Morten Juel <mp@stofanet.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ai70f7$gl$1@sunsite.dk...
> Hejsa NG..
>
> Nu har jeg jo fundet mig el Laser potte, men hvorn hulen laver man et rør
> fra forrøret til potten ?? køber man bare noget alurør, og så går igang
med
> gasbrænderen ??
>
> Nogle der har prøvet noget ligende ?
>
> --
> Mvh
> Morten
> Golf II GTI ---
http://golf2.dk
> GPZ 750
>
Normalt for ikke at sige altid har man brug for en bukkeopstilling for at
bøje rør. I denne opstilling opsætter man profiler til det aktuelle rørs
yder rørdiameter og med den ønskede radius for bøjningen. Disse
bøjningsprofiler er normalt på 1/4 - 1/2 del af en cirkel, så man kan
sammenhængende bøje den indtil dette antal grader af ønskede sammenhængende
bøjning. På snittet af profilen er der en indfræsning/inddrejning svarende
til det halve at rørets yderprofil + lidt forsænkningskant. I denne
uddrejning går røret meget stramt ned i, normalt flere 1/10 mm mindre
diameter end rørets, for at morvirke at røret får et ovalt tværsnit. Efter
at røret er bukket trækker man til tider en række kugler, på kæde eller
wire, gennem røret for at sikre at røret er jævnt rundt overalt.
Med meget tynde rør kan man delvis bøje rør ved at sætte bund i røret og
derefter opfylde det med sammenstampet sand og lukke det i den anden ende og
derefter bøje det over ikke udhulet profil med plane sider. Men her er det
så godt som givet at man bagefter skal bruge det med kuglerne. Denne metode
har jeg kun brugt en gang, og det var til et destillationsapparat.
En anden måde er at lave røret af sammensvejsede rørdele. Der er firmarer
som sælger f.eks. kvart cirkel bukninger i forskellige rørdiametre. Det
bruges ofte til tuning af biler hvor vi jo ofte ser sindrigt krydsede
udstødningsrør på mangecylindrede biler, og i det hele taget pladsmangel
under kølerhjelmen.
Hvad diameter for udstødningen der er bedst for en motor kan man jo regne
sig frem til. Det bedste er jo svagt koniske med tyndest ved topstykket.
Mvh. Gert Thorgersen