"Tony Lorentzen" <tonySPAMMERGOAWAY@lorentzen.com> skrev i en meddelelse
news:aikl49$u37$1@news.cybercity.dk...
> "Robert Eriksen" <roe@adr.dk> wrote in message
> news:3D4DB2BE.1787E97@adr.dk...
> >
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=226897
> >
> > "Den lille motorcykel, der kaldes knallert 45, er et farligt køretøj.
> > Antallet af tilskadekomne efter ulykker med knallert 45 er på det
> > nærmeste eksploderet i de seneste år, og det er først og fremmest de
> > helt unge mænd, det går ud over."
>
> Jeg har skrevet følgende til hende, der har skrevet artiklen:
> ------------------------------------------------------------
>
> Jeg har læst din artikel "Mange knallertulykker" på Politiken.dk og har et
> par rettelser og kommentarer.
>
> Først og fremmest er knallert 45 (også kaldet eu-knallert) ikke en
> motorcykel. Man kræver ikke at føreren tager et motorcykel-kørekort. Og
heri
> ligger for mig at se en af problemerne med dette køretøj, der tidligere
> blandt andet har været kaldt for et "misfoster i trafikken" af en fra
> Politiet.
>
> Først og fremmest er det vigtigt at pointere at en fører af en knallert 45
> er ikke en motorcyklist, men derimod en bilist på 2-hjul. Føreren har med
> andre ord ikke fået den undervisning man påkræver af motorcyklister.
Føreren
> har hverken lært om bremseteknik, undvigemanøvrer og placering i
trafikken -
> og det er højst sandsynligt en af grundene til at der er så mange ulykker
> med knallert 45. Som motorcyklist oplever jeg ganske ofte at mange
> knallert-45 kørere foretager manøvrer i trafikken som er aldeles ulovlige
og
> til fare for sig selv og andre. Det kunne f.eks. være at køre ind mellem
> biler, foretage overhalinger indenom (og udenom i modsatte vejbane) uden
at
> tage hensyn til afstribning på vejen. Mange kan også finde på at køre op
på
> siden af mig i et lyskryds, hvorefter jeg "pænt" gør dem opmærksom på at
de
> godt kan forsvinde.
>
> Et andet problem med knallert-45 er netop den nedsatte hastighed på
> køretøjet. Knallerten er fra sin "fødsel" bygget til at kunne køre
> hurtigere. Uden motor-begrænsningen kører den uden problemer 70-80 km/t. I
> indre by formår en knallert-45 som regel at kunne følge med trafikken, men
> på landeveje og andre veje, hvor hastighedsgrænserne er over 50 km/t kan
de
> ikke følge med trafikken og er derfor til gene for andre trafikanter. Ofte
> ved føreren godt dette og placerer sig derfor i højre side af vejen (som
en
> traditionel knallert) og dette kan i værste fald resultere i at føreren
> bliver presset ud i situationer som kan ende med en ulykke. Netop denne
> utilfredshed med hastigheden gør at mange fjerner den
koblings-begrænsning,
> der sidder i knallerten, hvorved den så kan køre 60-70 km/t. Problemet
bare
> at føreren stadig ikke har de fornødne køretekniske erfaringer til at
kunne
> magte den ekstra hastighed.
>
> Til sidst bør jeg i øvrigt nævne at en knallert-45 netop på grund af
> begrænsningen forurener langt mere end selv en bil - også selv om
> koblingsbegrænsningen er fjernet!
>
> Mit forslag til politikerne er, at man helt fjerner begrænsningerne på
> knallert-45 således at de kan køre det de oprindeligt er bygget til.
Derimod
> bør man som minimum indføre et køre-teknisk tillægskursus for bilister før
> de må føre knallerten på offentlig vej. Således får man lært bilisterne
> hvordan man skal håndtere knallerten korrekt. Og kører de alligevel
> hasarderet på knallerten bør politiet naturligvis kunne fratage førerens
ret
> til at køre på knallerten.
>
> I øvrigt synes jeg det kunne være interessant, hvis man lavede en
> undersøgelse og artikel om hvorvidt det skyldes disse knallert 45-ulykker
at
> motorcykel-forsikringerne stiger og stiger til trods for at man kan påvise
> at der sker færre og færre uheld med motorcykler involveret.
>
> Jeg håber at du kan bruge mine kommentarer og input - evt. til en kommende
> artikel. Hvis det bliver til noget må du meget gerne skrive tilbage.
> ------------------------------------------------------------
>
> Hvis hun reagerer skal jeg nok "aflægge rapport" her i gruppen.
>
> Hilsner,
>
> Tony
> Divvy '01
>
www.divvy.dk
>
>
Hej
Jeg kan ikke være mere enig med dig. Det er frygteligt at se disse "knægte"
køre på disse 45'ere, uden hjelm og toptunet, og uden erfaring i at styre
dem. Så jeg er ikke forbavset over alle disse uheld der sker. Jeg er selv
daglig bruger af en 45'er, men jeg MENER selv jeg er ordentlig i trafikken
Jeg vil dog tilføje, at her hvor jeg kommer fra, og sikkert også i andre
dele af landet, der er bilisterne nu ikke flinke med os på de små hjul. Man
bliver presset mod rabatten i overhalinger, man bliver ikke set af dem der
kommer fra sidevejene, jeg har så galt skullet overhale en der kørte 40 km/t
på en øde landevej, som ikke fandt sig i det, og nærmest blokerede vejen, og
senere forfulgte mig med en ½ m til min bagskærm, og det er ikke sjovt. Men
det værste jeg har prøvet, det var at lave en 3 m lang stribe på siden ag en
bus med min albue, og det er perverst.
Jeg vil godt indrømme at jeg har pillet mine begrænsninger, og føler mig
mere sikker i trafikken nu, men dem på 4 hjul er altså ikke særligt flinke
mod os.
For at jeg ikke skal betragtes som en af disse knægte der også kører på
disse maskiner, så må jeg hellere fortælle at jeg har passeret de 40
Kim Larsen