Jeg havde (som tidligere nævnt) på min Honda CB750 det problem at den i 1975
woblede så meget at den ved 160 rigtige km/tim brugte en hel vognbane. Jeg
undersøgte alt og sporede hjul igen og igen uden at løse problemet. Først da
jeg om vinteren klodsede den op og skilte den ad opdagede jeg via skævt
slitage på kædens trætandhjul at den uoriginale bagsvinggaffel hjemkøbt fra
England gjorde at baghjulet sad lidt lidt for langt (omkring 5 mm) ovre i
den ene side, og at dæmperne ligeledes ikke sad som spejlbilleder af
hinanden. Efter at have ordnet problemet kunne jeg næste år slippe styret
ved 200 km/timen (topfart på ca. 230 rigtige km/tim) og den kørte fortsat
snorlige.
Mvh. Gert Thorgersen
Jens Arnfast <jens@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d65e2d8.2622651@dtext.news.tele.dk...
> Ohøj i gruppen,
>
> efter at mit styr er begyndt at wobble en smule når jeg slippet det
> (ikke ubehageligt, jeg VED den fortsætter ligeud
) gik jeg på
> slør-jagt. Umiddelbart var der ingen slør i forhjul, kronrør og
> baghjul, men bagsvingeren havde en lille smule.
>
> Nu er mine spørgsmål så:
> Kan den smule slør i bagsvingeren bevirke at styret wobbler på denne
> måde? .. og hvor stor en mekaniktumpe skal man være for ikke selv at
> skifte de slidte lejer? (evt. pga man ikke ejer et eller andet stykke
> specielt værktøj)
>
> Mvh
> -jens
>
> --
> Jens Arnfast
> XJ600 '87