"Steen Gruby" <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:b66rku06uf2v0nn49ssc9kqobnoosf57kd@4ax.com...
> On Sun, 4 Aug 2002 22:33:59 +0200, "Brian" <Brian@haarh.net> wrote:
>
> Hej Brian.
> >
> >Jamen, den står jo og aflader med 0,3 amp. Så i teorien kunne
akkumulatoren
> >(Batteriet ikke sandt?) være i orden. Det er købt som sprit nyt i Marts.
Og
> >et top-Kvalitets batteri.
> >
> Det med at den aflader med 0,3 Amp er ikke særlig betryggende - det
> vender vi lige tilbage til.
> Men hvis den ikke kan starte efter en god køretur med lyset tændt, er
> det ikke de 0,3 Amp afladning der har skylden.
>
> Der er kun de to muligheder:
> 1) Batteriet er defekt.
> 2) Generator/laderegulator er defekt.
>
> Hvis du har ret i at cyklen kan starte med selvstarteren når den har
> kørt en tur uden lys, og ikke kan starte med selvstarteren når turen
> er kørt med lyset tændt, kan akku'en frikendes.
> Altså tilbage til generatoren - den leverer ikke varen.
>
> Nu er dette lidt af en gættekonkurrance fra min side, idet jeg jo ikke
> kan komme til at måle på den, men det kan du jo gøre for mig, så lad
> os nu prøve.
>
> Sæt et voltmeter på batteriet, og start motoren.
> 1) Mål spændingen ved 2000 RPM og uden lys.
> 2) Mål spændingen ved samme omdrejningstal og med lys.
> 3) Samme som 1 men ved 3500 RPM.
> 4) Samme som 2 men ved 3500 RPM.
> 5) Alle de fire foregående målinger med blinklyset på.
> Husk at skrive måleværdierne ned på et stykke papir
>
> Prøv at sende mig de måleværdier, så kigger jeg lige på dem.
>
> Tag dit voltmeter og sæt det i Ohm x1 området.
> Adskil stikket mellem generatoren og regulatoren.
> Der er tre ben i stikket.
> Tag det stik der sidder på kablet mod generatoren, og mål modstanden
> mellem alle tre ben - det er tre målinger.
> De vil sikkert ligge mellem 1 og 2 Ohm, det er ikke så vigtigt, blot
> de er noget nær ens - Skriv måleværdierne ned.
>
> Sæt Ohm meteret i x100
> Mål fra hvert af de tre ben mod stel (motoren).
> Der må ikke være nogen forbindelse (nil--- zero).
> Er det tilfældet har du fejlen
>
> Så er der afladningen på de 0,3 Amp.
>
> Har du alarm på?
> Hvis ikke, så er der noget andet der bruger strøm - konstant.
> Her kræves lidt systematisk fejlfinding.
> Forbind et Amp meter i serie med akku'en, og så er det med at afbryde
> alle potentielle "snyltere".
> For at starte et sted: Hiv stikket af tændingsboksen.
> Næste mistænkte: Hiv stikket af laderegulatoren.
> Fjern sikringerne en efter en.
> Ved den operation hvor strømmen falder til 0 er det bare at finde ud
> af hvem den skyldige er
>
> Der er een fællesnævner for al fejlsøgning:
> Gå systematisk til værks.
>
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> oz9zi@(no.spam)gruby.dk
>
www.gruby.dk
WOW... det må siges at være den mest beskrevne hjælp der til dato er givet.
Jeg overdrager det til en med EL- forstand og apperater her en af dagene...
så vender jeg tilbage.
Indtil videre.. tak :)
Brian