Der har tidligere været skrevet om 'back fire' o.s.v. på en Savage,
specielt i forbindelse med skift til anden (uoriginal) potte.
Efter at have været skyld i at dusinvis af høns mistede fjerene, kvinder
fødte for tidligt og murværk og vinduer revnede i Tisville og omegn,
måtte der gøres noget ved det!!!
Som udgangspunkt er en Savage en pint og plaget model, p.gr.a.
restriktioner til udstødningsgassens indhold af uforbrændte kulbrinter
(benzin!). Kaburatoren er således ikke justeret for optimal ydelse; men
for minimum indhold af uforbrændte kulbrinter.
Problemet klares på biler, med en katalysator; men på en Savage er
problemet løst ved at gøre blandingen mager i det nederste og laveste
område. Dette medfører at denne magre gasblanding antændes med lydelige
knald i udstødningen, ved motorbremsning m.m. (ref.:
http://www.islandnet.com/~brclarke/ls650.htm)
Den magre blanding er fremkommet dels ved at lægge en plastikskive under
kaburatornålen, dels ved at 'pine' blandingen med luftskruen.
Løsning: Væk med skiven og justering af luftskruen.
Resultat: Langt mindre 'knald' i udstødningen, og væsentlig bedre
motorgang og trækkraft i det område man normalt 'kører i'!!!
Sådan gør du:
Tag tanken af, så du får adgang til de fire skruer i dækslet til
membranen på kaburatoren. Du kan være ret sikker på at de er svære at få
af, og de ar lavet af japansk nissejern, så selv den bedste
stjerneskruetrækker vil ødelægge skruen. Fjern så mange du kan med en
almindelig stjerneskruetrækker, og gør det så forsigtigt som muligt, da
det sparer for besværet senere. Læg en lille træklods imellem
kaburatoren og batterikassen, så du aflaster gummistudsene når du
trykker ned på skruetrækkeren.
De skruer der ikke lader sig løsne, eller som får ødelagt kærven, må man
ganske simpelt lave en lige kærv i med en nedstrygerklinge. Pas På! Lav
den tilstrækkelig dyb, så du ikke ødelægger denne kærv også!
Løft dækslet, fjern den store fjeder og løft stempel og membran ud.
I bunden af stemplet kan man se 2 små stjerneskruer, som fjernes.
Nu kan nålen og hele molevitten tages ud. Nålen holdes i position af en
lille fjeder der holdes af pladen med de to skruer.
Når nålen tages ud, kan man se en lille plastikskive, der sidder omkring
nålen. Den er ca. 3mm tyk. Fjern den, og saml det hele i omvendt
rækkefælge. Læg mærke til det lille buede hak der passer sammen med
modparten på membranen.
Monter dækslet med fire nye M4 x 8 skruer.
Når det hele er samlet, startes motoren og den varmes godt igennem.
Luftskruen sidder foran på kaburatoren, lige før gummistudsen.
Grundstillingen er ca. 2 omgange ud. Juster til maksimum omdrejninger i
tomgang. Bliver tomgangen for høj, stilles den ned med fingerskruen på
venstre side af kaburatoren.
Så er den færdig med at 'knalde'!
--
/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk
LS650 - RD350(Kan købes/byttes!) - Peugeot SF100(Kan købes/byttes!)