/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Benzin økonomisk kørsel ????
Fra : Moller


Dato : 28-08-02 17:57

Heysa Alle,
Nu efter jeg er blevet 4 takt's ejer, så er det at man skal lære nyt om
motoren... og en ting, som tydeligt ses, er at benzin økonomi ikke er ved
samme slags kørsel som en 2 takter.

Så nu er det spørgsmålet kommer..

Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for meget
er det også noget der suger ekstra benzin ????

Nå jo, at motorbremse (mærkes ikke) på en 2 takter, skulle køle motoren,
men gælder det også på en 4 takter ????

VH
Lars Molnit



 
 
Psycho Cowboy (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 28-08-02 18:12

> Så nu er det spørgsmålet kommer..
>
> Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????
___________________________

Ud fra, hvad jeg har erfaret er lave omdrejninger godt for benzinøkonomien,
da der ikke bliver pumpet så meget benzin ind i motoren, men omvendt kan man
også køre sin motor med FOR lave omdrejnnger. Dette skulle vidst ikke være
så godt for motoren, så jeg plejer normalt at ligge et sted i mellemområdet,
hvis jeg skal køre langt - billigt.
___________________________
> Nå jo, at motorbremse (mærkes ikke) på en 2 takter, skulle køle
motoren,
> men gælder det også på en 4 takter ????
___________________________

Uden at have nogen anelse om det, vil jeg mene at det er det samme. Benzin
køler under fordampming og jeg lærte, da jeg tunede knallerter i 15-16 års
alderen, at extra meget benzin betød køligere motor pga. fordampningen. Det
samme sker når man får stadset på nallerne.
Men virkningen med at motorbremse til koldere motor er vel minimal på en
4-takter ?? ...jeg mener, chancerne for at motoren støder ind i
sætningsproblemer, som fx. med 2-taktere er vel meget lille, så hvad skal
man bruge denne evt. nedkøling til ??

Psycho Cowboy
Babygixxer



Bo Thomsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 28-08-02 19:10

Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????

hvis man bruger området mellem 30-60% af max omdr.
så skulle det vist være ok, men husk at det er ikk der der er
power, når det skal bruges.

> Nå jo, at motorbremse (mærkes ikke) på en 2 takter, skulle køle
motoren,
> men gælder det også på en 4 takter ????

det tror jeg nu ikk, man lukker for luft og benz. men der er stadigvæk
masser af friktion i cylinderen.
men hvis man ikk motorbr. så går den jo bare i tomgang, også er der både
benz og tændning til at holde skidtet varmt, såå håber lige der er nogle
kloge hoveder.
mvh
bo thomsen



Moller (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 28-08-02 20:53

> hvis man bruger området mellem 30-60% af max omdr.
> så skulle det vist være ok, men husk at det er ikk der der er
> power, når det skal bruges.

power er der nok af, også ved ekstremt lave omdr... på sådan en Bandit
1200 fætter, så for mit vedkommende er jeg næsten ligeglad hvor omdr. er
bare de er økonomisk forsvarlige :) men 30-60% det er meget nær det som jeg
ligger på det meste af tiden, når jeg knap og nap rør rullen :)

> det tror jeg nu ikk, man lukker for luft og benz. men der er stadigvæk
> masser af friktion i cylinderen.
> men hvis man ikk motorbr. så går den jo bare i tomgang, også er der både
> benz og tændning til at holde skidtet varmt, såå håber lige der er nogle
> kloge hoveder.

Du siger noget.... hmmm, tror det skal studses lidt, så jeg håber der er
nogen som har godt styr på dette som vil svare :)

VH
Lars Molnit
Suzuki GSF 1200 S ... Daammm et sygt bundtræk :)

> mvh
> bo thomsen
>
>



Finn (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 28-08-02 20:17


> Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????
>
> VH
> Lars Molnit
>
> Jeg kan kun oplyse hvordan benzinforbruget
er på min CB500.
På en tur op gennem Norge til Nordkapp kunne
jeg køre 26,5 km./l.
Jeg overholdt alle hastighedsgrænser og havde
62 kg. bagsædepassager + 35 kg. bagage med.
Hastigheden kom ikke over 90 km./t.
Da vi kørte ned gennem Sverige med noget større
hastighed kunne jeg køre 22 km./l
Jeg tror derfor at det er hastigheden mere end
omdrejningerne der bestemmer benzinforbruget.
Jeg kører næsten altid med 4.500 - 5000 omdrejninger,
sommetider lidt lavere.

