|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Lav afgift - hvad skal jeg gå efter ? Fra : Carsten |
Dato : 05-08-02 13:10 |
|
Jeg kender godt 1/3 reglen for køb af MC uden afgift (fra f.eks. tyskland),
men hvad er lige bedst, med hensyn til at opnå en forholdsvis lille afgift:
1) Den købte MC er gammel (vi snakker dog ca. 93-95) men med lavt antal km
(<30tkm)
eller
2) Den købte MC har kørt en ordentlig røvfuld kilometer men er af nyere dato
Både og er IKKE en option !!
Carsten
| |
Morten Dahl \(FJERN ~ (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Dahl \(FJERN ~ |
Dato : 05-08-02 14:10 |
|
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4e6b21$0$43734$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg kender godt 1/3 reglen for køb af MC uden afgift (fra f.eks.
tyskland),
> men hvad er lige bedst, med hensyn til at opnå en forholdsvis lille
afgift:
>
> 1) Den købte MC er gammel (vi snakker dog ca. 93-95) men med lavt antal km
> (<30tkm)
>
> eller
>
> 2) Den købte MC har kørt en ordentlig røvfuld kilometer men er af nyere
dato
>
Hmm helt klart denne jeg ville vælge, du får uanset en mere uptodate
maskine.
> Både og er IKKE en option !!
>
Hmm hvorfor ikke? jeg er sku ligeglad med hvor langt en maskine har kørt, er
mere intresseret i standen (specielt mekanisk)
Men hvad type er du til? Havelåger? TouringJern eller Plastikraketter?
Og nogen andre præferanser som mærke?
-
Morten Dahl
| |
Jørgen Winther (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 05-08-02 17:56 |
|
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
news:3d4e6b21$0$43734$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> men hvad er lige bedst, med hensyn til at opnå en forholdsvis lille
afgift:
> 1) Den købte MC er gammel (vi snakker dog ca. 93-95) men med lavt antal km
> (<30tkm)
>
> eller
>
> 2) Den købte MC har kørt en ordentlig røvfuld kilometer men er af nyere
dato
Nr. 2 er billigst i afgift (ved samme årgang), hvis antal kilometer
overstiger 6.000 pr år og du kan bevise det (f.eks. med en udfyldt
servicebog).
Kan du ikke bevise det, eller er dit "høje" kilometertal under 6.000 pr år i
gennemsnit, så ender afgiften teoretisk set på samme niveau. Dog er der vel
en sandsynlighed for, at mc'en med 60.000 km bag sig ser en anelse mere
slidt ud end den med 10.000 km på bagen, og dermed kan der af dén grund
beregnes forskellig afgift.
Så vidt for teorien - praksis siger, at hvis kilometertallet ikke er
ekstremt i nogen retning, så har det antageligt ikke den store betydning for
afgiftsberegningen.
Dine to valgmuligheder er i øvrigt ikke nemme at sammenligne! "Gammel men
ubrugt" kontra "ny men opbrugt" - det skal nok være lidt mere konkret, hvis
du vil have et mere præcist svar.
Husk i øvrigt, at en mc skal have kørt mere end 2.000 km for at tælle som
brugt (ellers beregnes afgiften som af en ny), og mere end 6.000 km for at
være fri for importmoms (ved køb i EU).
--
Jørgen
| |
Jørgen Winther (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 05-08-02 18:01 |
|
"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> wrote in message
news:%6y39.3473$G3.508509@news010.worldonline.dk...
> Dine to valgmuligheder er i øvrigt ikke nemme at sammenligne! "Gammel men
> ubrugt" kontra "ny men opbrugt" - det skal nok være lidt mere konkret,
hvis
> du vil have et mere præcist svar.
Bemærk i øvrigt, at Told & Skat ser motorcykler som meget langvarige
forbrugsgoder, der kræver rigtig mange år for at afskrives. Således er der
faktisk ikke den store forskel i afgiften på en mc fra '92 og én fra ´02,
når disse har samme nypris og i øvrigt er i samme stand (et gæt: måske 20%
forskel i afgift).
