"Kim J." <Bl320@get2net.dk> wrote in message
news:6E429.7$me7.326@news.get2net.dk...
> Hejsa,
>
> "Thomas B" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ai98ga$ida$1@sunsite.dk...
> > Hvilken muligheder er der for et topstykke med et dårligt gevind
> (Tændrørets
> > Gevind). Topstykket skal vel afmonteres så hedder det 1 stk ny
toppakning
> > ikke. Hvad med bundpakningen skal den også skiftes.
> >
> > Mvh. Thomas
> >
> KS-Motor i Vejle lavede for mange år siden tændrørsgevind på min daværende
> GS550'er, uden adskillelse af motoren. Det var mens Rune var
chef-mekanikker
> der oppe. Der blev sat nogle bronze-bøsninger i. For at sætte dem i skulle
> han skære nyt gevind + fræse en rille i bunden af gevindet til nogle
> modhæger på bøsningen kunne springe ud i. Et genialt system! Men om
KS-Motor
> stadig benytter systemet ved jeg ikke?
> Selvfølgelig røg der mange spåner ned på stempeltoppen, hvilket jeg var
> noget betænkelig ved, men Rune garanterede, at alu-spånerne ville være så
> bløde, at de ville blive spyttet ud når maskinen blev startet. Han blæste
nu
> ret rent efter sig lige godt. Reparationen holdt, og motoren tog ikke
skade
> af det.
>
> Den rigtige måde at gøre det på, og den sikreste, er nu nok at afmontere
> topstykket, og så få sat bøsninger i. Kan du undgå et, så brug ikke
> helicoils! De er gode til gevind, hvor bolten ikke skal skrues i og ud
hvert
> andet øjeblik. Men til sådan noget som tændrørsgevind kan det give store
> problemer når helicoilen ryger.
>
> Du skal selvfølgelig sætte ny bund og toppakning på maskinen.
Bundpakningen
> kan du nu godt spare, hvis du vil fuske lidt, men det kan du under ingen
> omstændigheder med toppakningen.
>
> MVH
> Kim Johnsen (GPX750R Ninja)
> MC De Få Rå
> Løsning
>
Mange tak for svar. Tog lidt rundt til forskellige motorcykel værksteder. Og
blev enig med mig selv
om at afmontere topstykket. Og få i sat en Helicoil.
Den lidt dyre løsning men er mest rolig med den
.
Derved fik jeg også købt en ordenlig momentnøgle.
Mvh. Thomas