Hej NG.
Nu har jeg fulgt lidt med i snakken om den desværre alt for tidlige
bortgang af Jørund - og om alle de indlæg der har været skrevet, som
følge af sikkerheden - eller mangel på samme på netop "Ringen".
Jeg har været med en del gange til Roadracing, som official både i
..dk, .no, .se, og .fi - og har derved fået en del indtryk af de
sikkerhedsting, som pågår - eller halter efter.
Som mange har været inde på tidligere, så har der været meget
opstandelse i de små hjem, der ligger nær de danske
sikkerhedsgodkendte baner. Næ nej, søndagskaffen er ødelagt - og
straks må man klage til Hr. Ministeren.
Men ak nej - når Hr. LilleLeif går sammen med Sussie og slår
græsplænen, så lyder det af natur, fordi man går op i sin hobby -
haven..
Spøg til side - der hvor jeg vil hen, er (specielt) den danske
holdning.
Til RR-arrangementer har jeg oplevet total ukompentente personer være
svingdommere, der sender sine medhjælpere ud i svinget, og samtidig
melder tilbage til Stregen, at "Alt er klar!". Når der så smutter en
pilot af banen, og efter at være styrtet over stok og sten - vel at
mærke baglæns, så man kan holde øje med de andre piloter - og den
elendige svingdommer, der står og ruller det gule flag sammen igen....
Når så man får vækket piloten, så rejser han sig op, og dingler 4
gange rundt om sig selv, og insisterer på, at han kan få lov at køre
videre - på sin smadrede kværn med alverdens løstsiddende dele.
Her er det så, at jeg begynder at råbe vagt i gevær.
Ikke kun de arrangerende grupper bør tage mere dels i ansvaret - men
så sandelig også piloterne selv.
Efter hvad jeg har forstået på alle indlæggene, gik Jørund ufattelig
meget op i køresikkerheden - fra hans side, i det mindste. Det er også
fint nok - problemet er bare, at hvis der vitterlig på Ringen ikke
forefindes official, til at holde piloterne i ørerne - eller virkelig
yde førstehjælpen, når de har brug for det - så ser det temmelig skidt
ud.
I den tid jeg boede i Finland i år, var jeg på Alastaro-banen flere
gange - og det blev kun til kiggeri, efter den første runde.
Jeg turde sq ikke! køre med. Og sikkerhed? Blah, vi er i Finland -
finnere er vistnok hjerneskadede (efter min egen underlige mening), så
det betyder intet alligevel.
Der starter måske 50 mand til start i alt - men det er en flydende
start, så når man er færdig med kaffen, kører man blot ned på banen og
spiller Klør Konge - uden at der er nogen form for Streg, til at
korrigere indslusningen på banen.
Ude i svingene stritter man bare af fadet som en anden prut, og får
lov at ligge.
Total ansvarsløst. "Kører man galt, er det ens egen skyld, og må sq så
selv skaffe hjælp... hvis man kan!" lød svaret, da jeg spurgte en af
de lokale, om hvad man gjorde ved styrt....
Tilbage til vores egen verden.
Første gang race jeg var med til for alvor - i marken og i svingene -
var på Sviestad-banen.
Her var der en gut, der smuttede i svinget, og endte med at ligge
bomstille - lige midt på asfalten. Ikke så skidesmart, når der efter
et sving på en bakketop, hvor man faktisk ikke har en jordisk chance
for at se noget som helst.
Piloten var væk i kort tid, men begyndte så at råbe og skrige om
hjælp. Og mig som official kunne blot stå på den anden side af
asfalten, og vente på at kunne komme over banen, fordi de andre
piloter ikke gad at nedsætte farten trods det gule bevægelige flag.
Kommunikationsbrist, min uerfarenhed og alligevel en hurtig indsats
fra en modig samarit reddede løbet - og blev desværre ikke flaget af,
før lang tid efter at piloterne havde kørt igennem samme sving
adskillige gange, og stadig undrede sig over at ambulancen holdt der -
blev løbet stoppet.
Det jeg vil frem til her, med mit indlæg er, at også piloterne må lære
at respektere de regler, og de anvisninger der bliver sat frem.
Jeg husker Rittig's indlæg for nogle dage siden omkring noget løb han
havde været med til at arrangere - og hvor ca halvdelen af deltagerne
mødte op med ulovlige udstødninger, trods det havde været meldt ud
flere gange, og tids nok.
Bagefter står folk uforstående overfor, at baneejeren sagde nej til at
udlåne/-leje banen den efterfølgende gang til samme gruppe.
Hvor svært kan det være at forstå?
Man kan jo ikke blive ved med at fortsætte på "Jamen det går nok" "Det
skal de sige ja til, når det er os, selv om det er ulovligt" "Pyt nu
med den sikkerhed, vi vil ha' det sjovt"
Nogle gange må man sige til sig selv, at nu må det vist være på tyde
at gøre noget ved de "banditter"
der altid forsøger at springe
over, hvor gærdet er lavest....
Reglerne findes - også for hvad der skal ske, hvis de brydes.
Spørgsmålet er bare:
Hvem har The Balls til at udføre det i praksis?
-Ikke DMU/Sport?
-Ikke Piloterne?
/Morten C.
-Der stadig gerne vil med til RR - og måske engang køre det selv, når
det er sikkert nok.