Og hvis der kun er et par år til forskel, kan du næppe se forskellen i
afgiften! Dette mønster følger egentligt meget godt brugtpris-udviklingen,
hvor det jo heller ikke primært er den præcise årgang, der bestemmer prisen,
men mere aldersklassen i kombination med generel stand.
--
Jørgen
| |
Bernhard (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bernhard |
Dato : 05-08-02 20:13 |
|
"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en > Husk i øvrigt, at en mc skal
have kørt mere end 2.000 km for at tælle som
> brugt (ellers beregnes afgiften som af en ny), og mere end 6.000 km for at
> være fri for importmoms (ved køb i EU).
>
> --
> Jørgen
>
Vel ikke moms, når vi snakker en MC, der allerede engang er blevet momset i
EU (feks. en "tysk" japser?)
Eller tænker du på en MC, som aldrig har været indreg. i EU?? - for så har
du ret - idet den jo så aldrig har været i fri omsætning indenfor EU!
Wheeler
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) Jørgen Winther (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 05-08-02 20:19 |
|
"Bernhard" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
news:n6A39.139$CG3.2732@news.get2net.dk...
> Vel ikke moms, når vi snakker en MC, der allerede engang er blevet momset
i
> EU (feks. en "tysk" japser?)
>
> Eller tænker du på en MC, som aldrig har været indreg. i EU?? - for så har
> du ret - idet den jo så aldrig har været i fri omsætning indenfor EU!
Desværre - jeg så en note et eller andet sted hos T&S om de 6.000 km. Man
vil angiveligt have dansk moms, hvis den har kørt mindre end dét. Men jeg
indrømmer da blankt, at jeg ikke har prøvet det i praksis, så med lidt held
er det kun teori.
Dem fra andre lande end EU skal der jo både 6% told og 25% moms på, uanset
alder og km - så vidt jeg ved (er der ikke nogle undtagelser for
veteraner?).
--
Jørgen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bernhard (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bernhard |
Dato : 05-08-02 21:50 |
|
"Jørgen Winther" <jwi@condia.dk> skrev i en meddelelse
news:tcA39.3571$G3.534286@news010.worldonline.dk...
>
>
> Dem fra andre lande end EU skal der jo både 6% told og 25% moms på, uanset
> alder og km - så vidt jeg ved (er der ikke nogle undtagelser for
> veteraner?).
>
> --
> Jørgen
>
>
Tolden er nu på 8%
Veteraner kan importeres som "samleobjekter" hvis de er mere end 30 år
gamle. Dvs man undgår told, og slipper med 20% af importmomsen på
25%.....Desuden er reg.afgiften til at tale med
Det er derfor HD er et oplagt importemne - og egentlig uforskamet billig at
indregistrere!
Wheeeler
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) D@n Dethlefsen (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : D@n Dethlefsen |
Dato : 05-08-02 23:10 |
|
> > Vel ikke moms, når vi snakker en MC, der allerede engang er blevet
momset
> i
> > EU (feks. en "tysk" japser?)
> >
> > Eller tænker du på en MC, som aldrig har været indreg. i EU?? - for så
har
> > du ret - idet den jo så aldrig har været i fri omsætning indenfor EU!
>
> Desværre - jeg så en note et eller andet sted hos T&S om de 6.000 km. Man
> vil angiveligt have dansk moms, hvis den har kørt mindre end dét. Men jeg
> indrømmer da blankt, at jeg ikke har prøvet det i praksis, så med lidt
held
> er det kun teori.
>
Jo, Jørgen har ret hvis du importere en brugt mc fra et EU-land skal denne
være min. ½ år gammel (indregisteret forståes) samt havde kørt min. 6000 km
for at den må indføres momsfrit.
T & S havde påført det på en af mine afgifts-forespørgelser til dem.