Hilsen Finn




Henrik Steen Larsen (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-08-02 22:43

Jeg tror derfor at det er hastigheden mere end
> omdrejningerne der bestemmer benzinforbruget.
> Jeg kører næsten altid med 4.500 - 5000 omdrejninger,
> sommetider lidt lavere.
>
> Hilsen Finn

Hvis jeg kører 80 km/t i første gear på min ældgamle cbr (ca. redline), så
er jeg ret sikker på, at min benzinøkonomi ville blive ganske elendig
Ergo - omdrejningerne har nok et eller andet at sige.

mvh
hsl



Anders Thorup (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 28-08-02 21:15



Skruzuki GSX250E '82
"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> wrote in message
news:akivbi$1cjv$1@news.cybercity.dk...
> Heysa Alle,
> Nu efter jeg er blevet 4 takt's ejer, så er det at man skal lære nyt
om
> motoren... og en ting, som tydeligt ses, er at benzin økonomi ikke er ved
> samme slags kørsel som en 2 takter.
>
> Så nu er det spørgsmålet kommer..
>
> Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????

Det gælder (ihvertfald ved biler), at man skal finde en gylden mellemvej.
Sejtrækker motoren bruger det unødigt meget benz, og kører den med høje
omdrejninger bruger det meget benz.

> Nå jo, at motorbremse (mærkes ikke) på en 2 takter, skulle køle
motoren,
> men gælder det også på en 4 takter ????

På moderne motorer(ved ikke med banditten) lukkes der fuldstændigt for
benzin-tilførslen ved motorbremsning. Dette vil give lavere temp. på motoren
fordi det ikke længere er nogen varmeudvikling fra eksplosionerne i
cylindrene. Motorens indre friktion forbliver tilnærmelsesvis konstant, da
der jo stadig pumpes olie rundt når der motorbremses.

Håber det hjalp.

--
MVH
Anders Thorup
--
"A bird without wings can't fly"
Skruzuki GSX250E ´82



Morten Dybdal (28-08-2002)
Kommentar
Fra : Morten Dybdal


Dato : 28-08-02 21:59

Anders Thorup wrote:

>
>

>
>
> På moderne motorer(ved ikke med banditten) lukkes der fuldstændigt for
> benzin-tilførslen ved motorbremsning. Dette vil give lavere temp. på motoren
> fordi det ikke længere er nogen varmeudvikling fra eksplosionerne i
> cylindrene. Motorens indre friktion forbliver tilnærmelsesvis konstant, da
> der jo stadig pumpes olie rundt når der motorbremses.
>

Med hensyn til varmen, gør man på F1 motorer det at man lukker for
tændingen når der motorbremsen, men benzinen bliver ved at flyde for at
køle maskinen. Det er derfor der står flammer ud af udstødningen når de
bremser, benzinen bliver antændt i udstødningmanifolden.

--
Morten Dybdal



GERT BO THORGERSEN (29-08-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 29-08-02 06:42

Der er en der er inde på farterne ved at oplyse om kørsel i Sverige og
Norge. Da jeg under ingeniøruddannelsen skrev om køretøjers luftmodstand
viste det sig at ved 50 - 70 km/timen (dette er rykket op siden på grund af
bedre aerodynamiske biler/motorcykler med bedre kåber) var det fifty fifty
(50% contra 50%) Hk der brugtes på luftmodstanden og
rulningsmodstanden/arbejdet med at flytte køretøjet fra et sted til et
andet. Og luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden så når man
kommer op på højere hastigheder bruges der altså forholdsvis mere benzin til
at skubbe luften væk. Men så spiller også knastakselen/motorens effektkurve
ind for forskellige motorer er jo mest økonomiske ved forskellige
omdrejningstal. Det er jo især bestem af motorens størrelse og
knastakselprofilen. Da vi fik begrænsede hastigheder på motorvejene -
argumenteret med nedsætning af benzinforbruget i Danmark - var der et par
ingeniører som fremlagde, i "Ingeniøren", at deres biler kørte længst på
literen ved ca. 130 km/tim.
Da jeg kørte med en 332 knast i min BMW indtil for 2 år siden hvor et
værksted ødelagde den kørte jeg g.o.v. 18 km/literen - ved sporty kørsel -
men efter den ødelagte knast kun jeg ikke få en magen til og var nødt til at
købe en 336 og nu kører jeg kun 14 km/literen. Og er nødt til at holde den
mere i midterregisteret end med 332 for ikke at køre mindre. Med en sporty
knastaksel hvor jo indsugnings- og udstødnings ventilerne samtidig er meget
åbne vil indsuget benzin jo blive smidt ud i fra cylinderen før
udstødningsventilen er lukket og derved ikke køre økonomisk ved for lave
omdrejninger.
Til BMWér med benzin indsprøjtning har jeg set ure som direkte hvert øjeblik
viser hvad den præcist kørte km/literen.

