Jeg er godt klar over at bronzebøsninger ikke er noget ultraspecielt man kan
sagtens finde kørertøjer hvor det er der standard. Men grunden er at der er
forskel på lejepanders/bøsningers bæreevne pr. arealenhed afhængig af hvad
materiale der er brugt; den kan sagtens være 2:1 forskel (har opgivne data
desangående). Derfor er det jo godt nok at bruge den billigste, altså
direkte i jernet, hvis der ikke er brug for mere, men hvis man så vil tune
køretøjet eller optimere det kan man skifte til bøsning af et bedre
materiale. Der er også forskel på friktionen. Det optimale er faktisk
således at bruges der nålelejer så er den rette plads for
krydspinden/stempelpinden midt i stemplet, men bruges ikke nåleleje så vil
krydspinden sikker altid være bedre placeret lidt (milimetre) til den ene
side af stemplets centrul. Dette for at udligne den skævhed som stemplet
står med når forbrændingstrykket starter. Da jeg fik Venolia stempler til
min Honda CB750 sad stempelpinden et par mm ovre i den ene side, men den i
standard stemplerne sad midt i stemplet.
Den ting med at hullet i plejlstangen er slidt skævt for mig til at
spekulere på om tændrøret sidder i den ene side contra i topstykker med 4
ventiler hvor de jo sidder i midten. For forbrændingstrykket kommer jo som
en kugle omkring tændrøret, så hvis tændrøret sidder i den ene side vil
gastrykket jo starte i den ene side og belaste stemplet sideværts skævt.
Den anden ting med ujævn slitager ytrer sig i akslernes retning ved
stempelpinden og på plejlstangssølen. Det viser sig nemlig at det er ret få
grader som er belastet; og det er her slitagen sker. Der er endog
grader/buede som aldrig belastes, og det er her man sender olien ind til
plejlstangssølen gennem hullet i krumtappen.
Det med olietrykslampen der lyste oplevede jeg for 4 år siden da jeg
monterede Venolia stempler i min BMW. Det startede efter ca. 50 km, og da
jeg efter stille acceleration de 30 km på vej hjem, for at undgå det røde
lys, viste det sig at motoren havde ædt over halvdelen af olien. Det viste
sig at olieskaberingene havde svage bukninger. Venolia benyttede 3 delte
meget svage olieskaberinge og de 2 uhyre tynde skrabering (den 3´die var
fjederen) havde fådet skævheder under installationen. Siden da har jeg
undgået den slags oliskraberinge.
Mvh. Gert Thorgersen
Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akbner$b45$1@eising.k-net.dk...
> Tjaaaa sejtrækkeri om det er det? Måden disse lejringer blev slidt på
er,
> at kun i den ene side af krydspindslejet blev der ligesom slidt meget mere
> af. Dvs sætter jeg krydspinden fra den ene side halvvejs igennem er lejet
> egentligt ok, men gør jeg det fra den anden side, kan jeg mærke slør. Det
er
> somom stemplet blev presset skævt ned. Det kunne måske alligevel tyde
lidt
> på sejtrækken, men den får ellers tæsk jævnligt
> /Janus
>
>
>
>
> "Thomas" <thomas@odense.kollegienetFJERN.dk> wrote in message
> news:%Mba9.17176$ww6.2102932@news010.worldonline.dk...
> >
> >
> > >
> > > vdr. smøring så har jeg vist en gang for meget løbet tør for olie
> > (skammer
> > > og grimmer mig), altså ikke helt tør men der hvor olielampen begyndte
> at
> > > lyse, så mon ikke det er årsagen?
> >
> > Det er vel det lampen er til for? Spøg til side Jeg har da selv oplevet
at
> > lampen har lyst, den ene gang var da efter jeg havde betalt 7500,- for
en
> > knækket knastkæde, da havde de vist ikke lige fået hældt nok olie på,
> > flot!!!!, den anden gang kom det ved hårde opbremsninger (men der var
dog
> > stadig olie i skueglasset, men skulle vist fyldes efter
![Glad](images/smileys/nglad.gif)
)
> >
> > Det jeg spekulere mere over er om det mon skyldes køremåden?. Kan for
> meget
> > sejtrækkeri skade pejlstængerne på den måde? Kører sjældent med høje
> > omdrejninger.... (larmer mere end det rykker!!!!)
> >
> > Mvh
> >
> > Thomas
> > XS400 Seca
> >
> > .
> >
> >
>
>