--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bernhard (06-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bernhard |
Dato : 06-08-02 18:32 |
|
"> Jo, Jørgen har ret hvis du importere en brugt mc fra et EU-land skal
denne
> være min. ½ år gammel (indregisteret forståes) samt havde kørt min. 6000
km
> for at den må indføres momsfrit.
> T & S havde påført det på en af mine afgifts-forespørgelser til dem.
>
> --
> mvh
> Dan - DMCN#561
> (Ducati 748 + MZ TS250/2)
> www.dethlefsens.dk
> slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar
>
>
Ja et eller andet sted kan jeg jo godt se det rimelige i det. Ellers ville
det være for let for en dansker at importere en yamaha fra Japan via
tyskland og så spare momsdifferencen!
Derfor må kravet om indregistring på ½ år være indenfor EU?
Wheeler
| |
Carsten (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Carsten |
Dato : 05-08-02 19:15 |
|
Vi snakker en CBR 1000 eller ZZR-1100, og der er gennemgående
to typer, der er værd at snakke om (ca. samme tyske pris):
Årgang 94-96 stykker, med omkring 20-30tkm på bagen
Årgang 98-00 stykker, med omkring 40-60tkm på bagen
Hvad er billigst i afgift ?
Carsten
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:3d4e6b21$0$43734$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg kender godt 1/3 reglen for køb af MC uden afgift (fra f.eks.
tyskland),
> men hvad er lige bedst, med hensyn til at opnå en forholdsvis lille
afgift:
>
> 1) Den købte MC er gammel (vi snakker dog ca. 93-95) men med lavt antal km
> (<30tkm)
>
> eller
>
> 2) Den købte MC har kørt en ordentlig røvfuld kilometer men er af nyere
dato
>
> Både og er IKKE en option !!
>
> Carsten
>
>
>
>
| |
Morten Dahl \(se adr~ (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Dahl \(se adr~ |
Dato : 05-08-02 19:40 |
|
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:9hz39.64$Bt7.94848097@news.orangenet.dk...
> Vi snakker en CBR 1000 eller ZZR-1100, og der er gennemgående
> to typer, der er værd at snakke om (ca. samme tyske pris):
>
> Årgang 94-96 stykker, med omkring 20-30tkm på bagen
> Årgang 98-00 stykker, med omkring 40-60tkm på bagen
>
> Hvad er billigst i afgift ?
Når det er så konkret, så henvend dig til en et par sælgere på mobile.de og
se om du kan få en kopi af "fahrzeugbrief", udfyld forespørgslerne hos T&S,
og afvent resultat.
Det ikke så bøvlet, og lad lige mig vide resultatet
Hilsen
MOrten Dahl
| |
Jørgen Winther (05-08-2002)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jørgen Winther |
Dato : 05-08-02 19:43 |
|
"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote in message
news:9hz39.64$Bt7.94848097@news.orangenet.dk...
> Vi snakker en CBR 1000 eller ZZR-1100, og der er gennemgående
> to typer, der er værd at snakke om (ca. samme tyske pris):
>
> Årgang 94-96 stykker, med omkring 20-30tkm på bagen
> Årgang 98-00 stykker, med omkring 40-60tkm på bagen
Så gætter jeg på, at du slipper med 10 - 20k billigere for den gamle end den
nye (svarende til, at den er ca. 15 - 30k billigere i alm. handel i DK,
afhængigt af stand).
De forskellige modeller taber ikke værdien lige hurtigt i Danmark og
Tyskland, så visse modeller kan faktisk være generelt billige for en dansker
at købe i Tyskland (typisk de, der er mere sjældne i Danmark, f.eks. nævnte
Kawasaki), mens andre modeller kan være generelt for dyre (f.eks. CBR 600
F) - men for de fleste modellers vedkommende handler det om, at tyske
sælgere er næsten lige så ivrige efter at sælge for dyrt, hvis de kan slippe
afsted med det, som danske sælgere
--
Jørgen
| |
|
|