"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:b841f08a.0208160118.5b15ecbb@posting.google.com...
> " -[ F e r ]-" <fer@cool.dk> wrote in message
news:<ajg6c9$ss$1@news.cybercity.dk>...
>
> >
> > Mål spændingen over batteriet efter den har stået stille nogen timer.
Skal
> > helst ligge omkring 12.8V'
> >
> > Start svinet, hvis det lykkedes
gas lidt op, spændingen skulle gerne
> > kommer op til 14.4 volt.
> >
> >
> >
> > mvh Tommy Fer
> > Suzuki GSXR250
>
>
> Nu skal jeg ikke gøre mig klog, men i fysiktimerne lærte jeg at
> strømstyrke måles i ampere og ikke i Volt. Derfor er det ikke
> spændingen der er problemet der, når kraften til at turne starteren
> rundt aftager så hurtigt
Ok, men efter som du ikke bare lige sådan kan måle ampere på dit
batteri..... så bruger man spændingen.
MNen din laderegulator køre også på spændingen. Da man automatisk begrænser
ladestrømmen, via spændingen, da den skal overvinde den indre modstand i
batteriet. nu er vi så ude i at U=I*R eller omskrevet at I=U/R
> Hos et hvilket som helst værksted kan man få målt sin akkumulator
> igennem det tager 30 sek.
Det de gør er at de smider en kæmpe effektmodstand (læs, stor modstand med
lav ohmsk værdi) og brænder så og så meget energi af, og så måler du
bagefter hvor meget spænding der er til overs... DA spændingen er et udtryk
af hvor meget batteriet er opladet.
>
> Men det er rigtigt at der for en typisk akkumulator falder 2 volt for
> hver celle der er død (der er nemlig 6 celler ialt!)...
> Det er meget svært (teoretisk set umuligt)at start en 12 volt cykel
> med 10 volt...
>
Nu skal man huske at hvis en celle dør, så bestemmer den max ampere som de
andre kan levere da de sidder i serie.... derfor kan man godt starte med 10
volt på batteriet med tæt på flade celler, men hvis det er med gode celler
og en død.. jae.. no go..
> wheeler 12 volt 5 amp.
Nu når vi er lidt pernikken gryn..... Du mener vel 5 Amp/timer
Det var lidt af 3 års HTX og 2 års maskinmester udd...
mvh Tommy Fer