On Fri, 9 Aug 2002 22:40:50 +0200, "Hauberg"
<hauberg@mcinstruktoererne.nospam.dk> wrote:
Hej haugberg.
>Dual-brake er godt nok : bare det er som på mit arbejdsredskab.........BMW K
>1200 P (samme firma som Reno) På min hedder det DEL-INTEGRAL - altså når
>forbremsegrebet trækkes, bremser begge hjul.....når bagbremsen aktiveres,
>bremser KUN bagbremsen......det er faktisk godt, og man kan altid arbejde
>med bagbremsen under svingkørsel.
>
Dual-brake's kan realiseres på en MC som din "slave", idet den er
udstyret med ABS.
Så foruden den normale ABS funktion kan den også ballancere
bremsekraften mellem for og baghjul efterhånden som vægten flytter sig
op på forhjulet, og dermed forhindre blokering af baghjulet.
Flere MC fabrikker har, med større eller mindre held, forsøgt den
netode, sådan rent mekanisk.
Et af de klassiske eksempler er HRD Vincent.
Men de manglede computeren for at få det helt på plads
Jeg må tilstå at jeg er så stinkende konservativ at jeg foretrækker at
docere bremsekraften selv.
Mit livs mest negative oplevelse var da jeg fik min nye bil med ABS.
Det vænner jeg mig aldrig til - Jeg vil stadig mene at det kan jeg
gøre bedre selv.
Men hva' pokker, det er jo også bare en konebåd, og hun opdager det
ikke
Når jeg er på bane med min MC bruger jeg kun bagbremsen til at trække
cyklen "flad" med, og så får forbremsen lov til at tage skraldet
sammen med nedgearingen.
Det fungerer fint.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk