"GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:L%r19.31$ul5.587@news.get2net.dk...
>
> Torben <stenbakFJERN@hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3d4585c5$0$663$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> > "GERT BO THORGERSEN" <gert.thorgersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:eF819.28$uo4.1037@news.get2net.dk...
> > >
> > > Torben <stenbakFJERN@hotmail.com> skrev i en
> > > nyhedsmeddelelse:3d441f75$0$672$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > > > Er der nogen, der har erfaring med at lave et sæde. Altså helt fra
> > bunden
> > > af
> > > > ?
> > > > Jeg skal have fjernet "traktorsædet" på min veteran, og har derfor
> brug
> > > for
> > > > et nyt sæde. (Det er for hårdt at sidde på stellet). Hvad laver man
> > formen
> > > > (Bunden) af osv.osv.?
> > > > Torben
> > > >
> > > > Jeg har rodet en hel del med den slags. For 31 år siden lavede jeg
> bl.a.
> > 2
> > > sæder til min BMW R69S fra 1972; den har jo stellet der går ned til
> siden
> > på
> > > bagdæmperen, Den ene saddel fyldte med sidepladerne disse
"udhulninger"
> > ud,
> > > den anden var med vandret sidekant. Til min efterfølgende Honda CB 750
> > > lavede jeg også en saddel. Jeg lavede sæderne i glasfiber efter først
at
> > > have tegnet et sidebillede af den ønskede saddelprofil. På
indtegningen
> > > indlagde jeg så parallelle vandrette linier med samme afstand som
> > > tykkelserne på skiftesvis hård og blød masonit. Derefter udsavede jeg
så
> > de
> > > dertil svarende plader med en stiksav. Jeg valgte disse hård og blød
> > masonit
> > > fordi de er lette at file i og har forskellige farver. Da jeg efter at
> > have
> > > stablet dem og skruet dem sammen og filede dem til med træfile kunne
jeg
> > > følge konturerne af hård masonit imellem det bløde som stregerne fra
en
> > > tegning af saddelen set oppefra. Efter at have fået den ønskede facon
> gav
> > > jeg den maling efterfulgt af finafpusning flere gange - til den ikke
> > sugede
> > > mere maling. Derefter lavede jeg en afstøbning i glasfiber og brugte
> denne
> > > til en efterfølgende støbning af den ønskede sadddel. Har dog også
lavet
> > > sadler hvor den opnåede støbning af masonit modellen blev brugt
direkte
> > til
> > > sadlen ved at afpudse den rug glasfiberoverflade. Et par sadler lavede
> jeg
> > > så delen hvorpå betrækket sad kunne løftes af den resterende del af
> sadlen
> > > og kunne derved få et rum i røvskubberen.
> > > Saddelbetrækket syede jeg tværrillet med 3,5 cm, mellem stregerne
> på
> > > overdelen og kun 2,5 cm mellem syningerne/stregerne på underdelen og
med
> > > skumgummi immellem. Med denne forskel mellem syningslinierne fik
> betrækket
> > > en bedre bølget overflade.
> > >
> > > MVH Gert Thorgersen
> > >
> > >
> > >
> > >Hej Gert.
> > Prøv lige at se
http://medlem.jubii.dk/stenbak/. Er det ikke en cykel
> meget
> > lig din BMW. Det er for at komme af traktorsædet, jeg er begyndt at bore
> > lidt i muligheden for at lave et nyt sæde !!!
> > MVH Torben
> >
> > Hej Torben
> Jeg har 2 gange været inde på http adressen, men billederen er så små - og
> jeg kunne ikke forstørre dem - så det er lidt svært at se. Men nu står der
> jo at det er en Dnepr 750 K, og den er jo mere i retning af BMW indtil
1956,
> og den nævnte, R69S fra 1969/62, stel er da meget i retning af Dneprén
fordi
> den også har stellet bøjet ned til siden af bagdæmperen. Den saddel jeg
> lavede som fulgte stellet var som nævnt i glasfiber og lavet ud i et med
> tilhørende bagskærm. Den havde aftagelig saddel; altså den del med
betrækket
> kunne tages af den resterende del, så røvskubberen, bagskærm og
> sidedækseldelen blev stadig siddende. I røvskubber delen og i rummet under
> siddepladen mellem sideskjoldene/sidefladerne var der 2 rum.
> En anden ting hvordan er stellet ellers? Jeg mener du har vel lodrette
> stelrør - mellem benzintank og saddel - gående ned vinkelret på vandrette
> rør. På BMWérne var man udde for at det vandrette rør kunne knække/blive
> klippet over foran der hvor det lodrette rør var svejset på. Jeg var ude
for
> det på min BMW R26 fra 1960 og jeg så det på en bekendts BMW R60 åbenbart
> fra mellem 57 0g 59. Åbenbart for BMW bokserne kom med en stelforstærkelse
> f.o.m. 1960 meden den encylindrede kom med det i 1962. Skade skyldes
> vibrationer/vibrations knudepunkt og undgås ved et lille stykke fladjern
sat
> som diagonal foran samlingsstedet for rørerne.
>
> MVH Gert Thorgersen.
>
> svaghed
>
>
Tak for fiffet. Mit stel er med 2 lodrette rør, med en smule "svaj". Rørene
er placeret lige under sædet og går op til den trekant, hvorpå sædet er
monteret. Jeg vil da lige kigge grundigt efter, om mit stel skulle have den
svaghed, du fortæller om.
MVH Torben