Mvh. Gert Thorgersen

Moller <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akivbi$1cjv$1@news.cybercity.dk...
> Heysa Alle,
> Nu efter jeg er blevet 4 takt's ejer, så er det at man skal lære nyt
om
> motoren... og en ting, som tydeligt ses, er at benzin økonomi ikke er ved
> samme slags kørsel som en 2 takter.
>
> Så nu er det spørgsmålet kommer..
>
> Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????
>
> Nå jo, at motorbremse (mærkes ikke) på en 2 takter, skulle køle
motoren,
> men gælder det også på en 4 takter ????
>
> VH
> Lars Molnit
>
>



nn (29-08-2002)
Kommentar
Fra : nn


Dato : 29-08-02 08:09

Jeg kører en 1150 gs (bmw) og ved 3000 omdrejninger (100 km /t) kører den
lidt over 20.

Kører jeg de 100 ved 4000 omdrejninger (et gear lavere) kommer ejg ned på
17-18
MEN når jeg kører lavere gear skyldes det ofte kraftig vind eller
bjergkørsel, så man kan nok ikke lige tage det vor givet at kun
omdrejningerne er skyld i det højere forbrug.

Mhv nn

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
news:akivbi$1cjv$1@news.cybercity.dk...
> Heysa Alle,
> Nu efter jeg er blevet 4 takt's ejer, så er det at man skal lære nyt
om
> motoren... og en ting, som tydeligt ses, er at benzin økonomi ikke er ved
> samme slags kørsel som en 2 takter.
>
> Så nu er det spørgsmålet kommer..
>
> Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????
>
> Nå jo, at motorbremse (mærkes ikke) på en 2 takter, skulle køle
motoren,
> men gælder det også på en 4 takter ????
>
> VH
> Lars Molnit
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-08-02 11:06

> Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????

Hej Moller

Det ligger mest i gashåndtaget. Jeg formår at få min CBr til at gå langt på
literen til hverdag. Det gør jeg ved at køre ved så lave omdrejnigner som
muligt, hvor den stadig går godt. I en CBR600's tilfælde er der fra 3000rpm
til 4000rpm og så aldrig vride gassen mere end en 1/5 til en 1/4 omgang.

Hvis du vil have din 1200 Bandit til at køre langt så hold den mellem 2500
og 4000rpm og pas på gashåndtags indstillingen. Jeg kan finde på at tage
koblingen ned af bakke og hvis jeg skal rulle han til et kryds, men jeg er
jo også jyde-nærrig . Min CBR går mellem 18 og 21 km/L med disse råd.

Hurtige accelerationer koster benzin og dæk. Hårde opbremsniger koster
klodser og dæk. Fornuftig nisse-kørsel holder økonomien sund og slider
mindre på din MC generelt.

Sådan får du din Bandit til at holde mange kilometer:
1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift.
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur.
3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov
til at spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Hans Paulin (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 29-08-02 12:10


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse
news:akkror$pii$1@eising.k-net.dk...
>
> 3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer

...."sejtræk"...

....bundtræk er noget andet og bedre...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



Erland R. Nielsen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Erland R. Nielsen


Dato : 29-08-02 20:05

> Sådan får du din Bandit til at holde mange kilometer:

> 4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
> kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
> (motorvej o.l.).
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
Er det ikke et levn (i instruktionsbogen) fra gamle tider hvor motorerne
ikke var konstrueret til den belastning de kunne frembringe ved
forbrændingen ? Hvis smøresystemet og dennes køling er veldimensioneret, vil
der opstå en ligevægt i olietemp. osv. selv ved stor belastning. Et leje
eller anden mekanisk del der belastes, slides eller udmattes ikke mere af at
det foregår over 20 min.end over 2 x 10 min. efter at en ligevægt er
indtrådt.

Havde en 600Bandit, der problemfrit klarede 82 Mm, og den fik ofte lov at
arbejde ved min. 75% over flere timer, kun afbrudt af tankninger.
Selvfølgeligt slider det på lortet, men nok ikke mere end at lade motoren
"hoppe" op af alpeveje med lave omdrejninger.

Lad skidtet blive varmt, og prøv så derefter at ødelæg det.

mvh Erland




Bo Thomsen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 29-08-02 23:57

> hvor den stadig går godt. I en CBR600's tilfælde er der fra 3000rpm
> til 4000rpm og så aldrig vride gassen mere end en 1/5 til en 1/4 omgang.
hvorfor p... har du dog købt en f4???
jeg prøvede en f4 sidste år, jeg ville mene at jeg aldrig ville kunne nå at
overhale noget som helst hvis jeg holdt den på 3-4000omdr. og så skal
jeg jo alligevel skifte 2 gear ned for at komme forbi i normal tid.
jeg mener at du holder al for lave omdr.
jo længere tid man bruger ved acc. jo længere tid kører man også
med øget brændstofforbrug. en test har vist at man skal "skynde" sig
med at komme op i fart og så holde den der ( i et højere gear selvf. ).


> Hvis du vil have din 1200 Bandit til at køre langt så hold den mellem
>2500 og 4000rpm og pas på gashåndtags indstillingen.
jeg mener nu stadigvæk at det er skidt at køre under 30% af max.

> Min CBR går mellem 18 og 21 km/L med disse råd.
mit bud er at det vil den også hvis du kører med 4-6k.omdr.

> Hurtige accelerationer koster benzin og dæk. Hårde opbremsniger koster
> klodser og dæk. Fornuftig nisse-kørsel holder økonomien sund og slider
> mindre på din MC generelt.
men endnu bedre er det at la den stå og så skille den af og renser den
1 gang om måneden. )

> 3: Undgå bundtræk. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have
lov til at spinde.

OT: kan nogle forklare hvad sejtræk er?
jeg fik engang af vide af en kørelærer at det var noget med karbu'erne.
og at på nye motore med indsp. kunne dette fænomen ikke ske! ?
mvh
bo thomsen





Hans Paulin (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 30-08-02 08:17


"Bo Thomsen" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:akm8g8$lh$1@sunsite.dk...
>
> OT: kan nogle forklare hvad sejtræk er?

....det er, hvis du kører i (for) lave omdrejninger...altså, sat *helt*
på spidsen: du kører op af en stejl bakke med 30 km/t i 5. gear... ;0)

....eller: du vil overhale og lukker op, men cyklen flytter sig ikke,
medmindre du går et par gear ned - hvis du da ikke gearer ned, er der
risiko for, at motoren sejtrækker, hvilket kan give tændingsbanken og
deraf følgende overophedning...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)





faojpbXXX@ringamt.dk (30-08-2002)
Kommentar
Fra : faojpbXXX@ringamt.dk


Dato : 30-08-02 08:20

Når man skal forklare spørgsmål som sejtræk, optimalt omdrejningsantal
osv. er det en god idé at sammenligne med en cykel med mange gear, hvor
man selv er motoren. Hvis man starter cyklen i det højeste gear op ad
bakke skal der virkelig trykkes til. Jo større tryk man kan levere, jo
højere moment leverer man. Men cyklen er sej at få i gang - måske umulig.
Cyklisten skal levere en meget stor kraft for at få cyklen i gang, hvilket
slider på kræfterne og bruger cyklistens energi. Det samme med en
motorcykel, der sættes til at aflevere en stor mængde energi ved meget
lave omdrejningstal - man sejtrækker. For at udnytte cyklistens kræfter
optimalt vælger man derfor det lave gear, som giver bedre muligheder for
at overføre kræfterne til cyklen.
Når cyklen så er kommet i gang går det nogenlunde jævnt ud af cykelstien,
måske lidt modvind og op ad bakke. Det højeste gear er brugeligt, men man
bliver mindre forpustet (man bruger mindre energi) ved at vælge et lidt
lavere gear. Det laveste gear er derimod ubrugeligt - man skal trampe alt
for mange omgange i pedalerne, og selv om hvert tramp ikke kræver megen
energi bliver det samlede energiforbrug for stort pga. de mange
omdrejninger. Ved høj fart i medvind kan vi tage det store gear i
anvendelse uden at miste pusten.
Overført på motorcyklen betyder det, at en rimelig kvik acceleration med
gearskift så hurtigt, at det næste gear tager over ved et omdrejningstal,
hvor der er nok moment til rådighed til at fortsætte accelerationen, giver
den mest skånsomme og benzinøkonomiske acceleration.

Jens Peter bovbjerg

Erland R. Nielsen (01-09-2002)
Kommentar
Fra : Erland R. Nielsen


Dato : 01-09-02 17:58


Cyklisten skal levere en meget stor kraft for at få cyklen i gang, hvilket
slider på kræfterne og bruger cyklistens energi. Det samme med en
motorcykel, der sættes til at aflevere en stor mængde energi ved meget
lave omdrejningstal - man sejtrækker. For at udnytte cyklistens kræfter
optimalt vælger man derfor det lave gear, som giver bedre muligheder for
at overføre kræfterne til cyklen.
Når cyklen så er kommet i gang går det nogenlunde jævnt ud af cykelstien,
måske lidt modvind og op ad bakke. Det højeste gear er brugeligt, men man
bliver mindre forpustet (man bruger mindre energi) ved at vælge et lidt
lavere gear. Det laveste gear er derimod ubrugeligt - man skal trampe alt
for mange omgange i pedalerne, og selv om hvert tramp ikke kræver megen
energi bliver det samlede energiforbrug for stort pga. de mange
omdrejninger. Ved høj fart i medvind kan vi tage det store gear i
anvendelse uden at miste pusten.

Jens Peter bovbjerg

Energiforbruget er lig det arbejde som skal udføres, og det er ligemeget
hvilken udveksling der anvendes (dog kan tabet i % i f.eks. kæde godt
afhænge af kraft kontra hastighed, men det er ubetydeligt). Kører man i alt
for højt gear op af bakke, får man ondt i benene (enten led eller muskler),
da belastningen simpelthen er for høj.

Men ellers er du jo inde på det rigtige.
mvh Erland



GERT BO THORGERSEN (02-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 02-09-02 19:29

Erland R. Nielsen <erland_refling@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d7245b6$0$22874$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Cyklisten skal levere en meget stor kraft for at få cyklen i gang, hvilket
> slider på kræfterne og bruger cyklistens energi. Det samme med en
> motorcykel, der sættes til at aflevere en stor mængde energi ved meget
> lave omdrejningstal - man sejtrækker. For at udnytte cyklistens kræfter
> optimalt vælger man derfor det lave gear, som giver bedre muligheder for
> at overføre kræfterne til cyklen.

Da jeg cyklede meget lærte jeg ellers en del andre ting. For det første
cyklede jeg med 90 omdr/min i det optimale gear hvorved jeg nogen gange med
saddeltasker overhalede racercyklister. Sportscyklisterne cyklede normalt
120 omdr./min ved forholdsvis lavere gearinger ved samme fart. Jeg knækkede
en gang en pedalarm fra et dyrt kranksæt og Banani erklærede at jeg trådte
for hårdt. Men angående racerkørernes flere omdrejninger så blev jeg fortalt
at musklerne skulle i cyklusser bruges så hurtigt for ellers var al det af
blodet bragte brændstof opbrugt for musklens cyklustid var ovre. Dette er
ellers næsten en parallel til hvor jeg nedenfor skriver at ved sejtrækkørsel
vil der blive forholdsvis mere energi spildt som varmeafgivelse.

Mvh. Gert Thorgersen

> Når cyklen så er kommet i gang går det nogenlunde jævnt ud af cykelstien,
> måske lidt modvind og op ad bakke. Det højeste gear er brugeligt, men man
> bliver mindre forpustet (man bruger mindre energi) ved at vælge et lidt
> lavere gear. Det laveste gear er derimod ubrugeligt - man skal trampe alt
> for mange omgange i pedalerne, og selv om hvert tramp ikke kræver megen
> energi bliver det samlede energiforbrug for stort pga. de mange
> omdrejninger. Ved høj fart i medvind kan vi tage det store gear i
> anvendelse uden at miste pusten.
>
> Jens Peter bovbjerg
>
> Energiforbruget er lig det arbejde som skal udføres, og det er ligemeget
> hvilken udveksling der anvendes (dog kan tabet i % i f.eks. kæde godt
> afhænge af kraft kontra hastighed, men det er ubetydeligt). Kører man i
alt
> for højt gear op af bakke, får man ondt i benene (enten led eller
muskler),
> da belastningen simpelthen er for høj.
>
> Men ellers er du jo inde på det rigtige.
> mvh Erland
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 30-08-02 09:28

> hvorfor p... har du dog købt en f4???
Det har jeg heller ikke.

> jeg prøvede en f4 sidste år, jeg ville mene at jeg aldrig ville kunne nå
at
> overhale noget som helst hvis jeg holdt den på 3-4000omdr. og så skal
> jeg jo alligevel skifte 2 gear ned for at komme forbi i normal tid.
Jeg taler om normal kørsel. Skal jeg overhale går jeg 3-4 gear ned. vipper
svinet op på 7-8000 redliner den og afslutter overhalingen hurtigt. Så
kommer den op i 6. igen og jeg triller videre. Er jeg på "fornøjelsestur"
med gutterne, holder jeg gryden i kog over 8000rpm. Hvis jeg gjorde det hver
dag, ville jeg blive blind over hvor hurtigt jeg kørte, og hurtigt få
fornemmelsen af min CBR er tam.

> jeg mener at du holder al for lave omdr.
Og?

> > Hvis du vil have din 1200 Bandit til at køre langt så hold den mellem
> >2500 og 4000rpm og pas på gashåndtags indstillingen.
> jeg mener nu stadigvæk at det er skidt at køre under 30% af max.

Hvis du nu havde prøvet en 1200 Bandit og vidste at det er en af de
produktionsmaskiner med mest bundtræk ville du vide at momentkurven topper
ved 4500rpm. Derfor er der masser af guf ved 2500rpm. Hvis man holder den
der hvor den staig går godt er jeg jo behændigt ude over alle diskussioner.
Hvis din VFR ikke går godt ved 3500rpm og ikke kan holde en given hastighed,
anbefaler jeg du smider den på værksted.

> > Min CBR går mellem 18 og 21 km/L med disse råd.
> mit bud er at det vil den også hvis du kører med 4-6k.omdr.
Nå?, men det gør den ikke. Det kan være det kommer som et chok, men man skal
vride hanen mere for at få den længere op i omdrejninger samt jo flere
omdrejninger jo luft sluger motoren, og der bruger den mere benzin. Jeg har
en kammerat der også kører CBR 600. Han kører den altid ved 6000rpm. På tur
via landeveje fra Lyngby til Skagen brugte han komsekvent 10% mere benzin
end mig.

> OT: kan nogle forklare hvad sejtræk er?
Og du belærer mig om min kørsel?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Bo Thomsen (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 30-08-02 15:20

> Jeg taler om normal kørsel. Skal jeg overhale går jeg 3-4 gear ned.
>vipper svinet op på 7-8000 redliner den og afslutter overhalingen hurtigt.
ok, vi har jo alle forskellig kørestil, jeg kører ikke i et så højt gear at
jeg
ikk kan overhale uden at skulle skifte.
> > jeg mener at du holder al for lave omdr.
> Og?
- sådan er vi jo alle så forskellige

> > > Hvis du vil have din 1200 Bandit til at køre langt så hold den mellem
> > >2500 og 4000rpm og pas på gashåndtags indstillingen.
> > jeg mener nu stadigvæk at det er skidt at køre under 30% af max.

> Hvis din VFR ikke går godt ved 3500rpm og ikke kan holde en given
hastighed,
> anbefaler jeg du smider den på værksted.
den er solgt dog ikk derfor. den ku kørte fint ved 3500rpm. dog var
en overhaling ikk mulig hvis den var i >3 gear. på vfr'eren holdt jeg
ved norm. kørsel ca. 5000rpm. og norm. køre omr. mellem 4-9k rpm.


> > OT: kan nogle forklare hvad sejtræk er?
> Og du belærer mig om min kørsel?
det vil jeg aldrig gøre, det aner jeg sku ikk nok til. men jeg gav blot min
mening om ved hvilke rpm jeg synes man bør køre ved norm. kørsel.

jeg kender godt den forklaring som både "hans" og "faojpb" kom med.
jeg ledte efter en teknisk forklaring og en meget præcis ( rpm ) grænse
for hvornår en motor sejtrækker, og det har jeg endnu ikk fået.
jeg håbede på at der var nogle der kunne forklare det bedre end blot at
sige den sejtrækker når den ikk har kræfter eller ryster ved gasgivning.
mvh
bo thomsen





Jonas Holt (30-08-2002)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 30-08-02 16:08

> jeg ledte efter en teknisk forklaring og en meget præcis ( rpm ) grænse
> for hvornår en motor sejtrækker, og det har jeg endnu ikk fået.
> jeg håbede på at der var nogle der kunne forklare det bedre end blot at
> sige den sejtrækker når den ikk har kræfter eller ryster ved gasgivning.


Man overbelaster en motor termisk hvis man fx kører op ad bakke, og oplever at man akkurat kan
vedligeholde omdrejningerne med fx 25% gas - og motoren ikke kommer op i omdrejninger hvis man giver
mere gas - og man så giver mere gas! Det ekstra brændstof der kommer ind resulterer jo ikke i højere
omdrejninger, kun i mere varme.

Jeg kender det bedst fra min tid til søs hvor det var noget vi skulle være meget på vagt overfor
hvis vi sejlede på lavt vand. Vi skulle så være meget obs på udstødstemperaturerne.

Jeg vil tro, at ovenstående er noget der går ind under begrebet 'sejtræk'.
En meget langsom acceleration (i høj gear) med fuld gas vil resultere i det samme og måske kan det
brænde udstødsventilerne? Ved en lang acceleration skal der bruges ganske moderat index (dieselsprog
for moderat gas :)

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



GERT BO THORGERSEN (02-09-2002)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 02-09-02 19:17


Jonas Holt <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d6f8a95$0$87277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > jeg ledte efter en teknisk forklaring og en meget præcis ( rpm ) grænse
> > for hvornår en motor sejtrækker, og det har jeg endnu ikk fået.
> > jeg håbede på at der var nogle der kunne forklare det bedre end blot at
> > sige den sejtrækker når den ikk har kræfter eller ryster ved gasgivning.
>
>
> Man overbelaster en motor termisk hvis man fx kører op ad bakke, og
oplever at man akkurat kan
> vedligeholde omdrejningerne med fx 25% gas - og motoren ikke kommer op i
omdrejninger hvis man giver
> mere gas - og man så giver mere gas! Det ekstra brændstof der kommer ind
resulterer jo ikke i højere
> omdrejninger, kun i mere varme.
>
Jeg håber da også det resulterer i flere Hk ?
Egentlig resulterer en langsomgående motor jo i forholdsvis større varmetab
fordi den varme forbrændingsgas trykker jo stemplet ned samtidig med at den
afgiver varme mod cylinder, topstykke, stempel og ventiler hvorved trykket
mindskes. Ved meget langsom omdrejning vil hele trykket forsvinde nemlig
afgivet som varme. Dette er også en grund til at hastigere roterende motorer
har flere Hk. Men at køre i det rette gear/omdr. vil altså resultere i
mindre varme end ved for lave omdrejninger.

Mvh. Gert Thorgersen

> Jeg kender det bedst fra min tid til søs hvor det var noget vi skulle være
meget på vagt overfor
> hvis vi sejlede på lavt vand. Vi skulle så være meget obs på
udstødstemperaturerne.
>
> Jeg vil tro, at ovenstående er noget der går ind under begrebet 'sejtræk'.
> En meget langsom acceleration (i høj gear) med fuld gas vil resultere i
det samme og måske kan det
> brænde udstødsventilerne? Ved en lang acceleration skal der bruges ganske
moderat index (dieselsprog
> for moderat gas :)
>
> --
> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 02-09-02 10:23

> jeg kender godt den forklaring som både "hans" og "faojpb" kom med.
> jeg ledte efter en teknisk forklaring og en meget præcis ( rpm ) grænse
> for hvornår en motor sejtrækker, og det har jeg endnu ikk fået.
> jeg håbede på at der var nogle der kunne forklare det bedre end blot at
> sige den sejtrækker når den ikk har kræfter eller ryster ved gasgivning.

Hej Bo

Nu er jeg faldet ned igen, efter jeg tog dit svar på mit indlæg mindre pænt.
Jeg har gået et par dage og tænkt over dit spørgsmål. Det er jo ikke så nemt
at man kan få en RPM grænse for sejtræk. Det varierer nemlig fra motor til
motor.

Jeg har dog kommet frem til en konklusion. Hvis du ville accelererer
hurtigere i et lavere gear _med samme gashåndtagsstilling_, er du i gang med
at sejtrække. Kan vi opnå enighed om den udformning her i gruppen?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



Bo Thomsen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 02-09-02 13:31

> Nu er jeg faldet ned igen, efter jeg tog dit svar på mit indlæg mindre
pænt.
ok, det var ikke ment som belæring, blot at jeg synes det var lave rpm'er.
men jeg kører generalt også højt i rpm-skalaen ( kan godt li kræfter :).

> Jeg har gået et par dage og tænkt over dit spørgsmål. Det er jo ikke så
>nemt at man kan få en RPM grænse for sejtræk. Det varierer nemlig fra
>motor til motor.
ok, jeg er ikk særlig teknisk, og jeg forstod blot på min daværende
kørerlærer at der skete et eller andet "hokus pokus" når en motor
sejtrækkede. og at dette ikke kan forekomme på nye motorer pga.
den elektroniske indsprøjtning holder kontrol med luft/bensin blandningen.
men der er jeg så forkert på den.

