mit barn gylper - hvorfor ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 18-02-01 23:39

Hej

Min lille nyfødte pige (14dg) gylper kraftigt næsten hver gang hun har
spist. Vi kan ikke umiddelbart finde nogen grund, men det vækker naturligvis
bekymring.

Nogen ideer om hvorfor ?

Kim

Fra : Milea

Dato : 19-02-01 00:02

Enten får hun for meget at spise, eller hun 'tager' luft med ind, under
spisning.
Hvis det ikke er det...og hun gylper hele måltidet op, hver gang..så kontakt
lægen *S*

Mvh.
Milea

Fra : Kim Larsen

Dato : 19-02-01 00:55

Kan det at hun fik sit tungebånd klippet efter fødslen have nogen betydning
?

Kim

Fra : Lone Hemmingsen

Dato : 19-02-01 09:49

Kim Larsen skrev i meddelelsen <96pmtc$2anq$1@news.cybercity.dk>...
>Kan det at hun fik sit tungebånd klippet efter fødslen have nogen betydning
>?

Det tror jeg nu ikke på! Det skulle måske påvirke sutterefleksen, men ikke
gylperiet, som opstår i mavesækken og i mellemgulvsmusklen!

Hvordan holder I på hende efter endt måltid?
Hvis hun kommer for hurtigt ned at ligge, kan det godt være medvirkende
årsag!
Prøv at være opmærksom på at holde hende lodret noget tid 30 minutter, måske
mere(?)
Hun er jo ikke ret gammel, jeg vil forsøge at trøste Jer med at gyperiet
aftager med tiden!

Hilsen Lone

Fra : N/A

Dato : 02-04-01 20:14

Fra : Helle

Dato : 02-04-01 20:14

Hej!!
Det er måske en god ide at konsultere læge eller sundhedsplejeske. Der er
faktisk nogle børn der har et reelt problem med lukkemusklen til mavesækken,
og det viser sig netop ved, at de gylper kraftigt/kaster op umiddelbart
efter de har spist.

Helle

Fra : Peter Enger

Dato : 19-02-01 09:19

Hej Kim

Mon ikke du skulle spørge lægen eller sundhedsplejersken om det. Der kan jo
være mange grunde og det kan være temmelig alvorligt hvis hun ikke får
næring nok?

Lone

Fra : Nilo

Dato : 19-02-01 13:56

Begge vores børn gylpede i stride strømme især den stor og det varede fra de
var nyfødte til de var 1 år næsten helt nøjagtigt. Når jeg siger gylpede, så
var det altså rigtig MEGET, det var gik os sådan på, noget svineri var det
jo også, så vask vask og atter vask gik tiden med.

Vi var til lægen med den store, som så fik os beroliget, for så længe
børnene tager på og ellers trives, skal man ikke gå så højt op i det,kun
hvis det var modsat, det er jo bare ikke sjovt så længe det står på, og især
ikke når de først får rigtig mad og begynder kravle. Begge vores børn tog
altså støt på i vægt, ja faktisk tog den ældste og værst gylpene mest på.

Men ellers hvis det ikke er svar nok, kan det måske være en idé som mange
andre foreslår, at blive beroliget hos lægen.

Fra : Nilo

Dato : 19-02-01 13:59

Og forresten prøvede vi alt, allle gode råd, vi prøvede alt og vi lod være
med alt, intet kun tiden hjalp. Tror ikke vi gjorde noget galt, men sådan
var det bare.

Fra : Kim Larsen

Dato : 20-02-01 23:33

Hej alle sammen.

Har lige haft besøg af sundhedsplejsken. Dejligt menneske.

Kort fortalt, så gav hun os de samme råd som gruppen havde givet os og så
kunne vi allerede fortælle at de virkede.

Så som sædvanligt er NG´erne et perfekt sted at hente info !

Tak for hjælpen !

Kim

Fra : Fam. Rasmussen

Dato : 02-04-01 10:37

alle mine børn er flaskebørn, de gylper meget det er normal hos
flaskebørnene, fordi de sluger jo luft med ind til selv fra flaskerne.. Men
forhold til ammer aner jeg ikke.. men det er ikke tale om tungbånd.. selvom
min ælste søn er blevet klippet 2 gange, (det er mest pga hans talesprog -
er snart 5 år)..
Men det er helt bestemt efter hvad moren spiser, når barnet ammer, feks
spiser moren hvidløg så kan barnet få luft i maven når den ammer.. det ved
jeg bare fra min storesøster..

Karina