der, er en
ældre Harley såsom Panhead el. shovelhead et udmærket valg, er man til race
så har man også nu mulighed for at købe den nye Harley men det er i hvert
fald ikke min smag, mange maskiner bliver solgt som hovedrepareret el.
nyrenoveret.
Men det er mange gange lavet af personen selv på køkkenbordet, hvis der
overhovedet er lavet noget, forlang kvitteringer for hvad der er lavet evt.
hvis det er lavet i byen el. tag en med, der har noget viden omkring
maskinen og lad ham stille spørgsmål, den er måske lavet af en, som du
gennem omtale ved, har noget tjek på hvad han laver, jeg har i de sidste 13
år kørt på en 1930 1200ccm og 2 gange har jeg skiftet sølen ud men det er
kun på grund af jeg ikke har respekteret den gamle dame, og har kørt lidt
for hurtigt, men de sidste 7 år har jeg prøvet at holde mig til en hastighed
på 80-90 km. i timen og så har jeg sku ikke nogen problemer, jeg har også
kørt i 3 år på en fulddresser(pølsevogn) og jeg har sgu ikke engang skiftet
tændrør, så det kan lade sig gøre hvis man kører fornuftig, på min 1200 fra
1931 har jeg puttet Ferguson foringer i ( ja det er sgu fra en traktor) og
monteret Opel P1 stempler, i stedet for de gamle støbejernstempler og jeg
har næsten været i alle lande i Europa.
Mit sidste rejsemål var Portugal, fordelen ved en ældre maskine el.
anderledes, at du næsten kan lave det hele selv, og det er ikke småting man
oplever på sådan en gammel maskine, for der er altid nogen der vil snakke
med en el har haft en fætter el. en far som også har kørt på sådan en (der
må fandme været lavet mange) man får et hav af kontakter og
overnatningsmuligheder og oplevelser med de lokale mennesker, hvad jeg ikke
tror man oplever undskyld udtrykket, med en Japansk maskine, hvor folk ikke
engang kan udtale navnet , og de ligner da sgu da også meget hinanden.
Jeg synes personligt kun at der er 2 forskellige Japanske maskiner, dem med
kåbe hvor man kører hurtigt og dem der prøver at ligne en Harley, (jeg synes
en gammel 500 cmm Honda har klasse men det er jo også ved at være en
veteran) sådan er det desværre også med Harley, de ligner i dag også
hinanden til forveksling altså, næsten samme typer tanke ( a la ness) næsten
samme typer fremrykker, bremser, hjul.
Det er næsten lige som chopper stilen som var en plage for år tilbage nu er
det lowrider stilen el. custom, det er sjældent jeg ser en, hvor jeg siger
til mig selv, den er fandme flot, personligt synes jeg ikke der er en
flottere maskine end en Hydra glide (Panhead) el. en Herritage.
Nå spøg til side, men jeg nyder sgu at sidde på min gamle Harley og lugte og
se hvad der sker omkring mig, fordi farten tillader at jeg kan se mig
omkring, jeg synes det må være svært at køre med en fuldfacehjelm
(telefonboks) på hovedet og have så stor en fart på, at man ikke når at
opleve det, som er årsagen til at man kører på 2 -hjulet nemlig, at nyde
det, for mit vedkommende starter min tur med oplevelser fra min hjemmeadr.
og ikke kun når jeg er ved mit bestemmelsesmål.
Det tager længere tid men jeg kan love for, at du får noget på opleveren,
der er nok nogen der kan men jeg har aldrig kunne køre 150, uden engang
imellem at tænke på, at nu må der sgu ikke komme en kat el. noget andet over
vejen eller et eller andet defekt ved maskinen ( jeg har prøvet det nogle
gange også forhjulspunktering) og jeg kan i min krop mærke en spænding i
lang tid hvis jeg har kørt hurtigt, det er måske adrenalinen men jeg er
heldigvis ikke slave af den.
Jeg kan ikke lade være med at indskyde, at så godt som alle de mennesker jeg
kender der har kørt Japansk, næsten samstemmig siger efter de har fået en
Harley og det kan være en gammel eller en ny, at de oplever en anden og
anderledes køreglæde.
I må undskylde at min mail blev lidt længere ind jeg havde tænkt mig men det
ene ord tager det andet og jeg har stadig væk så mange ting jeg gerne ville
fortælle, men jeg må hellere stoppe for denne gang ellers kommer der sku
fart på de forskellige killfiltre i det ganske land, hvis det ikke allerede
er sket, husk, --- misforstå mig ikke, det er ikke et angreb på japanske
maskiner, der er sgu mange flotte imellem men jeg er miljø skadet, for da
jeg kørte i tresserne var det på engelske og senere amerikanske, jeg har
aldrig kunne klare den lyd som de havde på daværende tidspunkt, da jeg gerne
ville tælle slagene og så hurtigt kunne jeg ikke tælle på Japansk
Jeg har sgu større respekt for en russisk familie på en M72 hvor hele
familien tager en tur i skoven for at nyde det og manden kører 70-100 km.
hver dag for at komme på arbejde, det er i min terminologi, en rigtig biker
og dem har vi sgu også herhjemme både på Jawa og Mz.
Til allersidst vil jeg påpege noget som ret tit er til debat her i gruppen
og det er det at vi hilser på hinanden, Japaner contra andre maskiner og
specielt Harleyr, at gennemgående hilser alle på mig når jeg kører og jeg
gør det samme, men det hænder, at man lige har set et eller andet og ikke
når at hilse, jeg har taget mig selv i at hæve hånden til hilsen efter de er
kørt forbi mig, så jeg håber da han har set i sit bakspejl, at jeg også
havde hånden oppe, jeg tror også det gælder mange andre, det kan da godt
være der er et par stykker der ikke hilser men der er i hvert fald ikke
mange, jeg kører også 2CV og der hilser man også men jeg tror sgu ikke de
har gjort det i Frankrig da 2 CV'en var på sit højeste for så har de haft
travlt, ( da jeg boede i Tyskland fra 1969-73 blev 2 CV'en kaldt for Enten
(på tysk anden, altså en rap-rap) vi er måske også for mange i dag der kører
motorcykel, for det er trods alt en gestus man viste dengang vi ikke var så
mange, så det er nok tidens tand så det forsvinder nok af sig selv og det er
der måske nogen der har indset og startet der egen lille manifestering.
Ha det godt derude og kør pænt og få oplevet noget, mens i kan.
M.v.h Boie
www.boie.dk
"Søren H. Wind" <s.wind@peugeotklubjylland.dk> skrev i en meddelelse
news:3d714769$0$226$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg er blevet forelsket.... troede ikke det ville ske SÅ pludseligt.. men
> lige pludseligt stod den der... og kostede faktisk en rimelig ok pris....
>
> MEN.. Hvis man køber en Harley Davidson fra 1952' der er klar til syn....
> hvor tit skal man forvente at man skal ligge og skrue under den for at
holde
> den kørende ?
>
> Ved godt det er lidt svært at svare på, men jeg er total NEWBEE.. har ikke
> engang pappet endnu, men det bliver jeg nødt til at få gang i nu.
>
>