> Jeg har dog kommet frem til en konklusion. Hvis du ville accelererer
> hurtigere i et lavere gear _med samme gashåndtagsstilling_, er du i gang
med
> at sejtrække. Kan vi opnå enighed om den udformning her i gruppen?
jeg har desværre ikk nogen kværn mere ( 1-2 års pause ), så jeg
kan ikke afprøve noget som helst

men du har sikkert også ret i dette.
mvh
bo



Bo Thomsen (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 02-09-02 13:38


> men jeg kører generalt også højt i rpm-skalaen ( kan godt li kræfter :).
>
måske var det også derfor at jeg havde et kæmpe bødebudget hvert år
!
bo thomsen



Moller (02-09-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-09-02 15:33

> Nu er jeg faldet ned igen, efter jeg tog dit svar på mit indlæg mindre
pænt.
> Jeg har gået et par dage og tænkt over dit spørgsmål. Det er jo ikke så
nemt
> at man kan få en RPM grænse for sejtræk. Det varierer nemlig fra motor til
> motor.

Yeps, enorm variation.... for om det er en CBR600, Gixxer 250, MZ, eller
en Bandit 1200 er der mega forskel...

> Jeg har dog kommet frem til en konklusion. Hvis du ville accelererer
> hurtigere i et lavere gear _med samme gashåndtagsstilling_, er du i gang
med
> at sejtrække. Kan vi opnå enighed om den udformning her i gruppen?

Lyder som en meget fornuftig konklusion, det mærkes tydeligt, og så
afgøre det også at du havde ret med mellem 2k og 4k omdr. på banditten er
mest benzin fornuftige område, jeg skal under 2k, for at den sejtrækker
efter den udtalelse, og 1 gear ned, ryger den lynhurtigt op på 6-8k
omdr...men den skal ha lidt ekstra føde (meget lidt) men ekstra.

Og det ses tydeligt på de sidste dages kørsel, eftersom jeg tydeligt
mærke at jeg når ekstra på Literen, men nu for vi af se :) Speedokablet
kommer i morgen :) så kan jeg se helt præcist hva den æder pr. L.

VH
Lars Molnit
Bandit 1200 S
MZ ETZ 251 CDi
P.S. Tusind tak for hjælpen med Banditten til Jens for alle de råd, og
hjælp med service på den :) den køre som en drøm.



Martin Sørensen (29-08-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 29-08-02 21:25

> Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med laveste
> omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
meget
> er det også noget der suger ekstra benzin ????

Prøv at kigge her:
http://murray.newcastle.edu.au/users/staff/iw/Projects/1999/web_pages/ribbon
s/engine_concepts.htm

På billede nummer to kan man se, at der hvor den bedste benzinøkonomi ligger
typisk er midt imellem 0 RPM og max. omdr. Dvs. omkring 5.000RPM for en
cykel, hvor redline ligger ved 10.000RPM.

Grafen viser også mange andre interessante grafer mht. en 4-takts motor.

signing off.. Martin Sørensen



PHK (30-08-2002)
Kommentar
Fra : PHK


Dato : 30-08-02 13:24


"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:aklvu9$1rgm$1@news.cybercity.dk...
> > Er det mest benzin økonomiske at køre i højeste gear, med
laveste
> > omdr... og hvor lave omdr... for jeg går ud fra når den sejtrækkes for
> meget
> > er det også noget der suger ekstra benzin ????
>
> Prøv at kigge her:
>
http://murray.newcastle.edu.au/users/staff/iw/Projects/1999/web_pages/ribbon
> s/engine_concepts.htm
>
> På billede nummer to kan man se, at der hvor den bedste benzinøkonomi
ligger
> typisk er midt imellem 0 RPM og max. omdr. Dvs. omkring 5.000RPM for en
> cykel, hvor redline ligger ved 10.000RPM.

Benzinforbruget bliver her målt i kg per time.

Jeg har været danmarks-mester i økonomikørsel 2 år i streg - de eneste 2 år
vi gad køre - godt nok i en dieselbil, men alligevel :) Det gælder om at
holde lave omdrejninger. Dvs. hurtig accelleration til højeste gear uden at
overdrive gasgivningen og så ellers køre med så lave omdrejninger som
muligt.


--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409250
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste