/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Topstykke
Fra : Thomas B


Dato : 31-07-02 18:59

Hvilken muligheder er der for et topstykke med et dårligt gevind (Tændrørets
Gevind). Topstykket skal vel afmonteres så hedder det 1 stk ny toppakning
ikke. Hvad med bundpakningen skal den også skiftes.

Mvh. Thomas



 
 
Hekto (31-07-2002)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-07-02 19:37

In article <ai98ga$ida$1@sunsite.dk>, tb_aalborg@hotmail.com says...
> Hvilken muligheder er der for et topstykke med et dårligt gevind (Tændrørets
> Gevind). Topstykket skal vel afmonteres så hedder det 1 stk ny toppakning
> ikke. Hvad med bundpakningen skal den også skiftes.
>
> Mvh. Thomas
>
>
>
Det er før set at der er sat Helicoil i et tændrørsgevind, mens
topstykket sad på!
Jeg ved ikke hvordan man undgår at der falder spåner ned i cylinderen;
men jeg havde angang en bekendt der fik gjort det på en SAAB 96.
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk
LS650 - RD350(Kan købes/byttes!) - Peugeot SF100(Kan købes/byttes!)

Kim J. (01-08-2002)
Kommentar
Fra : Kim J.


Dato : 01-08-02 07:19

Hejsa,

"Thomas B" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ai98ga$ida$1@sunsite.dk...
> Hvilken muligheder er der for et topstykke med et dårligt gevind
(Tændrørets
> Gevind). Topstykket skal vel afmonteres så hedder det 1 stk ny toppakning
> ikke. Hvad med bundpakningen skal den også skiftes.
>
> Mvh. Thomas
>
KS-Motor i Vejle lavede for mange år siden tændrørsgevind på min daværende
GS550'er, uden adskillelse af motoren. Det var mens Rune var chef-mekanikker
der oppe. Der blev sat nogle bronze-bøsninger i. For at sætte dem i skulle
han skære nyt gevind + fræse en rille i bunden af gevindet til nogle
modhæger på bøsningen kunne springe ud i. Et genialt system! Men om KS-Motor
stadig benytter systemet ved jeg ikke?
Selvfølgelig røg der mange spåner ned på stempeltoppen, hvilket jeg var
noget betænkelig ved, men Rune garanterede, at alu-spånerne ville være så
bløde, at de ville blive spyttet ud når maskinen blev startet. Han blæste nu
ret rent efter sig lige godt. Reparationen holdt, og motoren tog ikke skade
af det.

Den rigtige måde at gøre det på, og den sikreste, er nu nok at afmontere
topstykket, og så få sat bøsninger i. Kan du undgå et, så brug ikke
helicoils! De er gode til gevind, hvor bolten ikke skal skrues i og ud hvert
andet øjeblik. Men til sådan noget som tændrørsgevind kan det give store
problemer når helicoilen ryger.

Du skal selvfølgelig sætte ny bund og toppakning på maskinen. Bundpakningen
kan du nu godt spare, hvis du vil fuske lidt, men det kan du under ingen
omstændigheder med toppakningen.

MVH
Kim Johnsen (GPX750R Ninja)
MC De Få Rå
Løsning



Thomas B (02-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas B


Dato : 02-08-02 20:17


"Kim J." <Bl320@get2net.dk> wrote in message
news:6E429.7$me7.326@news.get2net.dk...
> Hejsa,
>
> "Thomas B" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:ai98ga$ida$1@sunsite.dk...
> > Hvilken muligheder er der for et topstykke med et dårligt gevind
> (Tændrørets
> > Gevind). Topstykket skal vel afmonteres så hedder det 1 stk ny
toppakning
> > ikke. Hvad med bundpakningen skal den også skiftes.
> >
> > Mvh. Thomas
> >
> KS-Motor i Vejle lavede for mange år siden tændrørsgevind på min daværende
> GS550'er, uden adskillelse af motoren. Det var mens Rune var
chef-mekanikker
> der oppe. Der blev sat nogle bronze-bøsninger i. For at sætte dem i skulle
> han skære nyt gevind + fræse en rille i bunden af gevindet til nogle
> modhæger på bøsningen kunne springe ud i. Et genialt system! Men om
KS-Motor
> stadig benytter systemet ved jeg ikke?
> Selvfølgelig røg der mange spåner ned på stempeltoppen, hvilket jeg var
> noget betænkelig ved, men Rune garanterede, at alu-spånerne ville være så
> bløde, at de ville blive spyttet ud når maskinen blev startet. Han blæste
nu
> ret rent efter sig lige godt. Reparationen holdt, og motoren tog ikke
skade
> af det.
>
> Den rigtige måde at gøre det på, og den sikreste, er nu nok at afmontere
> topstykket, og så få sat bøsninger i. Kan du undgå et, så brug ikke
> helicoils! De er gode til gevind, hvor bolten ikke skal skrues i og ud
hvert
> andet øjeblik. Men til sådan noget som tændrørsgevind kan det give store
> problemer når helicoilen ryger.
>
> Du skal selvfølgelig sætte ny bund og toppakning på maskinen.
Bundpakningen
> kan du nu godt spare, hvis du vil fuske lidt, men det kan du under ingen
> omstændigheder med toppakningen.
>
> MVH
> Kim Johnsen (GPX750R Ninja)
> MC De Få Rå
> Løsning
>


Mange tak for svar. Tog lidt rundt til forskellige motorcykel værksteder. Og
blev enig med mig selv
om at afmontere topstykket. Og få i sat en Helicoil.
Den lidt dyre løsning men er mest rolig med den .
Derved fik jeg også købt en ordenlig momentnøgle.

Mvh. Thomas



Armand (02-08-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-08-02 21:44


Thomas B <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en
news:ai98ga$ida$1@sunsite.dk...
> Hvilken muligheder er der for et topstykke med et dårligt gevind
(Tændrørets
> Gevind). Topstykket skal vel afmonteres så hedder det 1 stk ny
toppakning
> ikke. Hvad med bundpakningen skal den også skiftes.


Hvilken model (encylindrede to-taggere er superenkel at pille topstykket
af, hvorimod det er en anden sag på en Honda CBX1000!)?

Hvor gammel er den (kunne toppen måske ikke også trænge til en
renovation omkring ventilstyrs-pakninger og måske ventilsæder, hvorved
dette er et tillægs-argument for alligevel at afmontere toppen?!)?

Bundpakningen burde ikke skulle skiftes!

--
Armand.
(p.t. med fingrene dybt i en brændt Seca-motor!)




Thomas B (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas B


Dato : 03-08-02 02:33


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:aietn7$2l30$4@news.cybercity.dk...
>
> Thomas B <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en
> news:ai98ga$ida$1@sunsite.dk...
> > Hvilken muligheder er der for et topstykke med et dårligt gevind
> (Tændrørets
> > Gevind). Topstykket skal vel afmonteres så hedder det 1 stk ny
> toppakning
> > ikke. Hvad med bundpakningen skal den også skiftes.
>
>
> Hvilken model (encylindrede to-taggere er superenkel at pille topstykket
> af, hvorimod det er en anden sag på en Honda CBX1000!)?
>
> Hvor gammel er den (kunne toppen måske ikke også trænge til en
> renovation omkring ventilstyrs-pakninger og måske ventilsæder, hvorved
> dette er et tillægs-argument for alligevel at afmontere toppen?!)?
>
> Bundpakningen burde ikke skulle skiftes!
>
> --
> Armand.
> (p.t. med fingrene dybt i en brændt Seca-motor!)
>
>
Det er nu ikke andet en en 4 takts 125ccm (knallert)
som har gået 20000 km. så det er ikke det store problem at pille topstykket
af. Det var bare mere for at høre mulighederne før at man beslutede sig for
hvilken løsning man ville vælge.

Mvh. Thomas



Armand (03-08-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-08-02 22:50


Thomas B <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en
news:aifbrr$8t4$1@sunsite.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:aietn7$2l30$4@news.cybercity.dk...
> >
> > Hvilken model ?
> > Hvor gammel er den ?
> Det er nu ikke andet en en 4 takts 125ccm (knallert)
> som har gået 20000 km. så det er ikke det store problem at pille
topstykket
> af. Det var bare mere for at høre mulighederne før at man beslutede
sig for
> hvilken løsning man ville vælge.

Er skaden et decideret overspændt gevind, eller (blot) et gevind der
driller?
Henrik Elley (søg på navnet blandt op til ét år gamle indlæg (bedst på
Google-news!) var også i den kvide at han havde kommet til at kante et
rør ved iskruning(s-forsøg) og derved havde bollet de første par rynker
i
topstykket - Og han kunne redde sig ud af den alene v.h.a. et gammelt
tændrør der blev slebet lidt spidst på spidsen!

--
Armand.






Thomas B (04-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas B


Dato : 04-08-02 01:45


> Er skaden et decideret overspændt gevind, eller (blot) et gevind der
> driller?

Jeg tror at der er overspændt.
Jeg skiftede tændrør for ca. 4000km. siden

Og siden har det ikke været rørt .
Men så her for et par dage siden lød det som om at maskinen fik falsk luft.
Begyndte at lede efter fejlen.
kom til at røre tændledningen, hvor ved jeg fandt ud af at tændrøret sad
meget løst. Så jeg tog tændrøret helt ud
for at se til gevidet som ikke havde det så godt (mest i bunden).
Det jeg syntes er underligt. Hvis tændrøret var blevet over spændt for
4000km siden. Skulle fejlen så ikke ha kommet noget før.

Mvh. Thomas




Armand (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-08-02 12:34


Thomas B <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en
news:aihtec$ehi$1@sunsite.dk...
>
> > Er skaden et decideret overspændt gevind, eller (blot) et gevind der
> > driller?
> Jeg tror at der er overspændt.
> Jeg skiftede tændrør for ca. 4000km. siden. Og siden har det ikke
> været rørt.
> Men så her for et par dage siden lød det som om at maskinen fik falsk
> luft. ...kom til at røre tændledningen, hvor ved jeg fandt ud af at
> tændrøret sad meget løst. Så jeg tog tændrøret helt ud for at se til
> gevidet som ikke havde det så godt (mest i bunden).

"bunden"? => Spidsen??

> Det jeg syntes er underligt. Hvis tændrøret var blevet over spændt for
> 4000km siden. Skulle fejlen så ikke ha kommet noget før.

Mon det ikke er blevet "underspændt"og siden har raslet sig ud, hvorved
de sidste rynker er blevet slidt på såvel rør som topstykke :-/

Hvis du tager topstykket af kan du med en indkøbt gevind-snittap i rette
størrelse(!) fange den gode ende af gevindet indefra og derved få skåret
den slidte ende op i rette folder.

Indkøbet af snit-tappen er en simpel investering, som sammen med en ny
toppakning kan spare dig for en mekanikerregning der ellers ville blive
mere end tifold

--
Armand.











Thomas B (05-08-2002)
Kommentar
Fra : Thomas B


Dato : 05-08-02 21:58



> Hvis du tager topstykket af kan du med en indkøbt gevind-snittap i rette
> størrelse(!) fange den gode ende af gevindet indefra og derved få skåret
> den slidte ende op i rette folder.
>
> Indkøbet af snit-tappen er en simpel investering, som sammen med en ny
> toppakning kan spare dig for en mekanikerregning der ellers ville blive
> mere end tifold
>
Jeg vil starte med at sige mange tak for svar.

Ja der er bestemt penge at spare ved gør det selv. Er så heldig at kende en
mekaniker som hjælper mig. (er nok det man kalder en knallert hjerne hvem
der så end skrev det *g* på 4takts området).

Har været nød til at købe mig en moment nøgle. Hvilket er en dyr ting men
kan godt være det billigste på lang sigt .
Hvis jeg selv havde afmonteret og indleveret motoren inde ved
mc-forhandlern. ville ha kostet ca.1400kr i arbejdsløn at få det lavet. Og
derved har moment nøglen næsten betalt sig selv.



Jeg tror også at mysteriet omkring gevindet er løst.
Det er jeg .99 % sikker på. Det tændrør der sad i maskinen da jeg købte den
(Brugt maskine). var af anden fabrikat end det som aprillia forskriver, men
det er så hvad der er.
Men på det orginale tændrør er gevindstigningen lidt specielt. Så det jeg
tror er sket er, da jeg skiftede tændrøret har jeg fået det tændrør med den
rigtige gevindstigning. Og da det gammle tændrør var af en andet frabikat
end det aprillia har forskrevet så tror jeg at gevindstigningen har været
anderledes. Hvor ved at jeg sådan set har lavet ny stigning på gevindet igen
da jeg monterede det nye tændrør. og derved røg gevindet men sjovt nok (dyrt
nok) har der ikke været nogle problemer i 4000km's tid.

Det er min teori. Men der er også ligemeget hvordan der er sket det skal
bare laves (Betal og se glad ud).

Mvh. Thomas









Armand (07-08-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-08-02 01:02


Thomas B <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en
news:aimot0$80a$1@sunsite.dk...
>
> Ja der er bestemt penge at spare ved gør det selv. Er så heldig at
kende en
> mekaniker som hjælper mig. (er nok det man kalder en knallert hjerne
hvem
> der så end skrev det *g* på 4takts området).
> Har været nød til at købe mig en moment nøgle. Hvilket er en dyr ting
men
> kan godt være det billigste på lang sigt .

Jup!
Alt værktøj men står og mangler lige her og nu, vil man med stor
sandsynlighed også komme ud for at mangle ved anden lejlighed - Derfor
er den bedste (eneste?) vej til et ordentligt og kompelt værktøjssæt at
købe sagerne efterhånden som man står og mangler dem!

Og så er der lige de vise ord:
"Det billigste værktøj er oftest det dyreste" - Forstået således at det
billigere værktøj ofte forliser under brug, hvorfor man bliver nødt til
at geninvestere og oftest alligevel ender med at erhverve sig den
ordentlige og dyre kvalitet. Og derved har man følgelig brugt flere
penge end hvis man fra starten havde købt det dyre
Dertil kommer udgiften til de talrige skruer og bolte, som man skal
bekoste en udboring af fordi det billige værktøj ødelagde kærven/hovedet


> Jeg tror også at mysteriet omkring gevindet er løst.
> Det er jeg .99 % sikker på. Det tændrør der sad i maskinen da jeg
> købte den (Brugt maskine). var af anden fabrikat end det som aprillia
> forskriver, men det er så hvad der er.
> Men på det orginale tændrør er gevindstigningen lidt specielt. Så det
> jeg tror er sket er, da jeg skiftede tændrøret har jeg fået det
tændrør
> med den rigtige gevindstigning. Og da det gammle tændrør var ......
> Det er min teori. Men der er også ligemeget hvordan der er sket det
> skal bare laves (Betal og se glad ud).

Næppe!
En del af den typekode et tændrør er benævnt med står for hvilket gevind
(str. og ikke mindst længde!) at røret har!
Hvis dit nye rør matcher det gamle i koden (hver fabrikat sin kode) er
det ikke dér at der er fejlet!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177602
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409257
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste